شناسهٔ خبر: 22975612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

تعامل زورکی دیپلمات‌‌های ایرانی با دشمنان انگلیسی؛

آیا سیاست‌‌‌‌های روباه پیر در قبال ایران تغییر کرده است؟

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین اقدام و اصرار ترامپ بر اجرای موشکافانه برجام را بسیار صحیح قلمداد کرده و می‌گوید که بریتانیا در دفاع از مفاد مورد نظر آمریکا در برابر ایران بسیار سخت‌گیر و مصر خواهد بود،وی در این موضوع هم کشورش را هم پیمان و همگام آمریکا می‌داند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی آناج/ وحید محمدنژاد: صفت روباه پیر به خاطر وجه تشابه رفتارهای انگلیس و این حیوان به این کشور اطلاق می‌شود، زیرا بریتانیا از بدو تولد خود همواره در سیاست‌‌هایش رفتاری موذیانه داشته و دارد، شاید به زعم ساده اندیشان دنیای کنونی دیگر پذیرای سیاست‌‌های انگلستان نیست و این کشور در حاشیه تصمیم گیری‌‌های بین المللی قرار دارد اما با مطالعه دقیق موضوع این مهم مستفاد می‌‌شود که اصل استعمارگری، موذی گری و استبداد در سیاست‌‌های انگلیس هیچ تغییری نکرده و دولتمردان این کشور هنوز هم پیرو و مجری امر و نهی‌‌های ملکه پیر خود هستند.

نقش قابل توجه انگلستان در کشورهای مختلف همیشه یک نگاه بالا به پائین و مداخله جویانه بوده است که متأسفانه این موضوع در مورد ایران هم صادق است، قبل از انقلاب بر اثر بی‌کفایتی حکومت‌‌های مختلف ایرانی و بعد از انقلاب به سبب ساده اندیشی و اعتماد بی‌مورد برخی سیاسیون، مردم ایران مجبور شده‌‌اند تا هزینه‌های رفتار برخی سیاست مداران خود را بپردازند.

انگلیس جزء کشورهایی بود که در موضوع برجام بیشترین و مهمترین امتیاز را از دولت ایران بگیرد، در جریان فتنه اسرائیلی-آمریکایی سال 88 انگلیس خبیث استراتژیک‌ترین نقش را بر عهده داشت، از سازماندهی و مدیریت اتاق فکر معاندان داخلی و خارجی نظام تا تأمین منابع مالی آن‌ها همه و همه بر عهده انگلیس بود که همین موضوع و موارد بسیار دیگری که ثابت کرد روباه پیر در داخل خاک ایران علیه انقلاب و اسلام مشغول دسیسه چینی و هدایت معاندان است، همین باعث شد تا در یک حرکت انقلابی سفارت این کشور خبیث در ایران پلمپ گردد.

با شروع به کار دولت روحانی همچون دولت خاتمی روابط ایران و انگلیس در مرحله تازه‌ای پس از اتفاقات گذشته قرار گرفت و سفارت این کشور بازگشائی شد. در اصل روحانی تمامی خباثت‌های روباه پیر را نادیده گرفت، انگلیس حتی بعد از حضور دیپلماتیک خود در ایران باز هم دست از دشمنی بر نداشت و مقامات این کشور در برهه‌‌های مختلف مواضع مخالف ایران را از خود نشان داده و می‌دهند.

سفر اخیر بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس و بیان مهمترین محور گفت‌وگوی خود با مقامات ایرانی که مدعی شده برای آزادی نازنین زاغری و کمال فروغی هم با دولت ایران صحبت خواهد کرد بر آن شدیم تا نقش انگلیس را در برجام و مخصوصا مواضع رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور را بررسی کنیم، تا خباثت روباه پیر هر چه بیشتر بر دولتمردان ما اثبات شود، زیرا مردم کشور سال‌هاست از این جرثومه شیطان ضربه‌ها خورده‌اند و از آن روی برگردانده‌اند.

دولت تدبیر و امید در حالی به مذاکراتش با انگلیس خوش بین است که بوریس جانسون در یکی از یادداشت‌‌هایش برای واشنگتن پست که چند ماه قبل و درست در سالگرد برجام منتشر شد با زبان بی زیانی به دولتمردان ایران نشان داد که با توجه به همه قول و قرارهایش با ما همواره در کنار آمریکا خواهد بود.

وی مدعی شده بود که آمریکا و انگلیس در کنار هم برای حل مشکلات خاورمیانه همکاری‌های گسترده‌ای دارند، جانسون برجام را مانع اصلی کمتر شدن مشکلات منطقه دانسته و معتقد است تواف هسته‌ای بهترین گزینه برای جامعه بین المللی بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا اذعان می‌کند توافق هسته‌ای باعث شده تا شدیدترین نظارت‌های بین المللی که بی‌سابقه ترین آنها می‌باشد و تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده برای ایران در نظر گرفته شده است.

وی ایران را پایبند به تعداتش دانسته و معتقد است برجام دست ایران را محکم بسته اما اگر این توافق برهم بخورد آزادی عمل کشور ما بیشتر خواهد بود.

در کنار این مواضع، جانسون ایران را به اقدامات مخرب در منطقه متهم می‌کند و می‌گوید که باید انگلیس و آمریکا در کنار هم برای از بین بردن نقش ایران در منطقه تلاش کنند، بر همین اساس توافقات و نقاط مشترکی بین آمریکا و انگلیس وجود دارد و تا خنثی کردن اقدامات ایران در منطقه حضور خواهند شد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین اقدام و اصرار ترامپ بر اجرای موشکافانه برجام را بسیار صحیح قلمداد کرده و می‌گوید که بریتانیا در دفاع از مفاد مورد نظر آمریکا در برابر ایران بسیار سخت گیر و مصر خواهد بود، وی در این موضوع هم کشورش را هم پیمان و همگام آمریکا می‌داند.

اما موضوع مهمتری که دولت روحانی مدعی است اتفاق افتاده را بوریس جانسون نقض می‌کند و آن اینکه با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‌‌ها هنوز سرمایه گذاری چشم گیری در ایران صورت نگرفته است.

با توجه به مواضع بوریس جانسون و تصمیمات انگلیس جای تعجب اینجاست که چرا روحانی و دستگاه دیپلماسی دولتش هنوز هم اصرار دارند که با انگلیس دوستانه رفتار کنند؟ اما بریتانیا همچنان مواضع قبلی خود را دارد، گرچه در برخی موارد بسیار جزئی هم نرمشی نشان داده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما