شناسهٔ خبر: 22980497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آپارتمان مبله، خانه بی قانون و نظارت

به گزارش ایرنا، عبارت آپارتمان یا خانه مبله امروز بر هر دیوار یا پایه برقی بصورت رنگ نوشته و یا اعلامیه کاغذی در نقاط مختلف شهر با یک یا چند شماره تلفن همراه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، عبارت آپارتمان یا خانه مبله امروز بر هر دیوار یا پایه برقی بصورت رنگ نوشته و یا اعلامیه کاغذی در نقاط مختلف شهر با یک یا چند شماره تلفن همراه دیده می شود.
فعالیت این خانه های مبله بدون هیچ قانون و نظارت مراجع رسمی و فقط براساس توافق شفاهی بین صاحب خانه و مسافر است و در همه ساعت های از شبانه روز نیز انجام می شود.
در شهر بوشهر شمار زیادی از مجتمع های مسکونی هستند که یک یا 2 واحد آپارتمانی آنها به خانه مبله تبدیل شده و آزار اذیت های این خانه های مبله جان همسایگان آنها که یا مالک آپارتمان و یا مستاجر آن هستند را به لبشان رسانده است.
آمد و رفت های بی وقت، برگزاری پارتی های پر سر وصدا، رعایت نکردن مقررات آپارتمان نشینی، بی نظمی در پارکینگ خودروها، رخ دادن برخی مسائل و آسیب های اجتماعی و حتی اجاره خانه های مبله بصورت ساعتی
به دختران و پسران جوان از جمله مواردی است که آژیر خطر را زیر سقف خانه های مبله به صدا درآورده است.
بسیاری از شهروندان ساکن در مجتمع های مسکونی که در همسایگی آنها خانه مبله وجود دارد، می گویند' بارها اعتراض خود را نسبت به این خانه ها مبله که امنیت و آسایش ار از ما سلب کرده به صاحبان خانه ها اعلام کرده ایم اما آنان در جواب می گویند' چهاردیواری اختیاری است'.
آنان، برضرورت برخورد با این پدیده برای جلوگیری از وقوع برخی حوادث ناگوار اجتماعی و امنیتی تاکید کردند و
افزودند: به دلیل اینکه هیچ نهاد و سازمانی بر این خانه های مبله نظارتی ندارند و با توجه به اینکه کرایه پائین تری نسبت به هتل ها و مراکز اقامتی رسمی، می گیرند، شمار مراجعان آنها نیز زیاد است.
یکی از شهروندان بوشهری گفت: در یک مجتمع آپارتمانی 10 واحدی زندگی می کنم که واحد روبروی منزلم خالی است به در قالب خانه مبله که به صورت موقت به افراد مختلف اجاره داده می شود و مزاحمت هایی که رفت و آمدها، سرو صداها و دیگر مسایلی اجاره کنندگان این واحد بوجود می آورند، آرامش و امنیت ما و دیگر همسایگان ساکن در این مجتمع را سلب کرده است.
حسن صفرپور افزود: وقتی در اعتراض به اقدام مالک این واحد با او صحبت کردیم، وی در پاسخ گفت: خانه خودم هست و به هرکسی بخواهم می توانم کرایه دهم.
وی یادآورشد: افزون براینکه در هر ساعتی از شبانه روز افراد برای اقامت در این واحد حضور پیدا می کنند ماهانه چندین برنامه تحت عنوان پارتی مختلط شبانه که تا پاسی از شب ادامه دارد نیز در این واحد برگزار می شود.
صفرپور گفت: با توجه به محدود بودن پارکینگ واحدهای آپارتمانی در بوشهر بارها اتفاق افتاده که افرادی که این واحد را با عنوان منزل مبله کرایه کرده اند خودروهایشان را داخل پارکینگ و پشت خودروها پارک می کنند که این وضعیت باعث مشکل برای دیگر مالکان یا مستاجران مجتمع می شود.
وی اظهارداشت: به دلیل بیماری همسرم هفته گذشته قرار بود پس از اذان صبح وی را برای معالجه به شهر شیراز ببرم اما دیدم یک خودرو که شماره یکی از استانهای دیگر بود سد معبر کرده و در آن ساعت نیز وقتی با مراجعه به ساکنان منزل مبله خواستار جابه جایی خودرو آنها شدم با پرخاشگری او روبرو شدم.
صفرپور گفت: روزهای نخست آذرماه جاری یک نفر این منزل را برای برگزاری جشن تولد کرایه کرده بود که حدود 40دختر و پسر در این مراسم شرکت کرده بودند و با رفتارهای نامتعارف تا ساعت 3 بامداد باعث سلب آرامش ساکنان این مجتمع شدند.
یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: با پول بازنشستگی و دریافت تسهیلات بانکی یک واحد آپارتمانی 70متری در یک مجتمع هفت واحدی برای فرزندم خریداری کرده ام اما بدلیل اینکه یکی از واحدهای این مجتمع توسط مالک با عنوان منزل مبله کرایه موقت داده می شود تاکنون چندین مستاجر در اعتراض به آمد و شدهای گاه و بی گاه افراد در این واحد مبله و رعایت نکردن مسایل مترتب بر آپارتمان نشینی قبل از پایان قرارداد آن را فسخ کرده ام.
وی ادامه داد: این امر باعث شده تا افزون بر اینکه حق کمیسیون آژانس مسکن را به مستاجر پرداخت کنم در پرداخت اقساط بانکی نیز با مشکل روبرو شوم.
مدیرهتل دلوار بوشهر گفت: خانه های مبله از همه قوانین حاکم بر جامعه مستثنی هستند و خدمات قانونی ارائه نمی دهند همین امر باعث می شود که مشتری خاص خود را داشته باشند.
آرمان بحرپیما افزود: صاحبان خانه های مبله که بیشتر آنها مالک هم نیستند بدون هیچ سرمایه گذاری اقدام به جذب مسافر می کنند و این کار هتل داران را با مشکل روبرو کرده است.
وی اضافه کرد: در مقابل سرمایه گذاری کلانی که هتل داران در این صنعت انجام می دهند خانه های مبله بدون هیچ سرمایه گذاری توانسته به این صنعت ضربه وارد کند.
مدیرهتل دلوار بوشهر اضافه کرد: متولیان خانه های مبله بدون آگاهی و رعایت قوانین در این مسیر گام برمی دارند این درحالی است که هتل ها و مراکز اقامتی رسمی باید تابع قوانین و مقرارت باشند.
بحرپیما با بیان اینکه خانه های مبله امنیت لازم را ندارند گفت: این خانه ها محیط مناسبی برای میتینگ های امنیتی، فضای نامناسب برای بسیاری کارهای غیراخلاقی و محلی برای سوء استفاده افراد سودجود هستند.
وی بیان کرد: صاحبان این خانه ها بدون هیچ سرمایه گذاری و پرداخت قانونی از جمله مالیات، درآمدهای بالا کسب می کنند این درحالی است هتل ها و مراکز اقامتی بدون درآمد کافی باید این هزینه ها را پرداخت کنند.
بحرپیما افزود: هتل داری صنعتی مظلوم است که به دلیل حضور و فعالیت این خانه های مبله در خطر جدی قرار دارد.
وی گفت: اگر خانه مبله در چارچوب قانون قرار می گرفت به طور یقین اینقدر متقاضی پیدا نمی کرد.
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: خانه های مبله یا خانه مسافرچند سالی است که به مجموعه واحدهای خدمات رسان گردشگری اضافه شده است.
خلیل رازه افزود: این خانه های مبله به صورت موقت و در زمان مشخصی در شهرهایی که مشکل اقامتی دارند و حجم مسافر نیز درآنها زیاد است مانند شهرهای شمالی و مشهد بیشتر رواج دارند.
وی اضافه کرد : به دنبال مشکلاتی که به دلیل نبود نظارت به وجود می آمد دولت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متولی نظارت برخانه های مبله (خانه مسافر) کرد.
رازه اضافه کرد: با توجه به حجم مسافران بویژه در نوروز و مابقی روزهای سال به استان بوشهر چند سالی است که خانه مبله در این استان نیز رونق گرفته است.
وی بیان کرد: برای ساماندهی و مجوزدار کردن این خانه های مسافر در تیرماه گذشته اقدام به جمع آوری همه شماره تلفن های موجود در سطح شهر کردیم و با آنها تماس گرفتیم.
رازه گفت: در سه حوزه فراخوان زده شد و بنرهایی در سطح شهر نیز نصب شد ولی استقبالی توسط صاحبان این خانه ها صورت نگرفت.
وی اضافه کرد: 85تا 90 درصد خانه های مبله موجود در استان بوشهر خود مالک نیستند و دست مستاجران است که اقدام به اجاره آن می کنند.
رازه گفت: با توجه به اصرار نهادهای نظارتی مبنی بر جمع کردن خانه های مبله ولی صاحبان این اماکن رغبتی به مجوز دار شدن ندارند.
وی یادآور شد: خانه های مبله تابع هیچ ضوابط و مقرراتی نیست و زمینه بروز مشکلات متعددی را فراهم می کنند.
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: صاحبان خانه های مبله تصور می کنند با مجوز دار شدن نمی توانند کار کنند این درحالی است که با پروانه دار شدن فعالیت آنان شکل قانونی به خود می گیرد.
وی تاکید کرد: با پروانه دار شدن خانه مسافرها جلوی بسیاری از انحراف ها گرفته می شود.
رازه یادآور شد: نباید اجازه دهیم عده ای برای مال اندوزی امنیت و اخلاق را در جامعه زیرسوال ببرند.
وی اضافه کرد: با صدور پروانه برای خانه های مبله امکان ارائه یک سری بخشودگی هایی نیز فراهم می شود.
رازه گفت: این تاسیسات با روح و محتوای گردشگری منافات دارد و در تضاد است و فعالیت این خانه ها اعتراض هتلداران و مراکز اقامتی را نیز به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: امکانات موجود در خانه مسافرها استاندارد نیست و از امکانات امنیتی لازم ندارند این درحالی است که هتل ها و مراکز اقامتی از این امکانات برخوردار هستند.
رازه گفت: همچنین با مجوز دار شدن خانه مسافرها امکان ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی نیز برای آنان فراهم می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون 2 هزار و 344تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان و میهمان پذیر در استان بوشهر فعالیت دارند.
رازه یادآور شد: در شهرهای کنگان، عسلویه و بوشهر مراکز اقامتی در دست راه اندازی است که با توجه به پیشرفت فیزیکی این واحدها تا سال 97 مورد بهره برداری قرار می گیرند و با شرایط احتمال 2 برابر شدن مراکز اقامتی در استان بوشهر وجود دارد.
رئیس اداره نظارت براماکن عمومی استان بوشهر گفت: منازل مبله به عنوان حریم خصوصی افراد شناخته شده و نیروی انتظامی تنها در صورت وجود شاکی خصوصی و دستور قضایی می تواند به این منازل ورود کند.
سرگرد غلامحسین محمدی افزود: تلاش شده بسیاری از شماره تلفن های خانه های مبله موجود روی دیوار سطح شهرپاک شود ولی برخورد با این پدیده نیازمند تصمیمی جدی است.
وی اضافه کرد: اداره اماکن هیچ مجوزی در این زمینه صادر نمی کند و به عنوان ضابط و مجری قانون بصورت تخصصی عمل می کند.
محمدی گفت: اداره اماکن بدون شاکی خصوصی و مجوز قضایی اجازه بازدید ازمنازل مبله را ندارد.
وی تاکید کرد: با این وجود به عنوان بازوی اجرایی قانون در کنار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط برای برخورد با این پدیده حضور دارد.
دادستان بوشهر گفت: مرجع قضایی دخالتی در صدور مجوز منازل مبله ندارد ولی اگر گزارشی مبنی بر وقوع تخلف و یا جرمی در این اماکن اعلام شود، در این زمینه برخورد و اقدام می کند.
علی حسن پور افزود: هرگونه اقدام خلافی که در منزل مبله گزارش شود، افرادی که بدون مجوز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به دراختیار گذاشتن منزل خود به دیگران کنند به عنوان معاونت در وقوع جرم تحت تعقیب قرار می گیرند.
وی بیان کرد: توصیه می شود افراد بدون دریافت مجوزهای لازم از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به دراختیار گذاشتن منزل خود به دیگران نکنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

نظر شما