شناسهٔ خبر: 22978470 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی؛

روح پژوهش خلاق میان دانش‌آموزان کشور توسعه می‌یابد

صاحب‌خبر -



حمایت از سیزدهمین جشنواره جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی است تا از این طریق به گسترش فرهنگ پژوهشگری در بین دانش آموزان کشور توجه شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسلانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار می‌شود. انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از محورهای اصلی این رویداد است تا شاهدگسترش فرهنگ پژوهشگری در بین دانش آموزان کشور باشیم.
همچنین ایجاد زمینه های ظهور خلاقیت و توانایی های بالقوه دانش آموزان، ارایه و عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری آینده سازان ایران اسلامی، توسعه همكاری ها و مبادلات علمی و فنی مراكز پژوهشی و دستگاه های اجرایی، ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح علمی جهت تولید علم و جنبش نرم افزاری، افزایش حساسیت جامعه نسبت به پژوهش و متجلی كردن نتایج آن، تبیین نقش و اهمیت بالای تفكر و پژوهش را نیز باید از دیگر اهداف این جشنواره بدانیم.
بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان این جشنواره دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول و دوره دوم متوسطه هستند که با توجه به بخش و گرایش مشخص شده در سامانه ثبت نام می توانند در جشنواره شرکت کنند. دستاوردها و پروژه‌های دانش‌آموزان توسط اساتید دانشگاه داوری خواهد شد و گروه‌های برگزیده علاوه بر اهدای جوایز نفیس، تندیس ویژه ابداعات و اختراعات موسسه تبیان را نیز دریافت می‌کنند. این مسابقات در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، سازه‌های ماکارونی و بالسایی، ماشین های کمیکار، ابرحباب، مسابقات آزمایشگاهی، بازی سازی، نجات تخم مرغ، خودرو خورشیدی، کوره خورشیدی، فوتومیکروگراف، برنامه نویسی، مکاسیستم و کاپ فیزیک ایران و طراحی و چاپ سه بعدی برگزار خواهد شد.
در بخش سمینارهای علمی و غرفه های نمایشگاهی دانش آموزان می توانند در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی)، انرژی، هنر و معماری، زیست فناوری، کامپیوتر وبرنامه نویسی، نانو و علوم اسلامی و معارف دینی شرکت کنند.

اساس برگزاری این رویداد هدایت و مشاوره اینترنتی دانش آموزان است تا با این روش شاهد توسعه آموزش مبتنی بر جستجوگری باشیم. این جشنواره به منظور گسترش فرهنگ پژوهش، لذت بردن از دانستن و عمیق کردن فهم دانش آموزان از طریق یادگیری بر اساس جستجو گری طراحی شده است. روند هم به این صورت است که محتواهایی در حوزه های مختلف همچون هوا فضا، خوردو خورشیدی، رباتیک، سازه های ماکارونی و بالسایی، ماشین های کمیکار، ابرحباب، مسابقات آزمایشگاهی، بازی سازی، نجات تخم مرغ، خودرو خورشیدی، کوره خورشیدی، فوتومیکروگراف و برنامه نویسی تولید شده و بر روی سایت قرار گرفته تا گام به گام دانش آموزان در زمینه موضوع مدنظرشان هدایت شوند.
ثبت نام در سیزدهمین دوره این رویداد از 13 آبان ماه آغاز و تا 30 بهمن ادامه دارد. این جشنواره را می توان گامی در مسیر توسعه علمی کشور دانست چرا که آموزش دانش آموزان این مرز و بوم درگیری آن است.

این طرح از سال 1383 آغاز به کار کرده است و تاکنون دوازده دوره آن در سطح مدارس و مراکز آموزشی پژوهشی کشور برگزار شده است. مراسم دوازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی در تاریخ 14 و 15 اردیبهشت ماه سال 1396 در دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور 6000 دانش آموز به همراه دبیران راهنمایشان در قالب 1500 گروه از 20 استان کشور در سه بخش سمینارهای علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات دانش آموزی برگزار شد.
این جشنواره توسط موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی برگزار اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد همچنین بخش انرژی این دوره از جشنواره با حضور و حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی تجدیدپذیر برپا می شود.
انتهای پیام/25

نظر شما