شناسهٔ خبر: 22963117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم از شورای شهر بروجرد گزارش می‌دهد

تهدید زباله‌های عفونی؛ مطب‌هایی که بروجرد را بیمار می‌کند

R41450/P1486/S6,72/CT7 / R41450/P1486/S6,72/CT7

۲۲۰ مطب پزشکان مختلف در شهر بروجرد روزانه حجم قابل‌توجهی پسماندهای عفونی تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها با زباله‌های عادی مخلوط شده و مشکلاتی را برای سلامت شهروندان به وجود می‌آورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، شورای شهر بروجرد امروز میزبان سازمان پسماندها، نظام پزشکی و برخی از مسئولان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان بود تا موضوع جدی و حالا لاینحل مانده پسماندهای عفونی و پزشکی را برای چندمین بار موردبررسی قرار دهد و اما خروجی درخور توجهی نداشته باشد.

جلسه‌ای که به تسویه‌حساب‌های صنفی پزشکان و برخی اعضای شورا کشیده شد تا در محاق بی‌تدبیری‌ها تکلیف زباله‌های عفونی به جلساتی دیگر موکول شود. دراین‌ بین سلامت شهروندان در سودجویی‌های برخی پزشکان در عدم پرداخت حداقل هزینه‌ها برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌هایشان و نیز بی‌برنامگی‌های سازمان پسماندهای شهرداری بروجرد گم شد.

ظاهراً هیچ موضوعی در بروجرد به این سادگی‌ها قابل‌حل و فصل نیست و لازم است برای رفع هر موضوعی ده‌ها جلسه بی‌نتیجه و خروجی برگزار شود. موضوع پسماندهای پزشکی هم از آن موضوعاتی است که سال‌ها لاینحل باقی‌مانده و پزشکان که از دسته افراد تحصیل‌کرده جامعه هستند زیاد تمایلی برای رعایت مسائل و موضوعات بهداشتی به دلیل اندک هزینه‌های آن ندارند!

خطر جمع‌آوری پسماندهای عفونی با زباله‌های شهری

شهر بروجرد با دارا بودن دو بیمارستان دولتی، دو بیمارستان خصوصی و 220 مطب روزانه حجم قابل‌توجهی پسماندهای عفونی تولید می‌کند و تنها دو بیمارستان امام و چمران دارای دستگاه اتوکلاو و بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی هستند که البته درگذشته مصوب شده که مطب‌های پزشکی نیز در پایان روز کاری خود پسماندهای عفونی خود را تفکیک کرده در نایلون‌های بارنگ‌های مشخص به بیمارستان چمران برای بی‌خطرسازی و پس‌ازآن امحا توسط مأموران شهرداری انتقال دهند اما گاه برخی مطب‌های پزشکی با بی‌توجهی به این مصوبه پسماندهای خود را با پسماندهای عادی مخلوط کرده و جلوی درب مطب‌های خود قرار می‌دهند.

شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این جلسه با ارائه تقسیم‌بندی از زباله‌های عفونی به سه بخش عفونی، نیمه عفونی و معمولی گفت: بیمارستان‌های بروجرد تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی را در اختیاردارند و معمولاً در این زمینه مشکلی ندارند و مجهز به زباله‌سوز هستند.

وی با اشاره به شیوه انتقال زباله‌های عفونی مراکز درمانی و بهداشتی 250 روستای شهرستان بروجرد نیز افزود: در مراکز درمانی روستاها خدمات پزشکی در حد تزریقات است و تجهیزات لازم برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی را در اختیاردارند که پس از تجمیع زباله‌ها آن‌ها را برای بی‌خطرسازی به بیمارستان چمران انتقال می‌دهند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

دستگاه‌های زباله‌سوز در بیمارستان‌های بروجرد

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد مشکل اصلی پسماندهای پزشکی را متوجه مطب‌های سطح شهر بروجرد اعلام کرد و اظهار داشت: بیمارستان‌های بهبود و امیرالمؤمنین(ع) دستگاه زباله‌سوز ندارند که زباله‌های خود را برای بی‌خطرسازی به بیمارستان چمران منتقل می‌کنند.

وی پیشنهاد داد شهرداری به موضوع جمع‌آوری زباله‌های عفونی به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه کند تا از این کار هم درآمدی برای خود کسب کند و هم اینکه مطب‌ها را از شر پسماندهای عفونی خلاص کند تا بنا به وزن زباله‌هایی که از هر مطب دریافت می‌کند هزینه حمل‌ونقل دریافت نماید.

ممدوحی البته تذکری هم به اعضای معترض هر دو صنف شهرداری و پزشکان داد تا از آن‌ها بخواهد موضوع جمع‌آوری پسماندهای پزشکی را به صنوف نکشند که ایجاد تقابل کند.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس قانون مسئولیت بی‌خطرسازی زباله‌ای عفونی بر عهده تولیدکننده آن یعنی پزشکان و مراکز درمانی است و بنابراین جمع‌آوری زباله‌ها باید با نظارت شبکه بهداشت و درمان صورت گیرد.

رازانی مسئول بداشت محیط شبکه بهداشت بروجرد نیز با اشاره به مسئولیت پزشکان در بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی تولید شده خود عنوان کرد: نظارت بر بی‌خطرسازی و دفن این زباله‌ها بر عهده شبکه بهداشت است و بر اساس آخرین مصوبه جلسات قبلی قرار شده نظام پزشکی اقدام به خرید یک دستگاه اتوکلاو برای مطب‌های پزشکی با مشارکت همه پزشکان کند و شهرداری هم‌مکان مناسب برای این کار را در اختیار آن‌ها قرار دهد و هزینه آن نیز بر عهده تولیدکنندگان این زباله‌ها قرار گیرد.

بی توجهی پزشک‌ها

ظاهراً قیمت دستگاه اتوکلاو یا همان بی‌خطرساز زباله‌های عفونی حدود 500 میلیون تومان است که پزشکان زیر بار خرید این دستگاه نمی‌روند. البته آن‌گونه که محمدی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی بروجرد می‌گفت برخی مطب‌های پزشکی دستگاه اتوکلاو دارد که از آن برای ضدعفونی کردن ابزار خود استفاده می‌کنند نه بی‌خطر سازی زباله‌ها عفونی خود!

وی هزینه خرید این دستگاه را برای هر مطب 80 میلیون تومان عنوان کرد که برای پزشکان مقرون‌به‌صرفه نیست و بنابراین ترجیح می‌دهند زباله‌های خود را به همین شیوه‌های رایج امحا کنند.

محمدی البته از مانع‌تراشی‌های شهرداری برای ساخت سایت دستگاه اتوکلاو و جلسات بی‌نتیجه هم انتقاد کرد و حمل زباله‌های عفونی توسط پزشکان و تحویل شخصی آن‌ها به بیمارستان چمران برای بی‌خطرسازی را خطرناک و غیربهداشتی دانست.

محمد پرهام عضو شورای شهر بروجرد هم از منتقدان روند طولانی رسیدگی به این موضوعات و بی‌نتیجه ماندن آن‌ها بود تا تأکید کند این مشکل باید ظرف هفته آینده بین متولیان رفع‌ورجوع شود.

عدم تفکیک زباله‌های عفونی

اشرف چگنی دیگر عضو شورای شهر بروجرد نیز از عدم تفکیک زباله‌های عفونی در نایلون‌های بارنگ‌های مشخص توسط مطب‌های پزشکی بروجرد انتقاد کرد و گفت: شهرداری گام اول را در احداث کارخانه زباله‌سوز برداشته و زمین سند داری را در منطقه سراب به قیمت پنج میلیارد تومان خریداری کرده اما شهرداری در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد هزینه دریافت می‌کند و پزشکان حاضر به پرداخت هزینه جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌های خود نیستند.

علی روزبهانی دیگر عضو شورا نیز از بی‌برنامگی مدیریت پسماند شهرداری بروجرد در ارائه برنامه‌ای پیشنهادی در این زمینه انتقاد کرد و گفت: ضعف شهرداری در نبود برنامه برای شورا این بحث‌های حاشیه‌ای را به وجود آورده است.

محمدابراهیم بیاتی رئیس شورای شهر بروجرد در این جلسه با اشاره به فعالیت 220 مطب پزشکان عمومی، متخصص، جراح و دندان‌پزشک در سطح شهر از نبود نظارت شایسته در ارتباط با جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های مطب‌ها گلایه کرد و گفت: در برخی اوقات این زباله‌ها با زباله‌های عادی جمع‌آوری می‌شوند که خود خطر انتقال انواع بیماری‌ها را تشدید می‌کند.

وی در ادامه خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک بین متولیان امر در این هفته و اعلام نتیجه آن به شورا ظرف هفته آینده شد تا در خصوص این موضوع مهم در جلسه‌ آینده تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما