شناسهٔ خبر: 22983222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صندوق های تعاونی روستایی در لاهیجان تشکیل می شوند

لاهیجان-ایرنا-مدیرجهادکشاورزی لاهیجان گفت:صندوق های تعاونی روستایی جهت ساماندهی تولید و بازاریابی تولیدات روستایی در این شهرستان در شرف تاسیس هستند.

صاحب‌خبر -

جلال ملاجعفری روز چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود:پرونده شش صندوق تعاونی خرد زنان روستایی برای بانوان سرپرست خانوار و کم بضاعت در حال تشکیل است که هم اکنون این صندوق ها درحال عضوگیری در روستاها هستند.
وی اظهارداشت:این صندوق ها با همکاری و کمک های اعتباری و مالی صندوق کارآفرینی امیدتشکیل می شوند و هر شرکت می تواند حداقل 20عضو داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 70درصد کارهای تشکیل این صندوق ها نظیر تشکیل پرونده و عضوگیری انجام شده است .
وی تصریح کرد:این صندوق ها می توانند به بازاریابی کالاهای تولیدی شده توسط روستاییان کمک کنند تا افراد تولیدات خانگی را از طریق شبکه های تعاونی معرفی و به فروش برسانند.
وی یادآورشد:این صندوق ها قادر خواهند بود که تولیدات روستاییان را خریداری و ضمن بازاریابی برای آن ها به فروش تولیدات روستایی کمک کنند و علاوه بر بهره مندی از سود بتوانند با بخشی از این سودها در تولید سرمایه گذاری کنند.
وی تشکیل این صندوق ها را در راستای اشتغال گروهی عنوان و تصریح کرد : این شرکت ها بصورت هیات مدیره ای اداره می شوند و سرمایه اولیه آنها نیز توسط دولت پرداخت می شود.
ملاجعفری گفت:جهاد کشاورزی کلاس های مختلفی را در طول سال برگزار کرده است و آمادگی دارد در سایر رشته ها نیز دوره ها را برگزار کند تا بصورت عملی به بازآموزی تئوری کمک شود.
وی با بیان آمار 9ماهه در زمینه برگزاری کلاس های آموزشی جهادکشاورزی در حوزه لاهیجان افزود: در زمینه زراعت و باغبانی ،دام و شیلات ، جنگل و مرتع ، مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی و صنایع تبدیلی دوره هایی بصورت یک روز برگزار شده است که در این دوره های آموزشی یک هزار و 720نفر روز آموزش لازم را فرا گرفتند.
وی ادامه داد :این کلاس ها بیشتر در محل زندگی روستاییان و یا اداره جهادکشاورزی برگزار می شود و کشاورزان با روش های نوین و درست کشاورزی آشنا می شوند.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مهارتی سه روزه نظیر پرورش قارچ و زنبورعسل که سه روزه در این شهرستان افزود: شرکت کنندگان در این کلاس ها می توانند با پروانه های دریافتی از این دوره ها تسهیلات دریافت نمایند.
مدیرجهادکشاورزی لاهیجان گفت: کلاس های پرورش گل و گیاهان زینتی، تولید کودآلی از ضایعات کشاورزی از جمله کلاس های دیگری است که در مدت 9ماهه امسال در این شهرستان برگزار شده است که در هر دوره 20تا 25 نفر شرکت کردند که این کلاس ها سه روز بصورت آموزش تئوری و دو روز هم این تتوری ها را در عمل می آموزند.
به گفته ملاجعفری در این کلاس 155نفر به مدت پنج روز شرکت کردند که پس از گذران کلاس ها گواهی دریافت می کنند.
وی به اجرای (سایتها) مرزعه های الگویی با همکاری کشاورزان پیشرو در این شهرستان خبرداد و افزود:دو مزرعه الگو زراعت برنج و یک مزرعه هم در زمینه دام به منظور انتقال یافته های جدید کشاورزی با استفاده از ظرفیت کشاورزان پیشرو و با همکاری ادارات دامپزشکی، مرکز بهداشت ،کمیته امداد، سازمان زندان ها و بهزیستی برگزار شده است.
وی یادآورشد:با برگزاری کلاس های گل و گیاه برای بانوان زندانی و کلاس های پرورش زنبور عسل برای آقایان زندانی آنان با شیوه های نوین این رشته ها آشنا شدند.
وی خاطرنشان کرد:در این کلاس ها برای مددکاران و تسهیلگران زن با همکاری مرکز بهداشت تشکیل پرونده داده شده است که امسال 80نفر برای تشکیل پرونده دریافت تسهیلات معرفی شدند که از بین آنها برای 30نفر پرونده تشکیل شد.
خبرنگار:نظرپور**انتشار دهنده : بابایی
6029 /6030

انتهای پیام /*

نظر شما