شناسهٔ خبر: 22963142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واشنگتن تایمز: احتمالا آمریکا ماه آینده از توافق هسته ای خارج می شود

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: مشاوران کاخ سفید اعلام کرده اند که ترامپ از عدم پیشرفت کنگره در موضوع توافق هسته ای ایران ناراحت است و احتمالاً ماه آینده که زمان بازبینی آن خواهد بود، آمریکا به طور کامل از این توافق خارج می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای این روزنامه آمریکایی افزود: کنگره ضرب الاجل توافق هسته ای ایران و درخواست ترامپ برای سخت گیری نسبت به مساله هسته ای ایران را رد کرد. همچنین کنگره تحریم های جدید علیه ایران را نمی پذیرد و تصمیم گیری در مورد آینده توافق را به خود ترامپ محول می کند.
این روزنامه ادامه داد:
اقدام جمهوری‌ خواهان برای ایجاد 'موانعی' که بتواند تحریم ‌های شدیدی را علیه ایران که طبق برجام لغو شده بود، مجدداً وضع کند تا سه شنبه (امروز) راه به جایی نبرده است. روز سه شنبه پایان ضرب الاجل غیر رسمی 60 روزه مشخص شده توسط دولت ترامپ است تا وضعیت اعمال دوباره تحریم ها را پس از عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی وی را، بررسی کند.
مشاوران کنگره گفتند که نمایندگان هنوز زمان دارند تا قبل از آنکه ترامپ دوباره درمورد توافق هسته ای تصمیم بگیرد ، پیشنهادی را ارائه کنند اما مشاوران کاخ سفید اعلام کردند که دونالد ترامپ از عدم پیشرفت کنگره در موضوع توافق ایران دلخور است و احتمالاً در تاریخ 13 ژانویه 2018 (23 دی ماه) که زمان بازبینی توافق است آمریکا به طور کامل از توافق خارج می شود.
ترامپ ماه اکتبر (مهر) از کنگره و متحدین آمریکا خواست تا راه هایی را برای رسیدگی به آنچه که 'کمبودهای جدی' برجام خواند، پیشنهاد کنند. در حالی که بازرسان سازمان ملل بارها پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کرده اند.
«مارک دوبویتز» تحلیلگر مسائل مربوط به تحریم‌های ایران و مدیراجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» گفت: رئیس‌جمهور احتمالا ژانویه آینده، از اینکه نه کنگره و نه اروپا به درخواستش برای یافتن راه هایی برای اصلاح توافق، پاسخی ارائه ندادند، نا امید می شود. این احتمال کاملاً وجود دارد که در آن زمان، رئیس‌جمهور از توافق هسته‌ای خارج شود.
براساس قانون کنگره آمریکا در سال 2015 رئیس‌ جمهوری آمریکا باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به توافق را تایید کند . ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود دو بار این کار را انجام داد.
ترامپ در 13 اکتبر (21 مهر) گفت: در شرایطی که با همکاری کنگره و همپیمانانمان راه‌حلی دست پیدا نکنیم، توافق پایان خواهد یافت. توافق به طور مداوم تحت بازبینی قرار می‌گیرد و من قادرم بعنوان رئیس‌جمهور در هر زمان، مشارکتمان را لغو کنم.
اروپام**3234**1590
انتشاردهنده : محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما