شناسهٔ خبر: 22979873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ستاری در مراسم افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری:

چرا وجود دانشجویان خارجی تاثیری در تولید ناخالص داخلی ندارد؟ / با پول دولتی نمی‌توان اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: سوال بزرگ اینجاست که چرا با وجود دانشجویان خارجی در کشور، این دانشجویان تاثیری روی تولید ناخالص داخلی نداشتند، در حالی که در همه کشور‌ها درآمد تحت تاثیر وجود دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور صبح امروز در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی، گفت: ما در حدود 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در کشور داریم و 49 هزار دانشجوی خارجی نیز در ایران تحصیل می‌کنند، سوال بزرگ اینجاست که چرا با وجود دانشجوی خارجی این دانشجویان تاثیری روی GDP نداشتند، در حالی که در همه کشور‌ها درآمد تحت تاثیر وجود این دانشجویان خارجی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را نداریم و باید این زیست بوم را ایجاد کنیم. زیست بومی که بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری کند تا بتوانیم استارت آپ‌ها را شکل دهیم تنها راه حل ماست. باید زیست بومی شکل بگیرد که همه ما با هم در یک سمت کار کنیم تا یک فرهنگ عمومی شکل بگیرد. 

معاون علمی فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: نباید به عددهای ژورنالیستی که منبع درستی ندارند اعتماد کرد و آن‌ها را مبنا قرار داد باید به دنبال اعداد و ارقام واقعی باشیم البته این مسئله که نسبت به مهاجرت نخبگان حساس باشیم اتفاق خوبی است، اما این مهم را نیز در نظر بگیریم که جوانان ما از حقوق سالی 600 هزار دلار گذشته اند و به ایران بازگشته‌اند و در استارت آپ‌ها فعالیت می‌کنند.

وی گفت: سیاست‌های چهار سال گذشته تا حدودی حساسیت‌هایی برای مهاجرت نخبگان ایجاد کرد، ولی هنوز با ایجاد اکوسیستم فاصله داریم و تمام کسانی که در شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها فعالیت می‌کنند به عنوان هسته مهم و تاثیرگذاری هستند که می‌توانند این موضوع را در جامعه جا بیندازند و هر کدام از این افراد یک سرباز برای این سیستم هستند که می‌توانند فرهنگ و اقتصاد را تغییر دهند تا جایی که دیگر کسی به نفت و گاز اهمیت ندهد و فقط به نیروی انسانی کشور فکر کنند.

ستاری خاطر نشان کرد: قطعا با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده‌ایم می‌توانیم به این اکوسیستم دست پیدا کنیم و البته پیش بینی گردش مالی 200 میلیارد تومانی برای این نمایشگاه گرچه کم است، اما امیدواریم محقق شود و فراموش نکنیم که باید بخش خصوصی وارد کار شود و با پول دولتی نمی‌شود اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان را ایجاد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما