شناسهٔ خبر: 22979823 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست پاریس به جای استانبول/ قدس اندازه غرب افریقا هم برای عربستان و امارات نیارزید!

تهران- ایرنا - خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد: عربستان و امارات امروز در نشستی در پاریس تحت عنوان تلاش برای ایجاد یک نیرو برای مبارزه با گروه های تندرو درغرب آفریقا شرکت می کنند.

صاحب‌خبر -

این درحالی است که کشورهای عربی و اسلامی امروز (چهارشنبه) در استانبول ترکیه در نشست سران سازمان همکاری اسلامی برای دفاع از قدس در برابر تصمیم آمریکا شرکت کرده اند.
طبق گزارش ها، عربستان تا این لحظه سطح مشارکت خود را در این نشست اعلام نکرده و امارات نیز در سطح وزیر خارجه در آن شرکت کرده است.
رویترز گزارش داد که مشارکت عربستان و امارات در نشست پاریس در رابطه با غرب آفریقا نشان دهنده رویکرد این دو کشورعرب حاشیه خلیج فارس برای نفوذ درغرب آفریقا است.
طبق گزارش این خبرگزاری، نیروی مشترک کشورهای ساحل جی 5 متشکل از ارتش های مالی، موریتانیا، نیجر، بورکینا فاسو، چاد عملیات نظامی نمادین خود را به مناسبت تشکیل این قوا در ماه اکتبر برگزار کردند درحالی که تنش ها و آشوب ها در منطقه ساحلی غرب آفریقا توسط گروه های تروریستی از جمله داعش در حال افزایش بود.
اما فرانسه که 400 نیروی نظامی در این منطقه دارد اعلام کرده که گروه های تندرو موفق شده اند پیشروی های گسترده ای در غرب آفریقا داشت باشند اما قوای جی 5 با مشکلاتی فراوانی برای فعال شدن روبرو است.
برای برطرف کردن این مشکلات امانوئل مکرون ، المان و ایتالیا و نیز وزرای خارجه عربستان و امارات در کنار مقامات کشورهای جی 5 یک نشست در پاریس برگزار کرده اند.
تاکنون هزاران نفر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و نیروهای فرانسوی و پایگاه های نظامی امریکایی و هواپیماهای بدون سرنشین آنها موفق نشده اند تا از پیشروی گروه های تندرو و خشونت ها را در غرب آفریقا کنترل کنند.
**نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول
هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دکتر محمدجواد ظریف دیشب جهت شرکت در این نشست فوق العاده وارد استانبول شد.
در این نشست مقامات 56 کشور از جمله ایران، افغانستان، اردن، آذربایجان، بنگلادش، اندونزی، فلسطین، گینه، قطر، کویت، لیبی، لبنان، سومالی، سودان، توگو شرکت می کنند.
نخست وزیران جیبوتی، مالزی و پاکستان و روسای مجلس قزاقستان و ازبکستان، وزیر خارجه کومور و معاون نخست وزیر عمان نیز برای شرکت در این نشست به ترکیه می آیند.
بنا به دعوت ریاست سازمان همکاری های اسلامی، نماینده بخش ترک نشین قبرس و نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و طرح انتقال پایتخت آن کشور به قدس شریف به رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل، اعتراضاتی در کشورهای اسلامی شکل گرفت و اجلاس امروز سران و مقامات سازمان همکاری اسلامی برای بررسی این موضوع برنامه ریزی شده است.
خاورم**9366 ** 1064
مترجم:صغری رحیمی

انتهای پیام /*

نظر شما