شناسهٔ خبر: 22963121 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت سالانه46 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز کهگیلویه وبویراحمد

گچساران- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی ها نشان می دهد که سالانه 46میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.

صاحب‌خبر -

رسول فرهادی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از یکهزار و 195 حلقه چاه آب غیرمجاز در 15 دشت این استان حفر شده است.
دشت باشت ،امامزاده جعفر،لیشتر،کلاچو، دهدشت ، دشتروم و یاسوج از جمله دشت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: 855 حلقه از چاه های غیرمجاز آب استان در بخش کشاورزی و 150 حلقه در بخش صنعت فعال است .
در دشت‌های دهدشت 246 حلقه، یاسوج 143، امامزاده جعفر 133 و لیشتر 53 حلقه چاه غیرمجاز حفرشده است.
فرهادی وضعیت آب زیرزمینی دشت‌های این استان را بحرانی دانست و افزود: بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی صورت می گیرد.
پیشتر مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، میانگین افت آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های استان را 10 متر ذکر کرد و گفت: این امر تهدیدی جدی برای آینده کشاورزی منطقه خواهد بود.
افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک 2 هزار و 489 حلقه چاه مجاز در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی در این استان وجود دارد.
فرهادی ابراز کرد: سالانه 281 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.
وی افزود: حجم بهره برداری از منابع آب این استان یکهزار و 70 میلیون مترمکعب است که از این میزان 770 میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی است.
فرهادی تصریح کرد: چهار حلقه چاه غیرمجاز در این استان امسال با حکم دستگاه قضایی تاکنون پلمپ شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار امسال برای پر کردن چاههای غیرمجاز این استان نیاز است که در صورت تخصیص 60حلقه چاه تا پایان امسال پلمب خواهد شد.
فرهادی افزود: پلمب چاه های غیرمجاز آب با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به‌منظور حفاظت از این منابع، صورت گرفته است.
در سال‌های گذشته 284 حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان با حکم قضایی مسدود شد.
وی اظهار کرد: تاکنون 460 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب‌شده که از این تعداد 190 کنتور هوشمند در دشت امامزاده جعفر گچساران بوده است.
فرهادی تصریح کرد: با استفاده از روش‌های آبیاری نوین، می‌توان بهره‌وری را افزایش و از مصرف بی رویه آب و برداشت منابع آبی جلوگیری کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور/نزدیک به 10میلیارد متر مکعب/ را به خود اختصاص داده است.
16 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهروندان این استان هم از طریق چاه و منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت حدود یک درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
خبرنگار: مریم صیادی** انتشار دهنده: علیزاده
/1662/2082

انتهای پیام /*

نظر شما