شناسهٔ خبر: 22979684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش قاطع محور مقاومت به اقدام آمریکا درباره قدس

محور مقاومت در خاورمیانه، بعد از پیروزی بر داعش در سوریه و در پاسخ به اقدام آمریکا در اعلام "قدس" بعنوان پایتخت اسرائیل، تمرکز خود را روی دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، نوشته است: سخنان سید "حسن نصرالله" رهبر جنبش حزب الله لبنان در بیروت، گویای این واقعیت است که مراکز قدرت شیعه در خاورمیانه، اولویتهای خود را تغییر داده‌اند و بعد از تصمیم آمریکا در مورد اعلام "قدس" بعنوان پایتخت اسرائیل، اکنون دیگر مشکل فلسطین اولویت اصلی آنها خواهد بود.

نصرالله در سخنان روز گذشته خود گفت: «من از طرف "محور مقاومت" صحبت می کنم. این محور دیگر در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه به پیروزی رسیده. امروزه محور مقاومت با قدرت و پیروز است. و اکنون دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با اسرائیل باید در اولویت اصلی اقدامات مقاومت قرار بگیرد.»

به گفته رهبر حزب الله لبنان، مردم فلسطین باید در پاسخ به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا که قدس شریف را پایتخت اسرائیل نامیده، انتفاضه سوم را در سراسر خاک فلسطین براه بیاندارند و ملت‌های عرب هم باید اقدامات لازم برای منزوی کردن اسرائیل را آغاز کنند تا دولت‌های آنها از داشتن روابط با تل آویو دست بردارند.

مقامات پارلمانی و نظامی ایران نیز بعد از اعلام موضع گیری جدید دولت آمریکا، به واشنگتن و اسرائیل علامت واضحی نشان داده و بر آمادگی تهران برای ارائه هر نوع کمک به فلسطینیان برای دفاع از مسجدالاقصی تاکید کرده اند.

واکنش شدیدالحن محور مقاومت به اقدام آمریکا دور از انتظار نبود

برخی کشورهای اروپایی نسبت به امکان اقدامات جدی نیروهای شیعه در خاورمیانه بعد از ابتکارعمل جدید دونالد ترامپ در باره قدس، ابراز نگرانی کرده اند. البته در محافل کارشناسی، اظهارات شدیدالحن اخیر مقامات سیاسی و نظامی شیعه در خاورمیانه را واکنش آنها به تصمیم جدید دونالد ترامپ در مورد قدس دانسته و این برخورد را طبیعی و قابل انتظار می دانند.

"آنتون مارداسوف" رئیس بخش تحقیقات خاورمیانه در موسسه توسعه نوآورانه و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه به این روزنامه گفته است: «وضعیت پیرامون قدس و مناقشه فلسطین و اسرائیل، برای شیعیان دارای اهمیت سیاسی خاصی است. ما شاهد هستیم که تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس چگونه باعث اعتراض آنها و آتش زدن پرچم‌های آمریکا و اسرائیل شده و این برخورد اصلا غیرقابل انتظار نبود و این مسئله مسلما شامل نیروهای نظامی حزب الله نیز می شود و آنها قطعا به این اقدام آمریکا واکنش جدی تری نشان می دهند.»

این کارشناس بعید ندانست که با توجه به آرام شدن اوضاع در سوریه و پیروزی بر داعش در این کشور، نیروهای حزب الله که به نیروهای دولتی سوریه در مبارزه با تروریستها کمک می کردند، اکنون از این کشور خارج شوند و تمرکز اقدامات خود را روی مبارزه با اسرائیل قرار دهند.

نظر شما