شناسهٔ خبر: 22980020 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سید‌حسن میرباقری در گفت‌وگو با تسنیم:

قیمت کاغذ را ۱۰ هزار تومان کاهش دادیم اما همچنان منتظر دریافت ارز مبادله‌ای هستیم

R1013198/P1013197/S4,35/CT3 / R1013198/P1013197/S4,35/CT3

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندکان کاغذ و مقوا می‌گوید: ما به وعده خود درباره کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ عمل کرده‌ایم،‌ اما همچنان منتظر دریافت ارز مبادله‌ای هستیم که تاکنون خبری از آن نشده است.

صاحب‌خبر -

سید حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با اشاره به وضعیت این روزهای بازار کاغذ گفت: در دومین جلسه‌ای که فعالان بازار کاغذ با مسئولان اداره بازرگانی وزارت صنعت داشتند‌، این قول داده شد که ارز مبادله‌ای دوباره به کاغذ اختصاص پیدا کند،‌ اما گویا تاکنون این اتفاق نیفتاده است و دوستانی که برای واردات کاغذ به دنبال دریافت ارز مبادله‌ای هستند،‌ هنوز پاسخی از بانک مرکزی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که مشکل اصلی کاغذ این روزها افزایش قیمت جهانی آن است،‌ با توجه به این افزایش قیمت و افزایش نرخ ارز مبادله‌ای نباید انتظار داشت که کاغذ به قیمت قبل برگردد به هر حال با درصدی افزایش روبرو خواهد بود.

میرباقری در پاسخ به این پرسش که در جلسه مذکور انجمن واردکنندگان متعهد شد که قیمت هر بند کاغذ را 10 هزار تومان کاهش دهد،‌ آیا این نکته عملی شد،‌ گفت: بله،‌ ما قیمت هر بند کاغذ را 10 هزار تومان در بازار کاهش دادیم،‌ اکنون قیمت هر بند کاغذ تحریر در بازار بین 95 تا 100 هزار تومان است،‌ پیش از این قیمت این بند کاغذ 100 تا 110 هزار تومان بود.

 رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا تصریح کرد: در یک هفته‌ای کمه قیمت کاغذ 20 درصد افزایش پیدا کرد،‌ چندان خرید و فروشی انجام نگرفت،‌ چرا که این افزایش قیمت حبابی بود که بازار را فراگرفت‌، اکنون خوشبختانه بازار کاغذ از قیمتی منطقی با توجه به افزایش قیمت جهانی این کالا و افزایش نرخ ارز مبادله‌ای  برخوردار است،‌ دولت باید توجه داشته باشد که با اقدامات غیر منطقی موجب ایجاد بحران دوباره‌ای در بازار کاغذ شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد‌، وزارت صنعت با اختصاص دوباره ارز مبادله‌ای به کاغذ موافقت نکند‌، گفت:  دوستان این قول را به ما داده‌اند،‌ باید توجه داشت که بالاخره باید سیر اداری این موضوع طی شود،‌ دوستانی که برای دریافت کاغذ ارز مبادله‌‌ای دریافت می‌کنند،  باید ابتدا ثبت سفارش بگیرند و بعد از طریق بانک تقاضا کنند‌، تا بانک مرکزی پاسخ دهد‌، زمان می‌برد.

میرباقری تصریح کرد:  ما در این هفته از دوستان وزارت صنعت پیگیر موضوع اختصاص ارز شدیم و آن‌ها این وعده را دادند که هفته آینده پرداخت ارز مبادله‌ای از سر گرفته شود.

وی در پاسخ به اینکه دولت برای بحرانی نشدن وضعیت کاغذ چه می‌تواند بکند،‌ گفت:  به هر حال دولت نمی‌تواند قیمت جهانی کاغذ را پایین بیاورد، کاری که دولت می‌تواند بکند  این است که ارز مبادله‌ای به کاغذ چاپ و تحریر اختصاص دهد،‌ روند پرداخت نیز تسهیل شود. اکنون مشکلات بسیاری در این مسیر وجود دارد،‌ واردگنندگان دچار دردسر هستند و گرفتن ارز طولانی شده است‌، بانک مرکزی نیز هیچ پاسخی نمی‌دهد.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا اضافه کرد:‌ اگر دولت همکاری کند و موجب ایجاد تنش در بازار نشود، تصور می‌کنم بازار حالت عادی و منطقی خود را پیدا کند، متاسفانه زمزمه‌هایی شنیده می‌شود،‌ مبنی بر اینکه دولت باید کاغذ را از دست بخش خصوصی خارج کند و تنها به چند نهاد دولتی اجازه ورود کاغذ بدهد،  این خود بحرانی جدی در عرصه کاغذ به وجود می‌آورد و کاغذ به شدت گران می‌شود. تنها رقابت سالم در بازار کاغذ است که می‌تواند بحران را دفع و ثبات را ایجاد کند. این اقدام موجب شکستن قیمت‌های بالا شده و در کوتاه مدت قیمت را کاهش می‌دهد.

وی در پایان گفت:  دولت باید ابتدا بستر لازم برای تجارت سالم را فراهم کند،‌ سپس از واردکننده‌ها بخواهد بازار را به ثبات برسانند.

انتهای پیام/

نظر شما