شناسهٔ خبر: 22982322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

۲۰ فایده علمی خردل که باید بدانید

خردل زرد می‌تواند به بهبود هضم غذا در بدن کمک کند. طبق مطالعات انجام شده، مصرف این محصول همچنین می‌تواند تولید بزاق را ۸ برابر افزایش دهد. خردل زرد عملا فرآیند متابولیسم و هضم غذا در بدن را تندتر می‌کند.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی فردا:   این روز‌ها خواص خردل موضوع مورد علاقه بسیاری از مردم شده است تا علاوه بر اینکه از طعم و عطر و رنگ بی نظیر آن برای چاشنی غذا‌های خود استفاده کنند بتوانند از مزایای سلامتی آن هم بدانند پس با ما همراه باشید تا به نقل از بازده ۲۰ فایده علمی خردل برای سلامت انسان را بدانید.

 

۲۰ فایده علمی خردل که باید بدانید


اگرچه خردل به خردل زرد امریکایی معروف است، اما این گیاه در اصل متعلق به هندوستان است. طبق اطلاعات موجود در علم زیست شناسی، خردل زرد به خانواده براسیکا تعلق دارد. امروزه این گیاه به دلیل عطر و طعم فوق العاده و منحصر به فردش در بین مردم بسیار پرطرفدار شده و برخی را شیفته و مجذوب خود کرده است. علاوه بر این، خردل زرد برای سلامت انسان نیز فواید متعددی دارد. مردم معمولا از خردل برای عطر و طعم دادن به غذای خود استفاده می‌کنند یا آن را به نان همبرگر یا هات داگ اضافه می‌کنند.

جدول ارزش‌های غذایی خردل زرد


ماده مغذی                        ارزش غذایی (۱ قاشق چایخوری)

کالری                                 ۱۵
کربوهیدرات                         ۱.۱ گرم
فیبر خوراکی                        ۰.۵ گرم
چربی                                 ۰.۹ گرم
اسید‌های چرب امگا۳،           ۸۷.۱ گرم
اسید‌های چرب امگا ۶،          ۸۴.۲ گرم
کلسیم                               ۱۶.۹ میلی گرم
آهن                                   ۰.۳ میلی گرم
منیزیم                                ۹.۷ میلی گرم
فسفر                                ۲۷.۳ میلی گرم
پتاسیم                              ۲۲.۲ میلی گرم
روی                                  ۰.۲ میلی گرم
منگنز                                ۰.۱ میلی گرم
سِلِنیوم                             ۴.۳ میکروگرم 


با توجه به ارزش‌های غذایی بسیار زیاد موجود در خردل زرد متوجه می‌شویم که این محصول برای جسم و بدن ما مفید و خوب است. در ادامه این مطلب شما را با فواید مصرف خردل زرد بر سلامت انسان آشنا می‌کنیم.

۱. سرعت بخشیدن به سوخت و ساز و فرآیند هضم

خردل زرد می‌تواند به بهبود هضم غذا در بدن کمک کند. طبق مطالعات انجام شده، مصرف این محصول همچنین می‌تواند تولید بزاق را ۸ برابر افزایش دهد. خردل زرد عملا فرآیند متابولیسم و هضم غذا در بدن را تندتر می‌کند. همچنین خردل با داشتن ترکیبات ضدقارچی و ضدعفونی کنندگی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر خواهد بود.

۲: افزایش ایمنی بدن

ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند موجب به‌وجود آمدن عفونت‌ها شده و به بدن انسان آسیب می‌زنند. طبق تحقیقات انجام شده، مواد مغذی موجود در دانه‌های خردل زرد از قبیل: منگنز، آهن، منیزیم و سلنیوم در متعادل نگه داشتن فشار خون و تقویت ایمنی بدن دربرابر عفونت‌ها و ویروس‌ها مفید هستند. به همین دلیل است که ما می‌توانیم با مصرف خردل زرد از بدن خود دربرابر بیماری‌ها محافظت نموده و سلامت خود را به‌دست آوریم.

۳. مقابله با درد و ناراحتی معده

گفته می‌شود که خوردن ترکیبی از آب و یک قاشق چایخوری دانه خردل زرد می‌تواند در درمان اختلالات و ناراحتی‌های معده از جمله یبوست موثر باشد. به همین دلیل خردل برای سیستم گوارشی ما بسیار مفید بوده و در مراقبت از معده بویژه پس از خوردن بیش از حد غذا یا مواد خوراکی به ما کمک می‌کند.

۴: پیشگیری از سرطان

خردل زرد حاوی ترکیبات متعدد و گوناگون با فواید قابل توجهی است و گلوکوزینولات یکی از این ترکیبات است. بطور علمی ثابت شده است که گلوکوزینولات در پیشگیری از انواع گوناگون سرطان موثر است. با در نظر گرفتن واکنش‌های شیمیایی، گلوکوزینولات با کمک آنزیم میروسیناز به ایزوتیوسیانات تبدیل می‌شود.

بعلاوه، این ترکیب پیشگیری‌کننده از پیشرفت سرطان همچنین می‌تواند مانع از تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن شود. ماهیت پیشگیری کنندگی شیمیایی دانه‌های خردل بدون داشتن تاثیری بر سلول‌های معمولی موجب تحریک شکل گیری آپوپتوز می‌شود.

۵. پیشگیری از کلسترول

کانولا یا روغن خام به‌دست آمده از دانه‌های خردل زرد دربردارنده اسید اوریک است. بر طبق تغذیه روزانه، نسبت امگا ۶ و امگا ۳ در روغن کانولا ۲ به ۱ است. همین ویژگی این روغن را به سالم‌ترین روغن خوراکی تبدیل کرده است، زیرا کانولا همچنین می‌تواند در پایین آوردن کلسترول نیز موثر باشد. این ویژگی از مقدار چربی کم موجود در خردل زرد نیز ناشی می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که این ادویه یا ترکیب غذایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد که بدون خطر افزایش کلسترول به غذا‌های خوشمزه و لذیذ افزوده یا با آن‌ها ترکیب شود.

۶. مناسب برای رژیم غذایی و سیستم گوارشی

خردل زرد منبعی غنی از فیبر است و گزینه مناسبی برای سیستم گوارشی به شمار می‌رود. خردل زرد فعالیت سیستم گوارش را سرعت بخشیده و به آن کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد. ما تقریبا می‌دانیم که فیبر با ایجاد احساس پُری برای مدت زمان طولانی تری در ما انتخاب خوبی برای رژیم غذایی خواهد بود. بنابراین، خردل زرد میل به پرخوری در فرد را نیز کاهش می‌دهد.

طبق مطالعات انجام شده، فیبر همچنین دربردارنده کالری‌های مشابه موجود در کربوهیدرات است و خوردن آن ما را از مواد مغذی لازم و ضروری محروم نمی‌کند.

۷: افزایش اشتها و آدرنالین

طبق مطالعه‌ای که در استرالیا انجام شد، عطر و بوی قوی موجود در خردل زرد طعم غذا و تحریک برای خوردن آن را چند برابر می‌کند.

توازن میان عطر و طعم شدید این محصول و لذت حاصل از خوردن آن غذای خوشمزه باعث به اوج رسیدن لذت و رضایت حاصل از خوردن غذا می‌شود. عطر و طعم قوی و تند خردل زرد موجب بالا رفتن آدرنالین می‌شود. خردل زرد گزینه مناسبی برای سرعت بخشیدن به همه سیستم‌ها و مکانیزم‌های جسمی به شمار می‌رود.


۸. حفظ توان و نیروی اندام‌های بدن

طبق اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی امریکا یک قاشق چایخوری خردل زرد حاوی ۵ کیلو کالری انرژی است. دانه‌های خردل زرد منبعی غنی از سلنیوم، منیزیوم و اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. این ۳ ترکیب در حفظ توان و نیروی اندام‌های بدن موثر هستند.

۹: بهبود عملکرد مغز

خردل زرد همچنین دربردارنده امگا ۳ و امگا ۶ است. طبق مطالعات انجام شده، این دو ماده غذایی برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید و مناسب هستند. بعلاوه، خردل زرد همچنین دربردارنده پتاسیم است. مصرف خردل زرد به مغز کمک می‌کند تا با جابه‌جا کردن اکسیژن غذای کافی خود را دریافت کند. پتاسیم همچنین مسئولیت فرستادن نوروترنسمیتر‌ها در مغز را بر عهده دارد و باین ترتیب سیگنال‌ها را به عصب‌ها ارسال می‌کند. بنابراین، خردل زرد برای کودکانی که هنوز در مرحله رشد قرار دارند و نیاز به تقویت هوش در آن‌ها وجود دارد به شدت توصیه می‌شود.

۱۰. مقابله با آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

دانه‌های خردل زرد دربردارنده سلنیوم و منیزیم هستند. گفته می‌شود که این دو ماده مغذی با داشتن ویژگی‌های ضد التهابی می‌توانند با بیماری آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی مقابله کرده و در پیشگیری از آسم موثر باشند. باین ترتیب، در شرایط ابتلا به بیماری آسم یا روماتیسم مفصلی مصرف خردل زرد توصیه می‌شود.

 ۱۱: جلوگیری از کم خونی

آیا از دیگر فواید مصرف خردل زرد در سلامت خود آگاه هستید؟ زینک موجود در خردل زرد آن را به گزینه‌ای مناسب برای پیشگیری از کم خونی تبدیل می‌کند. ما خوب می‌دانیم که وجود زینک در بدن برای خون بسیار مهم است، زیرا زینک وظیفه تولید هموگلوبین و گلبول قرمز را بر عهده دارد. کمبود زینک علت اصلی بیماری کم خونی است و در صورت نیاز به گلبول قرمز بیشتر مصرف زینک- و خردل زرد حاوی زینک- نیز توصیه می‌شود.

۱۲. محافظت از کلیه‌ها

خردل زرد سرشار از کلسیم و پتاسیم است. این دو ماده با اثربخشی مشترک می‌توانند در حفاظت از کلیه‌ها در بیماری‌هایی مثل سنگ کلیه مفید باشند.

به این منظور، کلیه پتاسیم را تصفیه کرده و از طریق ادرار آن را از بدن خارج می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت که پتاسیم عاملی موثر در حفظ سلامت کلیه است.

۱۳: دریافت انرژی بیشتر

هر قاشق چایخوری خردل زرد دربردارنده ۱۵ کالری، ۱.۱ گرم کربوهیدرات، ۰.۵ گرم فیبر و ۰.۹ گرم چربی است. متخصصان تغذیه بر این باورند که این مواد مغذی منابع انرژی هستند. باین ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که با خوردن خردل زرد انرژی زیادی برای انجام کار‌ها و وظایف خود دریافت خواهیم کرد. علاوه بر این، با مصرف این ماده غذایی می‌توانید انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های خود را ذخیره کنید.

۱۴. مناسب برای رشد دندان‌ها و استخوان‌ها

کلسیم، فسفر، منگنز و منیزیم موجود در خردل زرد برای استخوان‌ها ودندان‌ها بسیار مناسب هستند. خردل زرد سرعت رشد استخوان و دندان‌ها را افزایش می‌دهند. استخوان‌ها و دندان‌ها اندام‌هایی مهم برای حرکت دادن دیگر بخش‌ها یا سیستم‌های بدن هستند و به همین دلیل مصرف درست خردل زرد می‌تواند در رشد و نگهداری آن‌ها موثر باشد. بعلاوه، خردل زرد می‌تواند مانع از برخی مشکلات استخوانی از جمله پوکی استخوان و شکستگی شود.

 ۱۵: مراقبت از قلب

خردل زرد به دلیل داشتن امگا ۳ و امگا ۶ برای قلب نیز مفید است. تحقیقات نشان می‌دهند که امگا ۳ می‌تواند مانع از بیماری قلبی و دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب شود. امگا ۳ کشش شریانی را افزایش داده و خطر آریتمی قلب (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. امگا ۳ همچنین می‌تواند با تولید ASN (آسپاراژین) در جلوگیری از بیماری قلبی موثر باشد.

علاوه بر این، امگا ۶ می‌تواند انقباض رگ‌های خونی و بیماری سرخرگ کرونری را کاهش دهد. بیماری سرخرگ کرونری عمدتا در نتیجه باریک شدن یا انسداد رگ‌های خونی به‌وجود می‌آید. اکسید شدن کلسترول بد (LDL cholesterol)، تجمع و سفت شدن آن در شریان‌ها موجب انسداد آن‌ها می‌شود.

فواید دیگر خردل زرد


در ادامه فهرستی از سایر خواص خردل را با هم می‌خوانیم:

۱. درمان میگرن

۲. کاهش ریزش مو

۳. محافظت از بدن دربرابر آنفولانزا و سرفه شدید

۴. بهبود ایمنی بدن و از بین بردن سموم

۵. کاهش درد‌های ماهیچه‌ای

عوارض جانبی خردل زرد

اگرچه مصرف خردل زرد فواید بسیار زیادی را به همراه دارد، اما در صورت مصرف بیش از اندازه آن عوارض جانبی نیز مشاهده خواهد شد.

۱. استفراغ

خردل زرد عطر و طعمی تند و قوی دارد و در افرادی که با طعم و بوی آن آشنایی ندارند یا با آن مشکل دارند می‌تواند موجب تهوع و استفراغ شود. مصرف خردل زرد برای این افراد توصیه نمی‌شود و توصیه می‌شود که این افراد پیش از مصرف این محصول با پزشک خود مشورت کنند.

۲. گاستریت یا ورم معده

خردل زرد رنگ تحریک‌کننده سیستم گوارشی است و به همین دلیل مصرف بیش از اندازه آن موجب گاستریت (ورم معده) یا رفلاکس معده می‌شود. به هنگام مشاهده علائم سوزش معده یا رفلاکس معده از مصرف خردل زرد خودداری کنید.

۳. اعتیاد آور

خردل زرد می‌تواند در افراد علاقمند به مصرف غذا‌های تند ترکیبی اعتیاد آور باشد. این ماده موجب تندتر شدن و لذیذتر شدن برخی غذا‌ها می‌شود. بعضی از افراد دوست دارند که مصرف آن را بیشتر و بیشتر ادامه دهند تا جاییکه نمی‌توانند خوردن آن را کنترل کنند و به همین دلیل توصیه می‌شود که این تاثیر جانبی مصرف بیش از اندازه آن نیز در نظر گرفته شود.

نظر شما