شناسهٔ خبر: 22986380 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرگ خاموش سالانه 800 نفر در کشور

گرگان - ایرنا - رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران گفت: سالانه بطور متوسط 800 نفر در کشور بر اثر مسمومیت ناشی از تنفس گاز جان خود را از دست می دهند که کاهش این آمار نیازمند یافتن راهکارهایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد نوفرستی روز چهارشنبه در همایش آموزشی پیشگیری از مسمومیت و مرگ با گاز منوکسید کربن (CO) در گرگان اظهار کرد: همچنین سالانه حدود 80 هزار نفر بر اثر مسمومیت ناشی از تنفس این گاز راهی بیمارستان ها می شوند.
وی عنوان کرد: امروزه تشکیل 'جامعه ایمن' از نیازهای ضروری بوده که باید بخش دولتی و خصوصی همراه با تشکل ها و سازمان های مردم نهاد تلاش کرده و جامعه را نسبت به آسیب های این قاتل خاموش و مرگ های اینگونه و راهکارهای مقابله با آن آگاه سازند.
نوفرستی گفت: مرگ سالانه 16 هزار نفر براثر حوادث ترافیکی و نیز 333 هزار مصدوم این سوانح آمار بسیار بالایی است و باید طبق سند 1404 این آمار به 10 هزار نفر کاهش یابد.
رییس انجمن جامعه ایمن یکی از دلایل مرگ های خاموش را نوع ساخت و سازها و رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان و استانداردهای لازم آن بیان کرد و افزود: از سوی دیگر کم توجهی خانواده ها به استفاده صحیح از لوازم گازسوز، گرمایشی و سایر لوازمی که تولید منوکسید کربن می کند، زمینه ساز بروز این مرگ ها است.
وی با بیان اینکه مساله پیشگیری بهتر از درمان است، تنها شعار نیست، یادآور شد: نبود فرماندهی واحد در بحران ها و مشکلات یک آسیب اساسی در حوزه اقدامات پیشگیرانه است.
رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش گفت: در طرح جامعه ایمن 14 برنامه ایمنی در بخش های مختلف از جمله ترافیک، کودکان، مدرسه، محل کار و بخش های دیگر به خصوص منازل دیده شده و برای ایمنی ساختمان نیز پنج محور کاری در بخش هایی همچون جلوگیری از گازگرفتگی، آتش سوزی، سقوط آسانسور، برق گرفتگی در نظر گرفته شده است.
نوفرستی تاکید کرد: بی توجهی به این موارد باعث شده که ساختمان ها و منازل که باید محل آرامش و آسایش باشند، در مواردی به محل مرگ خاموش تبدیل می شود.
وی همچنین اظهار کرد که امروزه در بخش هایی از جامعه وجدان کاری کمرنگ شده و به اخلاق حرفه ای کمتر توجه می کنیم.
به گزارش ایرنا مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان نیز گفت: هدف از برگزاری این همایش ایجاد و شکل گیری طرح 'جامعه ایمن' ابتدا در گرگان و سپس در دیگر شهرستان های استان گلستان است، جامعه ای که در برابر گازگرفتگی، تصادفات، ترافیک ایمن بوده و به زنده ماندن انسان ها کمک کند.
مهدی قره قاشی همچنین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ایجاد جامعه ایمن نیازمند همکاری بخش دولتی و خصوصی، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است.
وی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از لوازم گرمایشی، نیاز بود تا کلاس آموزشی نحوه استفاده از لوازم برگزار شود تا زمستانی خوب همراه با آسایش و آرامش را سپری کنیم.
وی ادامه داد: در سال جاری در شهرستان گرگان هیچ مورد مسمومیت و گازگرفتگی گزارش نشده است.
به گفته وی؛ اکنون بیش از یکهزار نفر با این سازمان به عنوان آتش نشان داوطلب همکاری دارند.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام مرکز فوریت های پزشکی گلستان سال گذشته 125 مورد مسمومیت ناشی از گاز منوکسید کربن به مرکز 115 استان گزارش شد و از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه نیز به 35 مورد مسمومیت در این بخش کمک رسانی شده است.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشاردهنده: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

نظر شما