شناسهٔ خبر: 22979920 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کمبود ویتامین D در 50 درصد دختران نوجوان یزدی روزانه 10 تا 15 دقیقه آفتاب بگیرید

دکتر یوسف نقیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود این ویتامین در تمام گروههای سنی مشاهده می شود اما این کمبود در بین زنان بیشتر از مردان

صاحب‌خبر - دکتر یوسف نقیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود این ویتامین در تمام گروههای سنی مشاهده می شود اما این کمبود در بین زنان بیشتر از مردان است.
وی اظهارکرد: یکی از منابع تامین کننده ویتامین D نور آفتاب است که باید به صورت مستقیم به بدن فرد برخورد کند تا موجب فعال شدن این ویتامین شود اما آفتاب غیر مستقیم از پشت شیشه یا ابر، نقشی در تامین این ویتامین مورد نیاز بدن ندارد.
نقیایی ادامه داد: برای جبران کمبود این ویتامین، توزیع مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D به صورت رایگان و هر ماه برای تمام گروه های سنی در مراکز درمانی و بهداشتی استان انجام می شود.
وی تصریح کرد: البته اضافه دریافت ویتامین یاد شده مانند بسیاری از ریز مغزها می تواند موجب بروز مسمومیت یا عوارض ناشی از آن شود.
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: کمبود ویتامین D موجب مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان، بروز سرطان، افسردگی و اختلال در جذب کلسیم می‌شود و تنها راه حل جبران کمبود این ویتامین انجام کارهای مداخلاتی مانند مصرف مکمل ویتامینD است.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پیش از این اعلام کرده ، 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند.
ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است که برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان ها لازم است.
مهمترین علت کمبود ویتامین D این است که منابع غذایی آن بسیار کم است و به طور کلی منابع غذایی از نظر این ویتامین فقیر هستند،این ویتامین البته در آفتاب وجود دارد،حداقل میزان آفتاب مورد نیاز برای تامین ویتامین D مواجهه بین 10 تا 15 دقیقه در مقابل نور مستقیم خورشید است و حداقل دست و صورت باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
استان یزد یک میلیون 138 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 26 درصد ان را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: فلاح

نظر شما