شناسهٔ خبر: 22975618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سابق کانون پرورش فکری :

کانون پرورش فکری همگام با برنامه ششم توسعه ماموریت خود را دنبال می کند

تهران- ایرنا- مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تدوین و ابلاغ برنامه چشم انداز 10 ساله کانون به استان ها خبر داد و گفت: همگام با برنامه ششم توسعه، مرحله اول این برنامه آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا حاجیان زاده روز چهارشنبه در آخرین روز کاری خود به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در اولین مرحله برنامه‌ پنج ‌ساله‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 10 سرفصل کلی و 117 بند و همگام با برنامه‌ ششم توسعه کشور تبیین و ابلاغ شده است.
وی افزود: برنامه‌ریزی برای شکوفایی و پرورش توان فکری و خلاقیت اعضای کانون، کمک به تجلی توانمندی‌ها و رشد استعدادهای فرهنگی‌ هنری آنان، اولویت اساسی این برنامه و برگرفته از ماموریت کانون است که در چارچوب تربیت نسلی هنرمند، خلاق، اهل مطالعه و تحقیق، آشنا با فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ ایران و اسلام و برخوردار از هویت دینی، ملی و انقلابی صورت می‌گیرد.
مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری در ادامه تعداد مراکز کانون را یک هزار و 12 مرکز اعلام کرد و گفت: در چشم انداز 10 ساله کانون تلاش بر این است تا خلاقیت اعضا پرورش یافته و به تربیت نسلی خلاق و آشنا منجر شود.
حاجیان زاده یادآور شد: بر اساس این چشم انداز، توسعه کمی و کیفی مراکز مدنظر است و پیش بینی شده 170 مرکز سیار کانون تا پایان برنامه به 500 مرکز افزایش یابد که با این اقدام 10 هزار روستا زیر پوشش برنامه های کانون قرار می گیرد.

* برگزاری بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی در بهمن ماه
مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را از مهمترین برنامه های انجام شده کانون در دولت دوازدهم برشمرد و درخصوص مراحل استانی و منطقه‌ای این جشنواره گفت: در این دوره 184 قصه‌گو در بخش مربیان «آزاد و کانونی و قصه‌گویان رضوی» با هم در مرحله منطقه‌ای رقابت می‌کنند و در عین حال 124 اثر در بخش «قصه‌گویان نوجوان»، «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» و «مربیان فراگیر» به صورت غیرحضوری (از طریق بررسی لوح فشرده) بررسی می‌شود.
حاجیان زاده میزبانان جشنواره‌های منطقه‌ای را استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی، سمنان، اصفهان و یزد اعلام کرد و بیان داشت: برگزیدگان این مرحله در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با قصه‌گویان خارجی در هشتم بهمن ماه به مدت چهار روز با هم رقابت می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین همزمان با وقوع زلزله در کرمانشاه ستاد امداد فرهنگی کودک و نوجوان مناطق زلزله‌زده غرب کشور تشکیل و اقدام به جمع‌آوری و ارسال محصولات فرهنگی همچون کتاب، اسباب‌بازی، نوشت‌فزار و دیگر اقلام فرهنگی از سراسر کشور، اعزام مربیان سیار کانون و بانوان مربی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی‌ هنری از قبیل کتابخوانی، قصه‌گویی، نمایش، برپایی کارگاه‌های کاردستی و اوریگامی برای بهبود شرایط روحی و امیدبخشی به بچه‌ها و خانواده‌های آسیب ‌دیده از حادثه زلزله از استان‌های کرمانشاه، همدان، ایلام، کرمان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، خوزستان، خراسان رضوی شد.

* فعالیت های کانون در مناطق زلزله زده کرمانشاه
مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری همچنین از اهدای 32 هزار بسته نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر، 20 هزار جلد کتاب و پنج هزار عروسک دارا و سارا اجرای طرح «کانون مدرسه» در مناطق زلزله‌زده، اجرای نمایش بر روی کامیونت سیار کانون استان قزوین اعزام هنرمندان (عموهای فیتیله‌ای)، برگزاری جشنی بزرگ وحدت «به مناسبت ایام میلاد با سعادت پیامبر اسلام‌(ص) ویژه کودکان و نوجوانان مناطق زلزله‌زده با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری به عنوان دیگر برنامه های کانون در مناطق زلزله زده کرمانشاه نام برد.

* کتاب های بریل تولید کانون به 157 عنوان رسید
حاجیان زاده یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین از انتشار ٢٣ عنوان کتاب بریل در قالب 10 عنوان در چهار ماه گذشته خبر داد و اضافه کرد: پیش از این نیز 147 عنوان کتاب بریل از سوی کانون منتشر شده بود که با رونمایی از 10 عنوان جدید، تعداد این آثار به 157 رسید.
وی ادامه داد: کانون این آثار را علاوه بر عرضه در مراکز فروش محصولات فرهنگی، در تمامی مراکز فرهنگی هنری خود به ویژه 39 مرکز فراگیر - که در آن کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه حضور دارند - ارائه می‌کند.
مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری همچنین در راستای توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی کانون در چند ماه گذشته اقدام به تولید و انتشار 40 نوشت‌افزار با نمادهای ایرانی اسلامی کرد که این نوشت‌افزارها با هشت عنوان‌ دفترهای «قدم‌های کوچک»، «رنگین‌کمان»، «گنبد مینا»، «یک جهان تماشا توراست» ، «نشاط و تندرستی»، «رویش دوباره»، «یادگارهای ماندگار» و «ساده» طراحی شده است.
حاجیان زاده تصریح کرد: این دفترها به‌طور چشمگیری مساله آموزش مهارت‌های زندگی، بهداشت فردی و مسائل زیست محیطی به‌ ویژه ‌مساله آب، حفاظت از گونه‌های جانوری رو به انقراض مانند پلنگ ایرانی و مراقبت از جنگل‌ها را مورد توجه قرار داده است.

* اجرای برنامه در هفته ملی کودک با شعار «هر کودک نشانی خداست»
وی برگزاری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک در سراسر کشور را به عنوان دیگر فعالیت های انجام شده کانون پرورش فکری در دولت دوازدهم ذکر کرد و گفت: هفته‌ ملی کودک سال 1396 با شعار «هر کودک نشانی خداست...» نام‌گذاری شد که برگزاری نمایشگاهی با مشارکت 40 دستگاه و نهاد، برگزاری کارگاه‌های ‌فرهنگی، هنری و ادبی، برگزاری 16 نشست و کارگاه تخصصی، برپایی نمایشگاهی نیز از آثار برتر سومین جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار و ثبت‌نام رایگان کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون از جمله برنامه هایی بود که در این هفته به اجرا در آمد.
مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری در خصوص برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر کشور نیز گفت: در این رابطه 60 نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی ‌هنری سراسر کشور، فروشگاه‌های کانون و مراکز سیار روستایی، مرزی و عشایری و مدارس حضور پیدا کردند.
حاجیان زاده اهدای کتاب به مناطق و مدارس محروم و بیمارستان‌های کودکان، مراسم جشن امضا در مراکز فرهنگی هنری، مدارس و فروشگاه‌ها، برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب‌های کانون با حضور نویسندگان، اعضای مراکز، مربیان و منتقدان ادبی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مدارس سراسر کشور با حضور نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان، رونمایی از سه مجموعه کتاب کانون با عنوان‌های «مجموعه ماجراهای نابغه عصر حجری»، «اسمت چیه؟» و «قصه‌های ما و مامانمان» و برگزاری مسابقه عکس اینترنتی در پرتال کودک 24 را از دیگر برنامه های انجام شده در این هفته عنوان کرد.

* دیگر فعالیت های کانون پرورش فکری در دولت دوازدهم
وی همچنین به اکران فیلم «پایان رویاها» در 79 سالن کانون در سراسر کشور از تولیدات کانون اشاره کرد و گفت: استان خوزستان با 11 سالن، بوشهر 10 سالن، لرستان 8 سالن، فارس و سمنان هر کدام با 6 سالن، کردستان و آذربایجان شرقی هر یک با 4 سالن، آذربایجان غربی 3 سالن، مازندران، خراسان شمالی، تهران و اصفهان هر یک با دو سالن و بقیه استان‌ها هر کدام با یک سالن، میزبان مخاطبان فیلم «پایان رویاها» اثر محمدعلی طالبی هستند.
حاجیان زاده اجرای طرح «کانون مدرسه» در سراسر کشور و انتشار کتاب کار این طرح را از دیگر فعالیت های کانون در دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: با توجه به آغاز فرآیند اجرایی طرح «کانون مدرسه» در سال تحصیلی جدید کتاب‌ کارهای آن در پنج پایه تحصیلی دوم تا ششم ابتدایی تدوین و به مراکز فرهنگی‌ هنری مجری طرح در سراسر کشور ارسال شد، این کتاب کارها به منظور بهره‌گیری بیشتر از شیوه‌های آموزشی پویا و افزایش کیفیت برنامه‌های اجرایی، تدوین شده است.
وی در رابطه با تولیدات نمایشی کانون در چهار ماه گذشته نیز اظهار داشت: نمایش «تو مثل طوطی» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی و آرین ناصری‌مهر، نمایش «خروسی که می‌خواست شب را ببیند» به نویسندگی بهرام جلالی‌پور و کارگردانی سیدآرش شریف‌زاده، نمایش «منو نمی‌بره» به نویسندگی و کارگردانی زهرا صبری و نمایش «آرزوهای بافتنی» به کارگردانی کبری مالمیر و نویسندگی فرهاد اسماعیلی از تولیدات کانون است که در مرکز تئاتر کانون به نمایش درآمده است.
مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری در خصوص سیزدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز گفت: فراخوان این جشنواره منتشر شده و آثار مطبوعات کودک در 15 بخش‌ همچون تیتر، خبر، گفت‌وگو، سرمقاله، یادداشت و مقاله، گزارش، طنز مطبوعاتی، کاریکاتور، کمیک استریپ، گرافیک مطبوعاتی (طراحی جلد، صفحه‌آرایی و تصویرگری)، عکس، داستان تالیف (کودک و نوجوان)، شعر (کودک و نوجوان)، آثار مخاطبان (نهایت سن پدیدآورنده 18 سال تمام، در زمان چاپ اثر در نشریه) و انتخاب نشریه‌ برتر از نگاه کودکان و نوجوانان داوری می‌شود.
حاجیان زاده درباره هشتمین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان نیز اظهار داشت: کودکان و نوجوانان در دو گروه سنی (6 تا 12) و (13 تا 18) می‌توانند با موضوع «آزاد» در این جشنواره شرکت کنند و مهلت ارسال آثار هم تا هفتم بهمن 96 تعیین شده است.
وی یادآورشد: این جشنواره در سه بخش، پویانمایی، فیلم کوتاه (داستانی و مستند) و بخش جنبی (مرور آثار) برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با صدور حکمی، فاضل نظری را به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جایگزین حاجیان زاده منصوب کرد.
آیین تکریم علیرضا حاجیان‌زاده و معارفه فاضل نظری، امروز چهارشنبه 22 آذرماه با حضور وزیر آموزش و پرورش در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.
فاضل نظری متولد سال 1358 در شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی است که پس از گذراندن تحصیلات اولیه خود در شهرهای خمین و خوانسار، در سال 1376 برای ادامه تحصیل در رشته‌های معارف اسلامی و مدیریت وارد دانشگاه امام صادق شد و تحصیلاتش را در مقطع دکترای رشته مدیریت تولید و عملیات در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند.
از جمله سوابق اجرایی وی می توان به ریاست حوزه هنری استان تهران، ریاست مرکز موسیقی حوزه هنری، معاونت هنری حوزه هنری و عضویت در شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما اشاره کرد.
تاکنون پنج مجموعه شعر «گریه‌های امپراتور»، «اقلیت»، «آن‌ها»، «ضد» و «کتاب» از این شاعر جوان منتشر شده است.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما