شناسهٔ خبر: 22979784 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح اقدامات بهزیستی برای زنان آسیب‌دیده خیابانی/ همکاری با قوه قضاییه برای کاهش طلاق

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تشریح اقدامات این سازمان برای زنان آسیب‌دیده خیابانی گفت: این افراد یا شخصاً بصورت "خود معرف" به مراکز مراجعه می‌کنند و یا از طریق مراجع و محاکم قضایی و نیروی انتظامی به سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

حبیب‌الله مسعودی فرید؛ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تشکیل ۱۸ کارگروه، براساس تقسیم‌بندی شورا، گفت: سازمان بهزیستی در ۱۵ کارگروه عضویت و در برخی نیز بویژه کارگروه‌های مختص به سرفصل‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری و شورای اجتماعی؛ یعنی طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مسائل اخلاقی، نقشِ محوری دارد.

وی ادامه داد: مسئولیت ملیِ کارگروه زنانِ سرپرست خانوار با بهزیستی است. یکی از بخش‌های اساسی و محوریِ کارگروه طلاق که مسئولیت ملی‌اش به شورای انقلاب فرهنگی واگذار شده، در سطح استانی برعهده ماست. همچنین در کارگروه آسیب‌های اجتماعی کودکان نیز که مسئولیت ملی آن با وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی است، بهزیستی بعنوانِ یکی سازمانهای زیرمجموعه این وزارتخانه، نقش بازوان اجرایی وزارت رفاه را برای مقابله با این آسیب اجتماعی ایفا می‌کند.

او درباره ارائه گزارش‌ها در نشست‌های دوره‌ای شورای اجتماعی کشور، به نشستِ شورا در آبان‌ماه  اشاره کرد و ادامه داد: ما یکی از معدود دستگاه‌هایی بودیم که در آن جلسه عملکرد خود را ارائه دادیم. اینکه شورا این خواسته را از بهزیستی دارد که همچنان بصورت مستمر و موثر در میدان باشد و گزارش عملکرد خود را ارائه بدهد، نشان از اهمیتِ جایگاه بهزیستی در این حوزه داشته که بزعم حضار، توانسته وظایف خود را به نحو قابل قبولی انجام دهد.

مسعودی فرید گفت: از آنجا که امکان ارائه گزارش عملکرد همه دستگاه‌ها، در همه نشست‌های شورا وجود ندارد، هر یک از دستگاه‌ها، هر از گاهی در جلسات گزارش ارائه می‌دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: ما همواره گزارش‌هایمان را بصورت دوره‌ای که شورای اجتماعی از همه دستگاه‌ها طلب می‌کند، به دوستان ارائه می‌دهیم و خوشبختانه بر پایه رویه ‌صحیحی که شورا در پیش گرفته، شاهد یک همگرایی و همکاری ثمربخش میان دستگاه‌ها هستیم که با ادامه این مسیر، افزایش خواهد یافت.

اوبا اشاره به اینکه محتوای گزارش‌ها عمدتاً معطوف به سرفصل‌های مورد اشاره بالاست، اظهار داشت: به طور مثال در حوزه طلاق، سامانه‌ای را برای مداخله و کاهش این آسیب در استان خراسان رضوی پایلوت کردیم و امسال نیز انشاءالله در صدد هستیم این سامانه را در استانهایی که بالاترین نرخ طلاق را دارند و در ادامه در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: مطالعاتِ ما نشان می‌دهد در استان خراسان رضوی، میزان طلاق در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ حدود ۸ درصد و چهارماه اول سال ۹۶ نسبت به ۹۵، حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد، میزان کاهش یافته است.  ایجاد این سامانه الکترونیکِ مداخله برای کاهش طلاق، به نوعی نظم و ترتیبی به مراکز مشاوره‌ای و کلینیک‌های مددکاری فعال درحوزه طلاق داده و باعث شده است مواردی که از دادگاه‌ها و قوه قضاییه به بهزیستی ارجاع می‌شود، خیلی هدفمند مورد مداخله قرار بگیرد و ضمن شکل‌گیریِ  همکاری مشترکِ بین ما با قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی کشور، شاهد عملکردِ موفقِ یک فرایند باشیم.

او به موضوع اعتیاد اشاره کرد و افزود: در این حوزه، بهزیستی مراکز جدیدی را بعنوان مراکزِ درمان مدار برای ترک اعتیاد نوجوانان و کودکان در استانهای سیستان و بلوچستان، تهران و یکی ۲ استان دیگر راه اندازی کرده است که در صورت نیاز، به برخی استان‌های دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

وی همچنین درباره عملکرد این سازمان در حوزه حاشیه‌نشینی، با بیان اینکه براساس تقسیم بندی شورای اجتماعی، مسئولت ملی این بخش بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، گفت: ما با همکاری وزارت راه، خدمات متعددی را در مناطق حاشیه‌نشین ارائه می‌دهیم. در این راستا مراکز جامعِ بهزیستی را در ۳۰ شهرستانی که با توجه به شاخص‌های سازمان برنامه بودجه و وزارت کشور، جزو محروم ترین شهرستانهای کشور هستند، دائر کرده‌ایم.

او افزود: در این مراکز خدمات تکمیل یافته بهزیستی به مردم حاشیه‌نشین ارائه می‌شود که هم منجر به افزایش اثربخشی و بهره وری خدمات شده و هم اینکه سطح پوشش و دسترسی مردم را از خدمات افزایش داده است. از دیگر خدماتِ بهزیستی به حاشیه نشین‌ها، اینکه  امسال، نخستین  بار، کلیه مهدهای کودک این مناطق تحت پوشش برنامه "یک وعده غذای گرم" قرار گرفتند، بطوریکه  حتی یک فردِ حاشیه نشین در سطح کشور دیده نمی‌شود که تحت پوشش این برنامه قرار نداشته باشد.

مسعودی فرید ادامه داد: در همین زمینه، مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نشان داده که چنین اقدامی، طی ۳ سالِ متوالی در یک منطقه، باعث کاهش ۵۰ درصدی سوء تغذیه کودکان شده است.

او درباره عملکرد سازمان بهزیستی در حوزه مسائل اخلاقی نیز با بیان اینکه عمده اقدامات این سازمان دراین بخش معطوف به زنان آسیب دیده است، گفت: هدف ما در این بخش توانمندسازی این زنان بوده که درحال تلاش برای افزایش خدمات هستیم تا بتوانیم ضمن کمک به توانمندسازی بیش از پیشِ این افراد، موجبات خارج شدنِ آنها از  چرخه این آسیب را فراهم کنیم.

وی در مورد نحوه شناسایی زنانِ آسیب‌دیده توضیح داد:  این افراد یا شخصاً بصورت "خود معرف" به مراکز مراجعه می‌کنند و یا از طریق مراجع و محاکم قضایی و نیروی انتظامی، به سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: زمانی که از واژه زنان آسیب دیده استفاده می‌شود در واقع باید توجه داشت که فرد با مجموعه‌ای از آسیب‌ها روبروست که می‌تواند دارای اعتیاد یا در معرض خشونت قرار داشته باشد و یا ممکن است اقدام به تن‌فروشی کند. به همین دلیل این زنان نیاز به توانمندسازی همه‌جانبه از لحاظ جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی هستند و در واقع نیاز به دریافت خدمات از تیم‌های مختلف دارند؛ به این معنی که همزمان با گروهی که مثلاً برای ترک اعتیاد به آنها کمک می‌کنند، گروهی دیگر در بخش سلامت یا  تیمِ دیگر در حوزه خشونتی که موجب آسیبش شده، کار کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما