شناسهٔ خبر: 22974787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ظرفیت پرورش 200 هزار تن ماهی در قفس در سیستان و بلوچستان

نمایندگی سیستان و بلوچستان / نمایندگی سیستان و بلوچستان

‌مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت پرورش ماهی در قفس در سیستان و بلوچستان 200 هزار تن در سال پیش بینی شده است که امید می‌رود هرچه زودتر محقق شود.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا- ‌هدایت الله میرمرادزهی در بازدید از طرح های شیلاتی بندر چابهار افزود: توسعه آبزی پروری به ویژه ماهی در قفس می تواند نقش بسزایی در افزایش اشتغال ودرآمد خانوارها، ارزآوری و توسعه منطقه ساحلی مکران داشته باشد.

مدیرکل شیلات استان در ادامه گفت: برای پرورش ماهی در قفس در محدوده چابهار و کنارک هشت قفس پرورش این نوع ماهی در هفت نقطه توسط سه شرکت در نظر گرفته و نصب و زمین مورد نظر پیشتیبانی در خشکی به عنوان شهرک شیلاتی در رودیک مشخص شده است‌.

میرمرادزهی گفت: پنج هزار بچه ماهی به وزن 500 گرم آماده رهاسازی در قفس‌ها برای پرورش است. نوع ماهی که قرار است در این قفس‌ها پرورش یابد از نوع سیبس و سیبرم است و از طرفی دیگر به دنبال آن هستیم که در کنار این دو نوع ماهی بچه ماهی مانند حلوا سفید، شیر و میش‌ماهی را که از ارزش غذایی و اقتصادی خوبی برخوردار است، هم توسعه و تکثیر دهیم‌.

وی افزود: پرورش ماهی در قفس یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است و از تأکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر جهادکشاورزی و ریاست سازمان شیلات ایران است که با این کار تولیدهای خوبی خواهیم داشت، چرا که اگر ذخایر دریا کم شود، از این طریق می‌توان ماهی مورد نظر را تامین کرد.

وی اظهار مرد: از سال گذشته 59  شرکت داخلی برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت صدور مجوز لازم کار را انجام می‌دهند و قفس‌های بیشتری در دریا جانمایی می‌شود‌.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: تاکنون فقط 20 درصد از ظرفیت دریا استفاده شده است که اگر بتوان از ظرفیت‌های خوب دریا استفاده کرد، می‌توان بهبود معیشت و اقتصاد و بخش عظیمی از اشتغال کشور را تأمین کرد‌.

وی افزود: مناطق جنوبی استان ظرفیت نهفته‌ای برای آبزی پروری و ایجاد اشتغال‌های پایدار در این بخش را دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از وجود جوان شایسته منطقه گام‌هایی نو در عرصه تولید ماهی و آبزی پروری بردارند.

میرمرادزهی در ادامه تصریح کرد: فرصت‌های شغلی و کارآفرینی درعرصه شیلات و توجه به جنبه‌های اقتصادی کسب و کار در شیلات و حمایت‌های قانونی ترویجی ایجاد مراکز کارآفرینی و ترویج فرهنگ عمومی کارآفرینی، بستری برای کارآفرینی درعرصه ماهیگیری و آبزی‌پروری است.

وی با اشاره به این که از حضور سرمایه‌گذاران خارجی هم استقبال می‌شود، ادامه داد: با بهبود شرایط هوا کار پرورش ماهی در قفس تا اسفند‌ماه در چابهار آغاز می‌شود و برداشت آن هم پنج ماه بعد از آغاز پرورش صورت می‌گیرد. طبق صحبت‌های مسئولان شیلات ایران تاکنون برای پرورش و تولید یه هزار تن ماهی در قفس پروانه اصولی و موافقتی صادر شده است و افراد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند‌.

میرمرادزهی با اشاره به اشتغالزایی این طرح بیان کرد: هر قفس ظرفیت سه نفر اشتغال مستقیم را دارد و این طرح می‌تواند اشتغال تعدادی زیادی از جوانان جویای کار را فراهم کند‌.

وی با بیان اینکه ظرفیت برداشت ماهی در هر قفس حداقل 50 تن و در هر مزرعه تا 200 تن در هر دوره چهار، 6 و 12 ماه است، خاطرنشان کرد: گونه‌های ارزشمند و با ارزش ریالی خوب ماهیان دریایی بومی مانند سوکلا، صبیتی، هامور قرار است در قفس پرورش داده شوند.

میرمرادزهی افزود: سیستان و بلوچستان از استان های مستعد و مهم در پرورش انواع ماهیان و میگو در کشور است و شهرستان های چابهار و کنارک به عنوان بهشت آبزی پروری کشور است‌.

وی ادامه داد: یکی از وجوه تمایز منطقه چابهار و کنارک نسبت به دیگر مناطق پرورش آبزیان در کشور این است که در طول هر سال بیش از 3 بار تنها در پرورش و تولید میگو فعالیت دارد که سایر نقاط از داشتن چنین مزیتی بی بهره هستند و سایت تعریف شده گواتر نقش بسیار مهمی در این موضوع دارد.


انتهای پیام

نظر شما