شناسهٔ خبر: 22963372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

2 هزار کالای وارداتی به کشور پروانه استاندارد اجباری دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا جهانبخش سنجابی شیرازی روز سه شنبه در حاشیه گردهمائی منطقه ای حوزه معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در گرگان در جمع خبرنگاران،

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا جهانبخش سنجابی شیرازی روز سه شنبه در حاشیه گردهمائی منطقه ای حوزه معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در گرگان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: نداشتن پروانه استاندارد مابقی کالاها در واقع یک تهدید و آسیب برای مصرف کنندگان در بخش های مختلف است.
وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری حدود 200 کالای دیگر نیز پروانه استاندارد اجباری دریافت خواهند کرد و در یک برنامه 10 ساله، با رشد متوسط 10 درصدی همه این کالاها مشمول دریافت پروانه استاندارد اجباری خواهند شد.
سنجابی شیرازی ادامه داد: با توجه به آمارهای ضد و نقیضی که ارائه می شود، در مجموع سالانه بین 10 تا 20 میلیارد دلار کالای قاچاق از طریق مبادی غیر قانونی به کشور وارد می شود و براساس آزمایش ها و بررسی ها، یک چهارم این نوع کالاها که در بازار نیز مشتری دارند، غیراستاندارد است.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در زمینه صادرات نیز ممکن است برخی سودجویان اقدام به صدور کالاهای کم کیفیت کنند ، اما در صورت مشاهده بطور جدی با تولیدکنندگان این محصولات برخورد می شود، زیرا این اقدام اعتماد بازار کشورهای دیگر را کاهش می دهد.
وی در زمینه استانداردسازی کالاهای وارداتی یادآور شد: کالایی که وارد کشور می شود باید به صورت خود اظهاری به گمرک اطلاع داده شود، در غیر این صورت به عنوان یک کالای قاچاق محسوب می شود.
به گزارش ایرنا همایش منطقه ای حوزه معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با حضور نمایندگان استانهای گلستان ،مازندران ،گیلان ،قزوین ،خراسان شمالی ،خراسان رضوی و سمنان به مدت دو روز در گرگان و اینچه برون از توابع استان گلستان در حال برگزاری است.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا

نظر شما