شناسهٔ خبر: 22963119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا

سفیر فلسطین در لبنان: تشکیلات خودگردان بر پایتختی قدس برای فلسطین اصرار دارد/کشورهای عربی مثل لبنان موضع گیری کنند

بیروت-ایرنا-«اشرف دبور» سفیر فلسطین در لبنان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در واکنش به برخی حرف و حدیث ها در رسانه ها تاکید کرد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تنها قدس را پایتخت فلسطین می داند و از آن چشم پوشی نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

سفیر فلسطین در لبنان در گفت و گو با ایرنا درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد. او که وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین است، موضع این تشکیلات و محمود عباس در قبال تصمیم اخیر ترامپ را مناسب توصیف کرد و انتقادها در خصوص ضعیف بودن آن را رد کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش در تصمیمی بحث برانگیز قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی کرد.
دبور در گفت و گو با ایرنا به صورت ملایم از بیانیه اخیر اتحادیه عرب در خصوص قدس انتقاد کرد و گفت که بهتر بود که جملات روشن تر و آشکارتری علیه تصمیم اخیر ترامپ در آن وجود داشت.
او موضع لبنان درباره قدس را ستود و از کشورهای عربی خواست تا مثل این کشور موضع گیری کنند.
در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با اشرف دبور سفیر فلسطین در لبنان می آید:

*ایرنا: ارزیابی شما از حرکت مردم فلسطین پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چیست؟ آیا فکر می کنید این انتفاضه فراگیر و مستمر است یا حرکتی است که به سرعت پایان می یابد؟
**اشرف دبور: من فکر نمی کنم آنچه این روزها مناطق فلسطینی شاهد آن بوده، یک اتفاق زودگذر باشد. چندی پیش نیز قدس شاهد اعتراض علیه نصب دروازه های الکترونیک در ورودی های مسجد الاقصی بود که 14 روز طول کشید. در آن زمان اهالی قدس از زن و مرد تا کوچک و بزرگ در خیابان ها و حیاط مسجد الاقصی تجمع و نماز به پا کردند و قبل از تحقق اهدافشان که برچیدن آن دروازه ها بود از پای ننشستند. هدف از آن دروازه ها یهودی سازی مسجد الاقصی بود.
امروز نیز در برابر این تصمیم خطرناک که به پروژه ملی فلسطین ضربه می زند، ملت فلسطین انتفاضه گسترده ای را شکل خواهد داد. ترامپ خواهد دید که فلسطینیان خواهند ایستاد و دست درازی به مسجد الاقصی و قدس را نمی پذیرند. قدس فقط متعلق به ملت فلسطین نیست بلکه برای کل امت و برای همه مسلمانان و مسیحیان است و خواهد بود. انتفاضه ادامه خواهد داشت و ملت فلسطین نیز به مبارزه خود تا پس گرفتن حق خود ادامه می دهد.

*ایرنا: جناب آقای سفیر شما تصمیم ترامپ را خطرناک توصیف کردید. اما در اینجا پرسش درباره واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین و بویژه رئیس تشکیلات «محمود عباس» است. برخی معتقدند موضع او علیه تصمیم ترامپ در حد و اندازه لازم نبوده است. نظر شما چیست؟
**اشرف دبور: این سخن از طرف برخی از تحلیلگران بارها تکرار می شود اما من نمی فهمم منظور از اینکه در حد و اندازه لازم نبوده یعنی چه؟

*ایرنا: یعنی انتظار این بود که موضع محکمی اتخاذ می شد؛ مثلا توقف همکاری امنیتی با دشمن یا اعلام توقف مذاکرات. برخی حتی بهترین کار را لغو توافقنامه اسلو می دانند.
**اشرف دبور: نخست باید بگویم که هیچ همکاری امنیتی با دشمن از زمان موضوع دروازه های الکترونیک تاکنون وجود نداشته است. در آن زمان ابومازن توقف این همکاری ها را اعلام کرد و این تصمیم همچنان به قوت خود باقی است. اما درباره اسلو باید گفت که این یک توافقنامه نبود که بتوان آن را لغو کرد. اسلو یک اساسنامه بود و اسرائیلی ها نیز به بندهای آن پایبند نبودند و ما از سال 1999 آن را پایان یافته می دانیم. در آن سال اسرائیل وارد کرانه باختری شد و تا رام الله پیشروی و منزل «یاسر عرفات» را محاصره کرد تا اینکه او شهید شد. از سوی دیگر مذاکرات هم متوقف است و از سال 2004 تاکنون دور جدید مذاکرات برگزار نشده است.

*ایرنا: جناب آقای سفیر شما می گویید که همکاری امنیتی متوقف شده است. آیا این به معنای آن است که تشکیلات خودگردان به گروه های مقاومت اجازه عملیات مسلحانه بدون هیچ مانعی از سوی نیروهای امنیتی فلسطینی را می دهد؟
**اشرف دبور: ما برای آزادی سرزمین فلسطین همه اشکال مبارزه را در اختیار داریم. هم جنبش فتح و هم جنبش حماس بر ادامه مقاومت تاکید می کنند. امروز بیشتر گروه های فلسطینی خواهان تظاهرات مسالمت آمیز هستند. چرا که معتقدیم این شکل از مقامت متناسب با مرحله کنونی است و ثمربخش خواهد بود. مقاومت فلسطین از دهه 1960 از همه روش های مبارزه بهره گرفته است. ما در سال 1987 شاهد انتفاضه اول و در سال 2000 شاهد انتفاضه دوم بودیم.
امروز در کنار انتفاضه مردمی، رئیس فلسطین حاضر به دیدار با معاون رئیس جمهوری آمریکا نشد. همچنین ما علیه اسرائیل در سازمان های حقوقی بین المللی اقامه دعوی می کنیم. محمود عباس 16 بار تاکنون به رئیس جمهوری آمریکا «نه» گفته است. آیا این مقاومت نیست؟

*ایرنا: آیا شما واکنش رسمی در کشورهای عربی را در حد و اندازه لازم می دانید؟
**اشرف دبور: من از برادران عرب می خواهم که همچون دولت لبنان از فلسطین حمایت و موضع گیری کنید. ما نقش لبنان از روسای سه گانه این کشور تا «جبران باسیل» وزیر خارجه آن را بویژه در نشست وزیران خارجه عرب ارج می نهیم. لبنان اکنون به مثابه «ریه» برای فلسطینیان است که به آنها امکان تنفس می دهد.

*ایرنا: آیا شما از بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب راضی هستید؟
**اشرف دبور: بیانیه در کل خوب بود. البته ما ترجیح می دادیم که جملات روشن تری در مخالفت با تصمیم آمریکا و اجازه ندادن به تکرار آن در بیانیه درج می شد. من امیدوارم اعراب موضع واحدی در قبال قدس داشته باشند.

*ایرنا: جناب آقای سفیر! در برخی روزنامه ها آمده که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آمریکا و عربستان سعودی طرح سازشی را دریافت کرده که به موجب آن «ابودیس» به عنوان پایتخت دولت فلسطین جایگزین قدس شود. نظر شما چیست؟
**اشرف دبور: این سخن دقیق نیست. آنچه مطرح شده یک سری ایده هایی بوده که هیاتی که از جانب رئیس جمهوری آمریکا آمده بود مطرح کرد. این هیات شامل «جرد کوشنر» داماد ترامپ و نیز «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل بود که البته محمود عباس حاضر به ملاقات او نشد. اما محمود عباس در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا بر اصول فلسطین که شامل پایتختی قدس برای کشور فلسطین در مرزهای 1967 و بازگشت پناهجویان است، تاکید کرد. این اصول به هیچ وجه قابل عقب نشینی است.
خاورم**388**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما