شناسهٔ خبر: 22977407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در جلسه نقد کتاب «بی‌بی جان» در دانشگاه اصفهان مطرح شد

نشر کتاب‌های دفاع مقدس به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک می‌کند

کتاب «بی‌بی جان»، با حضور منقدان و علاقمندان به داستان در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کتاب «بی بی جان»، با حضور منقدان و علاقمندان به داستان در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

علی هاشمی، نویسنده کتاب «بی بی جان»، در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، در این باره گفت: بی بی جان را شهدا نوشتند؛ چرا که آنها زنده اند و تا نخواهند نمی توان درباره آنها کاری انجام داد.

وی بابیان این مطلب که ملاک اصلی برای نوشتن این کتاب خانواده شهید خانعلی بود در خصوص گردآوری این کتاب، افزود: تنها 15 درصد از اسناد مکتوب درباره شهید خانعلی آن هم از جانب بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در درست داشتم و مابقی آنها شفاهی و براثر تحقیق و مصاحبه باخانواده وی بود به طوری که تولید این کتاب یک سال به طول انجامید.

به گفته وی، زاویه دید در کتاب بی بی جان دانای کل است که از زبان شهیدخانعلی به شیوه ای ساده و روان به تحریر درآمده است.

در ادامه این مراسم، سردار شیروانیان، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان، ضمن بیان این مطلب که هشت سال دفاع مقدس ازجمله حوادث تاریخی و ارزشمند ایران اسلامی و لازمه حفظ آثار ونشریات تاریخی مربوط به این دوران، جلوگیری ازتحریف و فراموشی است، افزود: آن چه که هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را پشتیبانی کرد و باعث سرافرازی وسربلندی برای ملت ایران شد ایثارشهیدان، رزمندگان وخانواده های آنان بود که صادقانه از جان، مال وعزیزان خود گذشتند و به درجه والای شهادت رسیدند.

وی شهیدان را از افتخارات ارزشمند ایران دانست و افزود: یکی از راه هایی که می توانیم همواره به یاد این عزیزان باشیم تحریرکتاب درخصوص خاطرات، زندگی نامه و جان فشانی آنها است.کتب دفاع مقدس به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک می کند.

سردار شیروانیان در ادامه افزود: با اینکه اصفهان یک شهر مذهبی، شهید دوست و شهیدپرور است اما کتاب درباره شهدا، زندگی نامه و ایثارگری های آنان کم نوشته شده درحالی که می توان آثار بسیاری در خصوص این مردان خدا در قالب کتاب، شعر، داستان، فیلم وحتی نمایشنامه به رشته تحریر درآورد تولید کرد.

اصغر منتظرالقائم منتقد ادبی نیز در ادامه، در خصوص نقد و بررسی این کتاب گفت: از سال 58 خانواده شهید خانعلی را می شناختم و به این خانواده ارادت بسیاری داشتم، زمانی که این کتاب را خواندم توانستم با سه بخش از آن ارتباط روحی خوب و مناسبی برقرار کنم که می توان این امر را از محسنات کتاب بی بی جان برشمرد.

وی تصریح کرد: فصل بندی، که ساختار اصلی یک کتاب راتشکیل می دهد، پنج فصل است که اگر در چهار فصل به اتمام می رسید، برتری بیشتری داشت.

زهره نجفی، منتقد و فعال در حوزه ادبیات پایداری، هم با بیان اینکه ورود چنین کتاب هایی به حوزه ادبیات به ویژه ادبیات پایداری علاوه بر غنی شدن ادبیات یک ادای دین نسبت به شهدا و خانواده آنهاست، افزود: می تواند روحیه جوان ها را نیز به این سمت هدایت کند تا ارتباط معنوی بیشتر و بهتری با آنها برقرار کنند.

به گفته وی، این کتاب از نظر ادبی سبک جدیدی و گیرایی دارد و با اطلاعات مناسبی و مفیدی که در اختیار خواننده می گذارد می تواند ارتباط بهتری با آنها برقرار کند.

منتقد و فعال ادبیات پایداری نکته چشمگیر این کتاب را بکارگیری همزمان دو سبک خاطره نویسی و تحریر به صورت زندگی نامه برشمرد و خاطرنشان کرد: کمتر کتابی وجود دارد که به این روش به تحریر درآمده باشد.

به گفته نجفی، زاویه دید قصه اول شخص است و کتاب از کودکی تا شهادت از زبان شهید محمدمهدی خانعلی روایت می‌شود و تنها روایت آخر که شهادت محمد علی و صالح پسرش است از زبان صادق پسر کوچک شهید بیان می‌شود که نوع روایت و این زاویه دید، به جذابیت داستان کمک شایانی کرده است.

وی افزود: نکات تاریخی، نگاه مردم و نگرش طبقات مختلف به جنگ به خوبی در این کتاب بیان شده که با نثری ساده، روان و یکنواخت آن را منتشر کرده است و خواننده دوست دارد آن را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: امید است فعالان این حوزه جدی تر و بیشتر به این عرصه ورود پیدا کنند تا بتوانیم به آثاری معقول دست پیدا کنیم.

به  گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کتاب «بی بی جان»، به قلم علی هاشمی در 242 صفحه با شمارگان 1500 نسخه و بهای 12 هزار تومان توسط انتشارات ستارگان درخشان، روانه بازار کتاب شده است.

آثار بسیاری در زمینه هشت سال دفاع مقدس و شهیدان آن عرصه در قالب کتاب، فیلم، داستان وزندگی نامه وجود دارد که «بی بی جان» را هم می توان به این دسته از آثار ارزشمند اسلامی اضافه کرد.

«کتاب بی بی جان» روایت زندگی شهید حاج محمدعلی خانعلی و دو فرزند شهیدش کاظم و صالح خانعلی است.

وی از اهالی روستای زفره اصفهان است که در شش سالگی پدرش را از دست داده و به دعوت برادر بزرگترش، همراه با مادر به عراق می‌رود و در کاظمین ساکن می‌شود. او در عراق زندگی سختی را می‌گذراند ولی به دلیل همراهی و صبر بی‌بی‌جان موفق می‌شود کار و کاسبی خوبی راه انداخته و تعدادی از فامیل خود و همسرش را که به عراق آمده بودند سامان بدهد.

فرزندان بزرگش از انقلابیون بودند و در تظاهرات اصفهان نقش مهمی داشتند. دو پسر بزرگش عضو سپاه شدند و ابتدا چهار فرزندش و سپس خود او راهی ‌جبهه‌های جنگ می‌شوند.

کاظم فرزند دوم وی در عملیات والفجر یک شهید و همزمان صادق فرزند کوچکش نیز مجروح می‌شود و سه سال بعد از شهادت کاظم، در عملیات کربلای پنج و در منطقه شلمچه محمدعلی خانعلی و فرزندش صالح نیز به شهادت می‌رسند و بی بی جان می‌ماند و غم دو فرزند شهید و همسفرش که بیش از چهل سال از عمرش با او روزگار گذرانده است.

کتاب《بی بی جان》به قلم علی هاشمی به رشته تحریر در آمده است.

نظر شما