شناسهٔ خبر: 22968880 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه یک پژوهشگر شویم؟

پژوهش در هر موضوع، به هر شکلی و در هر سطحی که انجام می شود، اقدامی هدفمند و منظم در جهت توسعه مرزهای دانش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطالعات محققان نشان می‌دهد به ازای هر واحد پولی سرمایه‌گذاری در پژوهش، معادل30 واحد سود به دست می­ آید؛ در فرهنگ فارسی عمید، پژوهش تحقیق علمی و جستجو و در لغت نامه دهخدا پژوهش کردن جویا شدن، جستجو و تحقیق کردن معنا شده است.

پژوهش در هر موضوع، به هر شکلی و در هر سطحی که انجام می شود، اقدامی هدفمند و منظم در جهت توسعه مرزهای دانش است؛ پژوهش تلاشی برای پیدا کردن بهترین پاسخ برای حل مشکلات موجود است؛ شخصی که از طریق روش‌های متعدد به انجام پژوهش می‌پردازد پژوهشگر (محقق) نامیده می شود، پژوهشگر کسی است که با استفاده از روش های علمی در پی درک بهتر مسائل و مفاهیم مختلف است.

 

پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی چه محاسنی دارد؟

مشاهده‌های بسیاری نشان می‌دهد که انجام پژوهش و تحقیق یکی از عوامل اصلی توسعه کشورها محسوب می شود؛ گسترش مرزهای دانش نظری، کشف فرمول‌ها و فرآورده‌های دانش بنیان و اختراع محصولاتی علمی پزشکی از جمله مهم ترین ابعاد این توسعه هستند؛ توسعه علمی حتی باعث افزایش فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و سرمایه‌گذاری در پژوهش، سود سی برابری خواهد داشت،  چنین سودی می‌تواند به اقتصاد کشورها و تولید ناخالص داخلی‌شان کمک قابل زیادی کند.

پژوهش‌ها از لحاظ فرهنگی هم به رشد خصوصیات فرهنگی هر جامعه کمک خواهند کرد، پژوهش محوری باعث اتخاذ رویکردهای پژوهشی در زمینه فرهنگ و هنر شده و مشکلات آن را نشان می‌دهد؛ از سوی دیگر نتایج حاصل از یک پژوهش نقش زیادی در امنیت ملی کشورها دارد و اجرای فن آوری­‌های هوشمند دفاعی، از طریق تحقیق و توسعه امکان‌پذیر است.

 

در مسیر پژوهش/ چگونه یک تحقیق علمی انجام دهیم 

یک پژوهش چگونه انجام می شود

یک پژوهشگر با استفاده از ابزارها و روش‌های گوناگونی که در اختیار دارد به مشاهده دقیق پدیده های اطراف خود می‌پردازد؛ همچنین اطلاعات مورد نیاز را می‌توان از طریق نظر سنجی، آزمایشات علمی، مطالعه کتب، روزنامه‌ها و مجلات  به دست آورد البته مشاهدات یک پژوهشگر باید از عمق و دقت بالاتری نسبت به دیگران برخوردار باشد.

ممکن است در این مسیر پژوهشگر ناچار باشد تا تصورات گذشته خود را فراموش کند و به دنبال یک طراحی مناسب دیگر باشد؛ گاستون باشلار فیلسوف فرانسوی مراحل انجام یک روش علمی هدفمند  را این‌گونه بیان می کند، غلبه بر پیش‌داوری‌ها، ساختن از راه تعقل، مقایسه با واقعیات.

ریمون کیوی در کتاب روش تحقیق در علوم اجتماعی معتقد است هر پژوهشی از سه قسمت گسستن، ساختن و مقایسه تشکیل شده است، کیوی در قسمت گسستن، اندوخته شناخت نظری هر فرد و تصورات گذشته وی را به زمینی سست تشبیه می‌کند که تلاش بر روی آن بی‌فایده خواهد بود لذا ابتدا باید در هر پژوهش از سوابق ذهنی گذشته صرف نظر و بر پیش‌داوری‌ها غلبه کرد.

ساختن فرضیات درست بر مبنای مطالعات دقیق هر تحقیق را شامل می‌شود؛ در هر پژوهش بدون ساختن یک چهارچوب  نظری موفقیت به دست نمی آید، قضایای علمی نتیجه یک فعالیت فکری و بر پایه فرضیات نظری دقیق و اصول منطقی است.

 

در مسیر پژوهش/ چگونه یک تحقیق علمی انجام دهیم

یک پژوهشگر موفق در ابتدای هر تحقیقی باید یک سری نکات توجه کند که متاسفانه پژوهشگران مبتدی در پژوهش‌های نخست خود به آن‌ها توجهی نمی‌کنند، از جمله خطاهای یک پژوهشگر در مسیر تحقیق، کتاب زدگی، آمار زدگی، استفاده از فرضیات ضعیف یا ناکافی، استفاده از کلمات دهن پرکن و توخالی و استفاده از روش‌ها و فرمول های سخت است؛ این اشتباهات موجب می‌شود که پژوهشگر در ادامه مسیر تحقیقات خود با مشکلات زیادی رو به رو شده و از ادامه مسیر باز بماند.

یک پژوهشگر در انتخاب منابع تحقیقاتی خود نیز می‌بایست دقت لازم را داشته باشد؛ کم نیستند محققانی که بهای چند ساعت صرفه جویی در فکر کردن در مورد منابع تحقیق خود  را با از دست دادن هفته ها بلکه ماه‌ها از وقت گرانب‌هایشان هنگام پژوهش پرداخته‌اند.

به همین دلیل توصیه می شود در هنگام شروع یک پژوهش با صاحب نظرانی که با زمینه تحقیقاتی شما آشنایی کافی دارند مشورت کنید؛ اساتید دانشگاهی، دبیران مدارس، پژوهشگران و محققان موسسات تحقیقاتی  از جمله این افراد هستند.

انتهای پیام/

نظر شما