شناسهٔ خبر: 22962837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

11 سال از پروژه قطار شهري کرج گذشت اما خبري از پيشرفت آن نشد

پروژه‌ قطار شهري کرج همچنان روي ميز شهردار

روزنامه جوان / روزنامه جوان

یکي از معضلات کلان شهرکرج ترافيک سنگين است. يکي از راهکارها براي برون رفت از اين پديده ي حاصل از شهر نشيني توجه اساسي مديريت شهري به تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي است. استفاده از ريل و ايجاد قطار شهري در اکثر کلانشهر هاي جهان از اولويت هاي کاري مديريت شهر ها براي تامين رفاه و آسايش شهروندان است.سازمان قطار شهري کرج در سال 1380 تاسيس شد و پروژه قطار شهري بيش از 11 سال با آغاز فعاليت شوراي دوم شهر کليد خورده است . پروژه ای که بلای جان شهر شده است .در حال حاضر يکي از موانع پيشرفت پروژه قطار شهري کرج با نگاه اجمالي به پرونده آن، پيمانکار ضعيف از نظر مالي و مديريتي است. اين مشکل در کنار صدها مانع ديگر سبب شده راهکار رفع ترافيک کرج با گره کور مواجه شود.

صاحب‌خبر -

نويسنده: ولي ابراهيمي 

سال ۸۴ مناقصه‌ای در خصوص اجرایی شدن پروژه قطار شهری کرج برگزار و سال ۸۵ پیمانکار مشخص و قرارداد این مهم منعقد شد . میزان اعتبار در این بازه زمانی سه هزار میلیارد تومان بوده است . بنا بود بخشی از اعتبارات پروژه قطار شهری کرج از طریق فاینانس تأمین شود که این امر به دلیل برخی مشکلات در کشور به سرانجام نرسید و فاینانسور درصدد اجرای آن برنیامد .

در حالي که پروژه قطار شهری کرج در سال ۸۹ باید به اتمام می رسید اما در این سال تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است. قرارداد اولیه به میزان ۶۹۲ میلیون دلار برای مدت‌زمان چهار سال منعقد شد که از نظر ریالی برابر ۳ هزار میلیارد تومان است . در این بازه زمانی حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق کارفرما معادل پنج درصد قرارداد پرداخت و در آن زمان پیشنهاد تعدیل قیمت پروژه از طریق پیمانکار به شورای فنی ارائه شد . قیمت پروژه در سال ۸۹ اصلاح و ۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی و ۱۷۹ میلیون یورو در پروژه‌ترمیم پرداخت شد. همچنین بنا شد تا پایان سال ۹۲ فاز اول خط دو متروی کرج اجرا شود . تا سال ۹۲ مجموع پول پرداختی در وجه پیمانکار ۱۱۵ میلیارد تومان است درحالی‌که بنا بوده شهرداری در این بازه زمانی ۵۰ درصد اعتبار را تأمین کند، تا امروز پول پرداختی در وجه پیمانکار ۳۱۳ میلیارد و سهم شهرداری از این میزان ۴۳ میلیارد تومان بوده است . ۴۰ درصد پروژه قطار شهری کرج به تأمین تجهیزات و ۶۰ درصد نیز به عملیات سازه‌ای بازمی‌گردد و در حال حاضر ۱۸ درصد در بخش تجهیزات، ۴۳ درصد در بخش سازه‌ای و به‌طور متوسط مجموع پروژه ۳۲ درصد پیشرفت داشته است‌ . به طور کلي طی ۱۱ سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری سازمان قطار شهری کرج که مسئول پروژه قطار شهری کرج بوده، شده است و اگر اعتبارات عمرانی شهرداری طی پنج سال اخیر 4 هزار میلیارد تومان باشد این ارگان کمتر از یک درصد اعتبارات خود را صرف مترو کرده است .

پرونده شرکت سایبر با پشت سر گذاشتن جلسات طولاني و متعدد در استانداري، فرمانداري، شهرداري و شوراهاي دوم سوم و چهارم به شوراي پنجم رسيده است . این پرونده نیز در بارها و بارها در صحن علنی و کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم مورد بررسی قرار گرفت تا شاید بتوان راهکاری برای برون رفت از این معظل پیدا شود . اعضای شورای پنجم پیشنهاد انتشار و فروش اوراق مشارکت 400 ميليارد توماني براي انجام فاز يک خط دوم قطار شهري کرج طی یک دوره 9 ماهه برای تبدیل شدن به پول برای تامین اعتبار مالی پروژه را می دهند و می گویند پیمانکار قطار شهري کرج بر اين پروژه تحميل شده است و در طول 11 سال گذشته بايد سه بار خط دوم پروژه قطار شهري کرج راه اندازي مي شد که محقق و اجرايي نشده است که در قالب یک لایحه دوفوریتی در جلسه بیست و چهارم شورا به تصویب می رسد . این در حالی است که برای ۱۰۵ کیلومتر خط مترو با ۶ خط باید سه هزار میلیاردا تومان اعتبار برای پروژه قطار شهری کرج به شیوه‌های مختلف تأمین می شد که در طرح توسعه ای آن افزایش طول مسیر تا ۱۲۰ کیلومتر تعیین شده است .

همزمان با این تصمیمات دانشجویان دانشگاه خوارزمی در 30 آبان در تجمعی نسبت به لغو طرح احداث ایستگاه مترو حوالی این دانشگاه که توسط شرکت عمران هشتگرد در حال اجرا است نیز اعتراض می کنند . خطوط مترو کرج و حومه به ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که از عهده شهرداری خارج بوده و نیاز به مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای رهایی از این عرصه است .

بازدید شهردار از پروژه قطار شهری کرج و حومه

چندی پیش ، دکتر نصیری به همراه تنی چند از اعضاء شورای اسلامی شهر کرج و مشاورین و معاونین خویش از پروژه خط ۲ قطار شهری بازدید کردند .

در این بازدید دکتر نصیری با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری تعطیلی بردارنیست گفت : زمینه های جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از سوی شهرداری مبتنی بر کارآمدی منابع با جدیت پیگیری میشود .

وی در خصوص تامین منابع مالی به منظور اجرا و تکمیل پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با اشاره به این که موضوع اصلی درکاهش پیشرفت این پروژه همچون سایر پروژه ها محدودیت منابع مالی است،افزود: درحالی که کرج با موضوع کمبود منابع مالی مواجه است که طبق گفته برخی از مسئولان ، تنها ۱۰ درصد از بودجه های عمرانی دولت نیز طی ۶ ماه نخست سال محقق شده است .

شهردار کرج در ادامه خواستار همکاری دو سویه شهرداری و پیمانکار پروژه شد و با اذعان بر این موضوع که اگر اعتبار کافی برای ادامه فعالیت قطار شهری وجود داشت ، هیچ مشکل و کدورتی در ادامه مسیر پیش نمی آمد ،وی در ادامه. افزود: گرچه امکان بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی در شهرداری دنبال می شود اما خواستار این هستیم که با همکاری شرکت متولی پروژه خط ۲ قطار شهری ، روند اجرا به نحو مطلوب ادامه یابد و شهرداری نیز به تعهدات خود در این خصوص عمل خواهد کرد .

بر اساس تحلیل های صورت گرفته از روند احداث خط 2 قطار شهری کرج، این طرح تا کنون بیش از 31 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 44 درصد از عملیات عمرانی آن اجرایی شده است. بیش از 311 میلیارد تومان اعتبار نیز در اختیار پیمانکار ۴ مربوطه برای راه اندازی این ابر پروژه قرار گرفته است . این در حالی است که مردم روزهای طولانی است که چشم به راه قطار هستند.

نظر شما