شناسهٔ خبر: 22971891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری-تحلیلی؛

هیات بحرینی در اردوی دشمن؛ هنگامی که آل خلیفه خنجر می زند

سفر هیاتی از بحرین به فلسطین اشغالی در شرایطی که مردم در کشورهای عربی و اسلامی از تصمیم ترامپ ضد بیت المقدس به خشم آمده اند به مثابه خنجری بود که آل خلیفه بر سینه انتفاضه زد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرزاد فرهادی: هنوز چند روزی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس نگذشته بود که رسانه های رژیم صهیونیستی از وود یک هیات بحرینی به سرزمین های اشغالی خبر دادند.

اعضای این هیات ۲۴ نفره در حالی وارد فلسطین اشغالی شدند که واکنش ها و اعتراضات به تصمیم ترامپ به اوج خود رسیده بود. رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که اعضای این هیات شامل نمایندگانی از اهل تسنن و شیعیان بحرین بوده است و این سفر در راستای ابلاغ پیام آشتی و گفتگو میان ادیان مختلف از سوی حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین انجام شده است! «فضل الجمری» از اعضای این هیات مدعی شد که شاه بحرین با این هیات پیام صلح را به سراسر جهان اعلام کرد!

موافقت پادشاه بحرین با سفر این هیات به سرزمین های اشغالی آنهم در بحبوحه خشم عربی و اسلامی و جهانی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای تلاش های سازشکارانه استموافقت پادشاه بحرین با سفر این هیات به سرزمین های اشغالی آنهم در بحبوحه خشم عربی و اسلامی و جهانی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای تلاش های سازشکارانه است.

کاملا مشخص است که برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را از مدتها پیش آغاز کرده اند که  شروع آن با موضوع عادی سازی دیپلماسی برای رسیدن به همکاری های امنیتی و اقتصادی همراه بوده است. موضع مردم بحرین در قبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مخالفت و امتناع آنان با این موضوع بر همگان روشن است.  طبیعتا رژیم بحرین در تصمیم به عادی سازی روابط با اسرائیل در تمام اشکال آن بازنگری نکرده و با شورای قانونگذاری و نهادهای مدنی بحرین در این مورد مشورت نکرده است. حتی واکنش های مخالف مردم را که چنین تصمیمی را توهین به همه اقشار مردم برشمرده و ضربه ای بزرگ به هم نوعان فلسطینی دانسته اند، نادیده گرفته است.

تاریخ روابط رژیم صهیونیستی با آل خلیفه آنگونه که «البحرین الیوم» اعلام کرده است به سال ۱۹۹۴ بر می گردد که در آن سال اولین هیات رسمی رژیم صهیونیستی وارد بحرین شد و به دنبال آن «یوسی سارید» وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی از منامه دیدن کرد.

چند سال بعد «خالد احمد الخلیفه» وزیر خارجه بحرین در سال ۲۰۰۰ خواستار تشکیل یک مجمعی در سطح خاورمیانه شد که متشکل از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی باشد. وی این مجمع را تنها راهی دانست که می توان مشکلات موجود در منطقه راحل کرد!

روند عادی سازی میان رژیم بحرین و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ هنگامی که منامه دفتر تحریم کالاهای اسرائیلی را بست و ممنوعیت کالاهای رژیم صهیونیستی را لغو کرد و سپس در سال ۲۰۰۸ یک یهودی را به عنوان سفیر بحرین در آمریکا انتخاب کرد وارد فاز جدیدی شد. در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ حمد بن عیسی از «موشیه لیوین» حاخام صهیونیست در کاخ خود در منامه استقبال کرد. همچنین در دسامبر ۲۰۱۶ نوار ویدئویی منتشر شد که افراد وابسته به دربار رژیم بحرین در محفلی به همراه حاخامات «حباد» حضور داشتند.

در ۲۱ سپتامبر گذشته هیات عالی رتبه صهیونیستی از منامه دیدار کرد. دیدار «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین با «آبراهام کوپر» خاخام یهودی را هم باید در راستای تلاش های نزدیک شدن آل خلیفه به رژیم صهیونیستی دانست.

یکی از مقامات رژیم صهیونیستی در گفت و گو با پایگاه تحلیل استراتژیک میدل ایست آی در مورد روابط میان تل‌آویو و منامه گفت: «من فکر نمی‌کنم به زودی سفارتخانه رسمی طرفین گشوده شود؛ اما احتمال سفر وزیر بازرگانی و هیات اقتصادی را بسیار بالا می‌دانم.»

یکی از مقامات آل خلیفه نیز در مورد روابط با تل‌آویو به میدل ایست آی گفت: «من روابط با تل‌آویو را ناپسند نمی‌دانم، درست برخلاف روابط با تهران! اسرائیل نه امنیت ما را تهدید می‌کند نه برای ما امر و نهی دارد؛ در حالی که ایران دقیقا عکس آن است. منطقا ما باید به دشمن ایران نزدیک شویم یعنی اسرائیلیکی از مقامات آل خلیفه نیز در مورد روابط با تل‌آویو به میدل ایست آی اعلام کرد: «من روابط با تل‌آویو را ناپسند نمی‌دانم، درست برخلاف روابط با تهران! اسرائیل نه امنیت ما را تهدید می‌کند نه برای ما امر و نهی دارد؛ در حالی که ایران دقیقا عکس آن است. منطقا ما باید به دشمن ایران نزدیک شویم یعنی اسرائیل!»

پایگاه میدل ایست به نقل از یکی از ائمه مساجد در شهر الرفاع بحرین فاش کرد، دولت منامه به خطبای مساجد دستور داده است، هرگونه خطبه علیه تل آویو ممنوع است.

این در حالی است که «مارفن هیر» از حاخام های سرشناس صهیونیست در ملاقات اخیر با حمد بن عیسی آل خلیفه گفت، شاه بحرین در این دیدار مخالفت خود را با تحریم عربی علیه اسرائیل اعلام کرده و تصریح کرد، در صدد است به شهروندان خود اجازه دهد بدون ممنوعیت و با آزادی راهی سرزمین های اشغالی شوند.

در این میان باید گفت برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی به شکل پنهانی رابطه دارند و با پنهان کردن این روابط تلاش دارند از خشم مردمی جلوگیری کنند اما بحرین اخیرا این روابط را علنی کرده است.

تماس بین مسئولان بلند پایه بحرین و رژیم صهیونیستی در جریان است و محور این تماس ها نیز تبادل دیدار بین تاجران و شخصیت های تاثیرگذار در جامعه و نیز چهره های مذهبی است و در پی این گامها توافقنامه های تجاری دو جانبه به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

اما واقعیت این است که این گشایش روابط بحرین با رژیم صهیونیستی در بین ملت بحرین هیچ طرفداری نداردواقعیت این است که این گشایش روابط بحرین با رژیم صهیونیستی در بین ملت بحرین هیچ طرفداری ندارد و علاوه بر این بحرینی ها در صفحات اجتماعی خشم و نارضایتی خود را از مواضع کشورشان در قبال رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند.

به هر حال اتفاقی نیست که هیات ۲۴ نفره به بیت المقدس وارد شود و آنهم در شرایطی که بیت المقدس ملتهب است و فلسطینی های آزاده علیه تصمیم ترامپ به پا خواسته اند. رژیم های بحرین و عربستان طی سالهای گذشته به شکل فزاینده ای در راستای نزدیک شدن به تل آویو حرکت کرده اند.

ـمنصور الحکیم» نویسنده و تحلیلگر جهان عرب در این باره به رای الیوم اعلام کرد: «طرحی رسمی برای تسریع عادی سازی با اسرائیل مطرح است. این از طریق انجام دیدارهای متقابل با عنوان صلح و تسامح است. مردم این کشورها با این روند مخالف هستند و این رژیم ها در تنگنا قرار خواهند گرفت.  همه بحرینی ها با تلاش های عادی سازی مخالفند».

در پایان می توان گفت که سفر هیات بحرینی به فلسطین اشغالی اولین سفر رسمی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بود و به شدت مورد استقبال رسانه های رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

این سفر از حیث زمان آن، این سئوال را به وجود آورد که آیا این واکنش عمدی به انتفاضه اسلامی و عربی در قبال تصمیم ترامپ و خنجری به سینه انتفاضه است؟ این در راستای حمایت رژیم بحرین از رژیم صهیونیستی و تصمیم ترامپ و بی توجهی آن به اصول و مقدسات امت اسلامی درباره قدس است. این در واقع تلاشی برای کمک به تل آویو و در راستای ادامه مسیر عادی سازی و حتی ائتلاف و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و سرسپردگی به آمریکاست.

این سفر اتفاقی نیست و با حمایت حامیان اساسی بحرین یعنی عربستان و امارات صورت گرفته است و در مسیر نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی با زیر پا گذاشتن اصول راهبردی، تاریخی و دینی است.

سفر این هیات بحرینی به مثابه نادیده گرفتن احساسات میلیونها فلسطینی و عرب و مقدسات آن است. این در واقع پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و تثبیت اشغالگری است. تحرکات آل خلیفه و آل سعود ضد حماس، حزب الله، یمن و اخوان المسلمین همگی در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی و با اشاره تل آویو است. این نشانه آشفتگی و نابسامانی است که آل خلیفه به آن دچار شده است.

نظر شما