شناسهٔ خبر: 22982640 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

پرداخت بدهی تامین اجتماعی در بودجه پیشنهادی لحاظ نشده /هزینه ماهیانه ۶ هزار میلیارد تومان منابع برای ایفای تعهدات

خبرگزاری شبستان:مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در بودجه پیشنهادی، پرداخت بدهی تامین اجتماعی لحاظ نشده است گفت:ماهیانه شش هزار میلیارد تومان منابع برای ایفای تعهدات شرکت های تامین اجتماعی هزینه می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز در نشست خبری گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور به صورت‌های مختلف تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، با توجه به نقش موثری که این سازمان بر تامین امنیت‌ اجتماعی جامعه بیمه‌شدگان دارد، سیاست‌های اقتصادی خروج از بنگاهداری را با قوت دنبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که اهمیت فعالیت‌های اجتماعی سازمان مهمتر است.

 

در خصوص خروج از بنگاه‌داری سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد:خروج از بنگاه‌داری سازمان تامین اجتماعی یکی از سیاست های سازمان در رابطه با سرمایه گذاری است لذا ما تلاش نمی کنیم سیاست های این سازمان را بر اساس فروش اموال داشته باشیم و برنامه راهبردی ما خروج از بنگاه داری است،در حال حاضر 3 هلدینگ حمل و نقل، صدر تامین اجتماعی و سیمان وارد بورس شده اند.

 

نوربخش در ادامه افزود: از سال ۹۵ که در بودجه سازمان برای خروج از بنگاه داری پیش بینی شد، برنامه لازم نیز در این راستا تدوین شد.

 

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین شریک کسب و کار کشور است افزود: ین سازمان نقش مهمی در ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی دارد به گونه ای که ماهیانه ۶ هزار میلیارد تومان منابع برای ایفای تعهدات خود هزینه می کند  که در کل با در نظر گرفتن میزان مصارف ما گردش مالی ماهانه ۱۲ هزار میلیاردی داریم. لذا می توانیم در تنظیم بازار نقش مهمی داشته باشیم.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: طبق مصوبه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی 57 بنگاه دارد، 49 بنگاه مربوط به شستا و 8 بنگاه مستقیم مربوط به این سازمان است که در حال حاضر این بنگاه ها برای فروش در نظر گرفته شدند.

 

وی با اشاره به بنگاه هایی که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است، تصریح کرد: این بنگاه ها از سال 78 به دلیل مطالبات به سازمان واگذار شده است و تا سال 91 که زمان اجرای اصل 44 قانون اساسی است این موضوع متوقف شد. در این بنگاه ها سودده و زیان‌ده منتقل شده به سازمان تامین اجتماعی بود.

 

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم ورود به بازار سرمایه به عنوان یک الزام بود سازمان تامین اجتماعی تلاش کرد این بنگاه ها را ارتقا ببخشد و شرکت تیپکو و تاپیکو وارد بازار بورس شد و سه هولدینگ دیگر نیز آماده ورود به بازار سرمایهمی باشد.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی بزرگترین شریک اقتصادی کشور است، اظهار کرد: این سازمان نقش زیادی در تامین امنیت اجتماعی دارد و از سال 95 در بودجه پیش بینی شد که تامین اجتماعی از بنگاه داری خارج شود.

 

وی ادامه داد:سازمان تامین اجتماعی به طور میانگین ماهانه 12 هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات خود انجام داده است.

 

نوربخش خاطر نشان کرد: بنگاه‌هایی که در قالب رد دیون توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده‌اند زیان‌ده هستند،باید بنگاه‌های زیان‌ده را مدیریت کنیم و الزامی که برای خود تعیین کرده‌ایم این است که این بنگاه‌ها را تا قبل از سودده‌ شدن در بورس واگذار نکنیم چراکه سرنوشت کارگران شاغل در این واحدها‌نیز مهم است.

 

نوربخش با بیان اینکه در پی تعهدات بدون منبع در سال های گذشته یک میلیون و 400 هزار نفر بدون پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما بیمه شدند اظهار کرد: ماهانه 220 میلیارد تومان برای آن هزینه می‌شود در حالی که بابت آن مبلغی به ما از سوی دولت و محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است.همچنین کمک های مختلف درحوادث امسال چون زلزله داشتیم تا کارگاه‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

دکتر نوربخش با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بین نسلی است، اظهار کرد: به این معنا که اگرچه نسل حاضر در نسل آینده وجود نخواهند داشت ولی دولت و نظام وجود خواهد داشت و تعهدات نیز پابرجا است، به همین دلیل حفظ ارزش حق بیمه یکی از اصول سازمان تامین اجتماعی است.

 

وی با بیان اینکه در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی هم باید کارکرد اقتصاد درمان حاکم باشد، اظهار کرد: مواردی که به عنوان چالش سلامت مطرح است به این موضوع برمی گردد. از همین رو ۹۵ درصد از درآمدهای سازمان از محل پرداخت حق بیمه‌ها تامین می‌شود و باید برای صیانت از اموال آنان اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک پایین و سود بالا کرد.

 

وی گفت: با توجه به اینکه اعتقادی به دریافت سود شستا برای جبران مشکلات نداریم در دولت یازدهم سه هزار میلیارد تومان از سود این شرکت را نگرفته ایم.ماهیانه شش هزار میلیارد تومان منابع نیز برای ایفای تعهدات شرکت های تامین اجتماعی هزینه می کنیم.

 

وی با اشاره به ۷پروژه سازمان تامین اجتماعی برای کمک به فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: از جمله آن اجرای طرح بخشودگی جرایم کارفرمایان بدهکار در دو نوبت،بازرسی از دفاتر قانونی از 10 سال به یک سال، ، اجرای بخشنامه 9 و 14 درباره ضرایب پیمان حذف خرید و فروش از مبنای حق بیمه در پیمان ها است.

 

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در بودجه سال جاری 5000 میلیارد تومان در مجلس برای پرداخت بدهی‌ها دیده شد و برای سال آینده هم مطمئن هستیم با تدابیر دولت و همکاری مجلس خروجی بودجه به نفع پرداخت ،بخشی از مطالبات ما طبق برنامه ششم باشد.

 

وی با یادآوری اینکه نوربخش با بیان اینکه این سازمان ماهیت درآمد هزینه‌ای دارد، گفت: از همین رو ۹۵ درصد از درآمدهای سازمان از محل پرداخت حق بیمه‌ها تامین می‌شود و باید برای صیانت از اموال آنان اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک پایین و سود بالا کرد.

 

نوربخش اذعان کرد: بنگاه داری به معنای حیات خلوت شدن است به همین دلیل باید کاهش هزینه‌های مالی و هماهنگی بین سیاست‌های سرمایه‌گذاری را دنبال کنیم. پیگیر هستیم تا بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود ،چراکه در ماده ۱۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه برای دولت پرداخت تعهدات تکلیف شده است با این حال در بودجه ۹۷ ، پنج هزار میلیارد تومانی که پیشتر برای پرداخت.

 

وی تصریح کرد: در ماده 14 برنامه ششم به صراحت دولت مکلف شده بدهی‌های تامین اجتماعی را در عرض 5 سال و هرساله 10 درصد پرداخت کند.

نظر شما