شناسهٔ خبر: 22976319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نشانه های کاهش نفوذ آمریکا در جهان

ترامپ؛ دلیل بی اعتباری «عموسام»

از زمانی که فوکویاما نظریه ابرقدرتی آمریکا بعد از اتمام جنگ سرد را منتشر کرد، جهان در کمتر از یک قرن چنان تغییرات عمده و چشم گیری به خود دیده است که هیچ آمریکایی نمی توانست وقوع چنین روزهایی را برای کشورش پیش بینی کند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- از زمانی که فوکویاما نظریه ابرقدرتی آمریکا بعد از اتمام جنگ سرد را منتشر کرد، جهان در کمتر از یک قرن چنان تغییرات عمده و چشم گیری به خود دیده است که هیچ آمریکایی نمی توانست وقوع چنین روزهایی را برای کشورش پیش بینی کند. روزهایی که دیگر آمریکا نه به عنوان ابرقدرت نظامی در همه جهان مطرح است و نه حتی به عنوان ابرقدرت اقتصادی و یا هسته ای. حالا دیگر باشگاه کشورهای هسته ای، باشگاه کشورهای دارای موشک قاره پیما و سایر باشگاه های مشابه در عرصه های دیگر نشان از ان دارد که همه آنچیزی که جهان بابت آن از آمریکا حساب می برد میان بسیاری از کشورهای دیگر در مناطقه مختلف از جهان وجود دارد.  

قدرت اقتصادی چین، نفوذ دیپلماتیک روسیه، چالش هسته ای کره شمالی و نفوذ منطقه ای ایران هریک به مثابه مثال هایی هستند برای کاهش نفوذ ایالات متحده به نسبت ۵۰ سال گذشته در جهان.

اما این روند طبیعی کاهش نفوذ آمریکا و پیدایش قدرت های منطقه ای و شکل گیری جهان چند قطبی با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، رویه ای رو به رشد داشته است. ترامپ با لغو مهمترین قراردادهای بین المللی که دولت های پیشین آمریکا به آن متعهد شده بودند؛ چهره ای نا به سامان و غیرقابل اعتماد از آمریکا به جهانیان نشان داد. حتی ترامپ با ادبیات سخیف و استفاده مداومش از توئیتر به عنوان یک ابزار دیپلماسی سطح مراودات دیپلماسی این کشور را به پایین ترین درجه تنزل داد.

همچنان که تحلیل گران آمریکایی در رسانه هایشان، شکست داعش و اعلام آن توسط ایران را یکی دیگر از مصادیق کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه دانستند. واشنگتن پست در یادداشتی در همین زمینه نوشت، از زمانی که آمریکا پایان یک غائله در جهان را به طور رسمی اعلام میکند سال ها میگذرد. اینکه ایران به عنوان طرف پیروز در جنگ با داعش خبر پایان کار داعش را به جهان اعلام میکند نشان گر آن است که آمریکایی ها در عراق و سوریه هیچ نقش موثری نداشتند.  

نقش ترام در کاهش نفوذ آمریکا

در همین زمینه نیز مجله هفتگی "اکونومیست" در خصوص کاهش نفوذ آمریکا می نویسد: آمریکا پس از حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید و تغییر سیاست خارجی این کشور، نفوذ بین المللی خود را در جهان از دست داده است.

این مجله انگلیسی با اشاره به مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سیاست خارجی از جمله جداشدن از پیمان های تجاری منطقه ای، برجام، نفتا، پیمان آتلانتیک و پیمان پاریس را نشانه نداشتن هماهنگی با متحدان نوشت، افکار عمومی دنیا دیگر موقعیت سابق را برای آمریکا قائل نیست. این گزارش به نظر شماری از تحلیل گران اشاره کرده که ابراز امیدوری می کنند پس از صدماتی که ترامپ به موقعیت آمریکا وارد می سازد، وی در سال ۲۰۲۰ انتخابات را واگذار کند و اوضاع آمریکا به روند عادی شدن باز گردد.

اتحاد روسیه، ایران و ترکیه

مارک وبر، تحلیلگر و مدیر مؤسسۀ «هیستوریکال ریویو»، معتقد است اتحاد ترکیه با روسیه و ایران بر سر مسئلۀ سوریه نشان‌دهندۀ «تغییری عمده» در مجموعۀ قدرت در خاورمیانه و کاهش نفوذ امریکا در منطقه است. این تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید اتحاد روسیه، ترکیه و ایران دربارۀ مسئلۀ سوریه، نشانگر کاهش نفوذ امریکا در خاورمیانه است. وبر همچنین می گوید: «همکاری میان روسیه، ایران و سوریه و اکنون تا حدی ترکیه، بخشی از تغییر قابل‌توجهی است که در حال وقوع است و این مسئله بخشی از فاجعه‌ای است که ایالات‌متحده به بار آورده. این موضوع همچنین ناشی ازاشتباه محاسباتی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا، در سوریه است

لطمه های جنگ یمن به جایگاه آمریکا در منطقه

سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «کارولین کوئین» استاد سابق بخش مطالعات خاورمیانه دانشگاه شیکاگو منتشرکرده است. نویسنده در این مقاله جنگ عربستان با یمن و تاثیر مخرب آن بر وجهه بین المللی عربستان و  ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار می دهد. ترجمه مقاله پیش روی شماست.

ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی با ادامه جنگ با یمن  به وجهه بین المللی خود به شدت آسیب می زنند. نظر سنجی  توسط موسسه جوانان عرب - بزرگترین موسسه نظرسنجی در خاورمیانه- منتشر شد که به طور واضح علت ترس تحلیل گران واشنگتن را به نمایش گذاشت:  نفوذ ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه به شدت در حال کاهش بوده و در عوض نفوذ روسیه در این منطقه روز به روز افزایش می یابد. به عبارت دیگر محور مقاومت در منطقه خاورمیانه جایگزین ایالات متحده امریکا می شود.

نظر شما