شناسهٔ خبر: 22982703 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل طرح و برنامه دانشگاه امام صادق (ع) مطرح کرد؛

کمبود تعداد دانشگاه های اسلامی در دنیا

مدیرکل طرح و برنامه دانشگاه امام صادق (ع) گفت: تعداد دانشگاه‌های اسلامی در سراسر دنیا بسیار کم است اما با این تعاریف می‌توان اکثر دانشگاه‌های ایران را دینی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، شصت و سومین جلسه حلقه گفتمان (هم اندیشی کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی) با حضور «بابک حمیدیا» مدیرکل طرح و برنامه دانشگاه امام صادق (ع)، برگزار شد.

در این جلسه حمیدیا گفت: دانشگاه دینی پدیده‌ نوظهوری نیست و سابقه جهانی دارد.

وی افزود: پروژه واکاوی تاریخی و تطبیقی پدیده دانشگاه دینی در مرکز تحقیقات امام صادق (ع) طرح‌ نویسی شد و با تعریف و گونه ‌شناسی دانشگاه دینی آغاز به کار کرد.

مدیرکل طرح و برنامه دانشگاه امام صادق (ع) اولین چالش در این تحقیق را تعریف خاص و مشترکی برای دانشگاه دینی در دنیا دانست و ادامه داد: طبق تحقیقات و بررسی‌های لازم دانشگاه دینی یعنی دانشگاهی که توسط یک پایه‌گذار دینی تاسیس شده باشد.

حمیدیا ادامه داد: یا دانشگاهی که متون دینی را همراه با متون علمی تدریس می‌کند و یا اینکه کاملاً علوم دینی تدریس شود و دانشگاه فضیلت‌محور که در آن بنیان‌های اخلاقی بر علوم دیگر نظارت می‌کنند و دانشگاه‌هایی که ادیان مختلف را به دانشجویان معرفی می‌کنند، نیز در این تعریف جای می‌گیرند.

وی گفت: در جامعه آماری این تحقیق از میان ۱۱ هزار دانشگاه مورد مطالعه، طبق این تعاریف حدود ۲ هزار دانشگاه دینی تشخیص داده شد که از این تعداد ۱۲۳۷ دانشگاه دینی متعلق به آمریکا است.

مدیرکل طرح و برنامه دانشگاه امام صادق (ع) افزود: تعداد دانشگاه‌های اسلامی در سراسر دنیا بسیار کم است اما با این تعاریف می‌توان اکثر دانشگاه‌های ایران را دینی دانست.

حمیدیا به شبکه‌ای از مضامین اصلی دانشگاه‌های دینی اشاره کرد و چکیده نتایج استخراجی از دانشگاه‌های مورد مطالعه را ارائه داد.

نظر شما