شناسهٔ خبر: 22971858 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گمانه‌زنی درباره قیمت بنزین بالا گرفت

سناریوهای گـرانی بنزین

دیروز برخی رسانه‌های نزدیک به دولت، اعلام کردند قرار است از ابتدای دی‌ماه امسال قیمت بنزین افزایش پیدا کند؛ درباره قیمت احتمالی بنزین نیز نرخ‌هایی بین 1400 تا 1700 تومان مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

وزیر نفت نیز که پیش از این خواستار گران شدن بنزین شده بود، روز گذشته از مجوز دولت برای گران کردن بنزین سخن گفت. دولت در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 کشور با پیش‌بینی درآمد 17 هزار و 400میلیارد تومانی از محل افزایش نرخ حامل‌های انرژی، کلید گران کردن بنزین را زد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست خبری دوشنبه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد نکرد. وی البته تائید کرد: دولت مجوز افزایش قیمت حامل‌ها را طبق بودجه امسال دارد و می‌تواند تا سقف 48 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند. او حتی گفت که قیمت بنزین می‌تواند به بیش از 1500 تومان در هر لیتر افزایش یابد.

سناریوهای گرانی

یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس، ضمن تائید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریوهای احتمالی اشاره کرده و گفت: در حال حاضر سه سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرا نهایی می‌شود. این مقام مسئول افزود: نرخ پیشنهادی بنزین از 1400 تا 1700 تومان مطرح است، زیرا دولت دو هدف را دنبال می‌کند، اول آن‌که بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد.

وی با بیان این‌که در رسانه‌ها زمان اجرای افزایش حامل‌های انرژی از دی‌ماه مطرح می‌شود، بیان کرد: هنوز زمان قطعی نشده و در تعاملات و بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

افزایش نرخ حامل‌های انرژی؛ خط قرمز مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش 20 درصدی نرخ حامل‌های انرژی در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 دولت گفت: مجلس با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالف است. رحیم زارع در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت:‌ افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است چون متناسب با افزایش چند برابری سال‌های گذشته خدماتی به مردم ارائه نشده است، بر همین اساس این بخش‌های لایحه با یکسری اصلاحات در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مواجه خواهد شد.

دولت چک سفید امضا می‌خواهد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تبصره 18 لایحه بودجه 97 به منزله چک سفید امضای مجلس برای دولت در مورد افزایش حامل‌های انرژی تلقی می‌شود. این نماینده مجلس تأکید کرد: تصویب این تبصره به معنای چک سفید امضای مجلس به دولت خواهد بود و عملاً دست دولت را برای هرگونه افزایش حامل‌های انرژی باز می‌گذارد.

سی.ان.جی گران نمی‌شود

یک مقام مسئول در صنعت نفت با اشاره به این‌که مسئولان تصمیم گرفتند قیمت سی.ان.جی ثابت بماند،گفت: پیشنهاد عرضه رایگان سوخت گاز به خودروهای عمومی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت حمل و نقل ارائه‌ شده است. این مقام مسئول در صنعت نفت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پیشنهادهای ارائه‌شده برای افزایش قیمت بنزین و سی.ان.جی تصریح کرد: در گفت‌وگو با کارشناسان صنعت سی.ان.جی و ارزیابی کشورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که قیمت سی.ان.جی باید حداکثر 25 درصد قیمت بنزین تعیین شود که پیشنهاد خود را به وزارت صنعت ارائه کرده و با تائید معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی به سازمان برنامه و بودجه رفت.

مخالفت بیشتر نمایندگان با افزایش نرخ بنزین

کوروش کرم‌پور، دبیر کمیسیون انرژی درباره گران شدن نرخ بنزین به جام‌جم گفت: هنوز نرخ پیشنهادی از سوی دولت اعلام نشده اما آن‌طور که بیشتر نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند، مخالف افزایش نرخ بنزین هستند.

وی با تاکید بر این‌که باید نظر کارشناسان و کمیسیون انرژی را در مورد افزایش نرخ بنزین بشنویم، تصریح کرد: اگر نظر کارشناسی به این اجماع برسد که افزایشی نداشته باشیم قطعاً هیچ رشدی در بنزین نخواهیم داشت. ما بر اساس منافع ملی که منافع عموم مردم را در بر دارد تصمیم خواهیم گرفت و مجموع نمایندگان در حال حاضر با افزایش قیمت مخالف هستند.

کرم‌پور ادامه داد: هدفمند کردن یارانه‌ها از مسیر اصلی خود خارج شد و به جای آن صحبت از صدقه می‌کنیم. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران باید به خانوارهای نیازمند کمک مالی شود که قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز بر این اساس بنا شد، اما اجرای بد این قانون باعث شد تا این تصمیم، دولت را فلج کند. این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر افزایش نرخ بنزین اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد نمایندگان در نظر بگیرند رقم یارانه اقشار کم‌درآمد و نیازمندان بیشتر شود. کارنامه مجلس در برنامه ششم نشان می‌دهد همه تصمیمات کارشناسی شده و مطابق با منافع مردم است.

افزایش قیمت، موجب کنترل مصرف نمی‌شود

هدایت‌الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این‌که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست به خبرنگار ما تصریح کرد: قشر متوسط جامعه تعداد زیادی از افراد جامعه را شامل می‌شدند و اکنون با توجه به شرایط اقتصادی به سمت فقیر شدن حرکت می‌کنند.

وی افزود: فاصله طبقاتی در کشور بیشتر شده و هر روز به بیکاران فارغ‌التحصیل افزوده می‌شود. این در حالی است که در طول سال‌های گذشته اشتغال ایجاد نشده است و در این وضعیت افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد.

خادمی با تاکید بر این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود، اضافه کرد: درآمد مردم متناسب با افزایش نرخ حامل‌های انرژی و گرانی‌هایی که در آینده به وجود می‌آید، نیست. از سوی دیگر بیکاری میلیونی باعث شده تا افراد پاسخگوی نیازهای اصلی خود هم نباشند. اگر اشتغال در این چند سال رشد می‌یافت افزایش قیمت حامل‌های انرژی طبیعی بود. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دولت قصد دارد از این محل درآمد خود را افزایش دهد اما کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی که از انرژی بهره می‌برند دوباره با افزایش هزینه تولید مواجه می‌شوند و قیمت کالاهای خود را بالا می‌برند. از این رو دوباره فشار آن به مردم وارد می‌شود.

افزایش نرخ بنزین در برنامه ششم آمده است

سیدجلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برنامه ششم توسعه آمده است به جام‌جم گفت: نمایندگان مجلس در زمان تهیه و تصویب برنامه ششم توسعه موضوع افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی را در نظر گرفتند و به تائید شورای نگهبان هم رسیده است. در این راستا دولت بودجه سال 97 خود را بر این اساس تهیه کرده و به مجلس آورده است. میرزایی تاکید کرد: قیمت بنزین حتما باید افزایش داشته باشد و هنوز رقم دقیقی در مورد بنزین نمی‌توان اعلام کرد اما احتمالا بیش از 20 درصد خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که دولت هم باید رقم پیشنهادی خود را در کمیسیون انرژی بیان کند، تصریح کرد: دولت درآمد کافی برای ایجاد اشتغال ندارد و درآمد حاصل از گرانی بنزین، صرف تولید و اشتغال شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره یارانه‌های نقدی و افزایش رقم آن برای اقشار کم‌درآمد اظهار کرد: یارانه نیازمندان نباید زیاد شود. یکی از راه‌های رفع فقر ایجاد اشتغال است و صرفا پرداخت یارانه نقدی نمی‌تواند برای خانوارها مثبت باشد. از این‌رو به نظر می‌رسد باید با درآمد حاصل از هدفمندی شغل ایجاد کنیم تا تولید افزایش یابد.

اختیار قانونی برای افزایش قیمت بنزین داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که براساس قانون، دولت اجازه دارد تا سقف 48هزار میلیارد تومان از طریق اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کسب درآمد کند که افزایش قیمت بنزین یکی از راه‌های دستیابی به این رقم است.

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان، توضیح داد: با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند.

نوبخت تاکید کرد: هر اقدامی در این زمینه در جهت برخورداری از ظرفیت‌های قانونی حتما اطلاع‌رسانی می‌شود.

از سوی دیگر، وزیر نفت با بیان این‌که افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 97 دیده شده است، افزود: زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیژن زنگنه وزیر نفت در خصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گفت: هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را عنوان می‌کند.

نظر شما