شناسهٔ خبر: 22981923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آموزگار عنوان کرد:

لغو پروانه یک ناشر متخلف با پیگیری کار گروه مقابله با تکثیر غیرقانونی

گروه ادب: سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران با تشریح عملکرد این کارگروه، از لغو پروانه یک ناشر متخلف با پیگیری‌های این کارگروه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمود آموزگار سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران صبح امروز ۲۲ آذرماه در نشست خبری صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان که در محل اتحادیه برگزار شد، گفت: در راستای جلوگیری از چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب‌ها توسط عده‌ای سودجو کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت ارشاد، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سپس اعضایی از نیروی انتظامی و رسانه‌های دیجیتال اضافه شدند، تشکیل شده و طی جلساتی که داشته، کار‌ها سرعت مطلوب و مورد انتظار را نداشته، اما در مجموع کار‌ها رو به جلو است.
وی افزود: در این زمینه دو حوزه داریم که مسائل آن به طور جدی در حال پیگیری است، یکی در رابطه با کتاب‌های کاغذی و دیگری درباره سایت‌های الکترونیکی و فضای مجازی است؛ که ماجرای اولی از چاپ غیرقانونی کتاب‌های پرفروش آغاز شد و برخی از کتاب‌ها از سوی دستفروشان به صورت غیرقانونی مقابل کتابفروشی‌های ناشر به فروش می‌رسید و این کارگروه بر آن شد تا تسهیلاتی را برای پیگیری حقوقی در محاکم قضایی فراهم کند.
آموزگار ادامه داد: پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با تخلفاتی از قبیل: تکثیر غیرقانونی کتاب‌های ناشران توسط برخی ناشران متخلف انجام می‌شد، مبادرت به لغو پروانه آن‌ها نکرده بود؛ اما با توجه به خسارت زیادی که چندین ناشر به جهت تکثیر غیرقانونی کتاب‌هایشان توسط یکی از همکاران خود، متحمل شده بودند، رأی نهایی در رابطه با لغو پروانه این ناشر صادر شد.
وی در ادامه عنوان کرد: این ناشر در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت امسال برگزار شد، تعداد زیادی از آثار ناشران را به صورت غیرقانونی، تکثیر و عرضه کرده بود که در نهایت با بررسی دقیق مستندات از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران، حکم لغو پروانه این ناشر صادر شد.
آموزگار با اشاره به پرونده‌های تخلف دیگر در این زمینه گفت: سه پرونده تخلف دیگر نیز در دادسرای فرهنگ و رسانه تکمیل شده و به زودی بررسی می‌شود و سایر پرونده‌ها نیز در حال رسیدگی هستند. یکی از ناشران که لغو پروانه نشر آن صادر شده است، کتاب‌های تعداد زیادی از ناشران دیگر را بدون هیچ‌گونه تغییری در محتوای آنها، با تغییر نام نویسنده، مترجم یا پدیدآورنده دیگر آن کتاب‌ها، با شابک‌های جعلی و البته با اخذ مجوز قانونی انتشار کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبادرت به تکثیر گسترده این کتاب‌ها می‌کرد که در این زمینه این نقد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وارد است که بدون بررسی‌های لازم، مبادرت به صدور مجوز نشر کتاب برای آثار این پدیدآورنده کرده بود.
وی تصریح کرد: وزارت ارشاد تاکنون اقدام به لغو پروانه نکرده بود، اما این برخورد قاطع، مایه امیدواری است؛ چرا که وزارت ارشاد مسئول صدور پروانه نشر و همچنین نظارت بر حسن عملکرد ناشران بوده و نیاز جدی است که نظارت‌ها در مواردی از این قبیل به صورتی دقیق‌تر از سوی این وزارتخانه انجام شود.

نظر شما