شناسهٔ خبر: 22962182 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان گردشگری به ایرنا گفتند ؛

عوارض خوش و ناخوش «عوارض خروج از کشور»

تهران- ایرنا- شاید از زمانی که رئیس جمهوری صبح یکشنبه 19 آذر، لایحه بودجه سال 97 را به مجلس ارائه کرد، کمتر کسی فکر می کرد که با همه محسنات این لایحه، پربحث ترین بخش این سیاهه عریض و طویل دخل و خرج مملکتی که با سرنوشت و سفره مردم گره خورده، «افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور» باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا بر اساس لایحه بودجه سال 97 تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، عوارض خروج از کشور که فعلا 75 هزار تومان است در سال بعد برای سفر اول غیر زیارتی به خارج از کشور، 220 هزار تومان، برای سفر دوم 330 هزار تومان و برای سفر سوم و بیشتر 440 هزار تومان خواهد بود.

**مونسان: عوارض خروج کشور در خدمت تقویت تورهای ورودی/ تا دیر نشده ارقام تعدیل شود
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری دو روز قبل خود درباره عملکرد 100 روزه دستگاه متبوعش در دولت دوازدهم در پاسخ به خبرنگاران برای طرح موضوع داغ افزایش عوارض خروج عنوان کرد که حرف دولت باید در دولت بماند و ما باید به تصمیم دولت احترام بگذاریم.
علی اصغر مونسان تصریح کرد که در گذشته 10 هزار تومان از عوارض خروج از کشور برای هر مسافر به سازمان میراث فرهنگی تعلق می گرفت که درصورت نهایی شدن افزایش تعیین شده، به 40 هزار تومان خواهد رسید.
آنطور که مونسان گفت: در مجموع، 160 میلیارد تومان اعتبارات جدید حاصله از محل عوارض به این سازمان داده می شود و البته این اعتبار برای حمایت تور اپراتورهایی هزینه خواهد شد که به ورود گردشگر خارجی کمک می کنند.
پس از واکنش های منفی در فضای مجازی به مساله افزایش عوارض خروج، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی روز گذشته (20 آذرماه) در اکانت توئیتر خود به این اتفاق واکنش نشان داد و به نوعی سخنان روز گذشته خود را تعدیل کرد.
مونسان در دو توئیت متوالی نوشت: با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد؛ ای کاش تصمیم‌گیران افزایش عوارض خروج از کشور، نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند. برای تعدیل موضوع، هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به کار خواهیم بست.

**واعظی: کمک به اقشار ضعیف و بیمه سلامت به کمک افزایش عوارض/ نظر نهایی با مردم
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در واکنش به برخی نقد و نظرها درباره این مساله در اظهارنظر رسانه ای گفت: درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود.
محمود واعظی تصریح کرد: با این وجود قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصمیم گرفته شده دولت، با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است.
وی عنوان کرد: به هر حال کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد، رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال 1400 فقر مطلق را از بین ببرند.
واعظی یادآورشد: ما امروز یک دولت بزرگ داریم و باید هر ماه یک عدد قابل توجه به کارمندان دولت حقوق بدهیم، صندوق‌های بازنشستگی نمی‌تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و دولت این حقوق را می‌دهد؛ بنابراین عملا اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم نیازمند این هستیم که منابع جدید پیدا کنیم یا منابع موجود را افزایش دهیم و از این منابع به مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی بیشتر کمک کنیم و با این کار فقر مطلق را از بین ببریم.

** تحول همه جانبه نه سیاستگذاری محدودیت زا
استاد مدیریت دانشگاه شهید بهشتی نیز در این باره به ایرنا گفت: اگر همانطور که دولت می گوید درآمد حاصل از این اقدام برای توسعه گردشگری کشور هزینه شود این کار می تواند تنها یکی از راهها باشد.
احمد روستا تاکید کرد: البته نباید دو نکته را نادیده گرفت اول اینکه دولت نباید به جای اقدامات عملی و اجرایی صرفا به این سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها متوسل شود و دوم اینکه نباید مثل هدفمندسازی یارانه ها منابع حاصل بدون هزینه در مسیر مورد نظر، از بین برود.
وی اضافه کرد: این اقدام ممکن است در ابتدای اجرا کمکی کند اما در ادامه با محدود کردن هیجان فروکش می کند و تحولی صورت نمی گیرد، گردشگری کشور برای جبران عقب ماندگی ها حرکت های جرقه ای هر از گاهی دارد اما توسعه جدی تصمیم ها و اقدامات همه جانبه کلان، جامع و مطالعه شده می خواهد.
روستا اظهار کرد: من معتقدم هر سال در مقابل تصمیمات گرفته شده، وعده هایی هم برای جبران داده شده است اما مشکل عمده ضعف های زیرساختی گردشگری است که با تصمیم های محدویت زا برطرف نمی شود.

**مطیعی لنگرودی: درها را نبندیم/ برای کاهش خروج ارز، امکانات کشور را توسعه دهیم
کارشناس گردشگری و نویسنده کتاب «سیمای اقتصادی جهان» نیز به ایرنا گفت: برای کمک به کاهش خروج ارز، باید امکانات و خدمات کشور را آنچنان توسعه دهیم که این روند به عنوان یک جریان عادی اتفاق بیافتد.
حسن مطیعی لنگرودی افزود: مثلا برای اینکه مردم با وسیله شخصی به صورت تک سرنشین سر کار نروند باید خدمات نقلیه عمومی همچون اتوبوس و مترو کاملا مطلوب مردم باشد.
به گفته وی، در سال 93 حدود 6 و نیم میلیون نفر ایرانی به ترکیه سفر کرده اند که بخش اعظم این افراد با حداقل بودجه به این سفر رفته اند بنابراین باید امکانات رفاهی، هتل ها و سایر امکانات لازم در شهرهای گردشگرپذیر ما ایجاد شود تا تورهای خارجی ارزان تر و مقرون به صرفه تر نباشد.
مطیعی تاکید می کند: باید به فکر این قشر باشیم که سه چهارم گردشگران برون مرزی هستند، مردم را نمی شود بدون توسعه امکانات در داخل برای رفتن به خارج محدود کرد و درها را بست.
به گفته این کارشناس، افزایش عوارض خروج از کشور، در سفر پولدارها به خارج خللی ایجاد نمی کند بلکه بخش قابل توجهی از مردم را محدود می کند.
به ادعای مطیعی رقم تعیین شده برای عوارض در کشورهای اروپایی حدود 10 تا 20 دلار است.

** پوینده: ممکن است ایرانیان مقیم خارج با پاسپورت ایرانی به کشور خود نیایند
مدیرعامل و رئیس سابق هیأت مدیره صندوق احیای بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی هم به خبرنگار ایرنا گفت: بدیهی است سفرهای سالانه متعدد پنج میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور به ایران که خود واجد ارزش های فراوان اقتصادی برای کشور است، نیز با کاهش محسوسی مواجه خواهد شد.
محمدرضا پوینده ادامه داد: هم اکنون ایرانیان مقیم خارج بیشتر با گذرنامه ایرانی خود به داخل کشور سفر می کنند که ممکن است از این پس آنها به استفاده از گذرنامه کشور محل اقامتشان ترغیب شوند.

**نوبخت: این پول مشارکت داراها برای بهبود زیرساختهای گردشگری ست
و اما سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان یکی از عوامل تصمیم گیر این بودجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، با به کارگیری اصطلاح «دارندگی و برازندگی» در این باره گفت: افرادی که به کشورهای خارجی می روند یک مقدار هم به گردشگری کشور خودشان کمک کنند، ما از آنها سپاسگذاریم و این را یک مشارکت عمومی در توسعه زیرساخت های گردشگری کشور تلقی می کنیم، به همین خاطر هم در بودجه سال 97 برای گردشگری منابع ویژه ای درنظر گرفته‌ایم.
محمدباقر نوبخت ادامه داد: زمینه توسعه برای گردشگری در داخل کشور فراهم شده است، با این حال همه گلایه دارند چرا به موزه‌ها و آثار باستانی رسیدگی نمی‌شود، سازمان میراث فرهنگی نیز انتظار دارد برای جذب گردشگر فرصتی را ایجاد کنیم، اما همه باید در این مورد مشارکت داشته باشیم، همانطور که به کشورهای دیگر می‌رویم، به کشور خودمان هم بپردازیم و زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کنیم.
وی همچنین گفت: در همه دنیا اینگونه است، رئیس جمهور یکی از همین کشورهای همسایه اعلام کرد که نه تنها هتل‌ها، بلکه راه‌ها و جاده‌ها را بخش خصوصی می‌سازد و دولت هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کند. ما هم می‌توانیم چنین مشارکتی داشته باشیم.

** چاشنی مشورت و مصلحت لازمه شیرین تر شدن خدمت
به نظر می رسد با واکنش ها و بازخوردهای مثبت و منفی مسئولان و مردم و کارشناسان، در موافقت یا مخالفت با تعیین این رقم عوارض، ضرورتی غیرقابل اغماض ایجاب می کند تا دولتمردان و نمایندگان پیش از تصویب لایحه بودجه در مجلس، برای دریافت و بررسی آرای کارشناسانه متخصصان و صاحبنظران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و البته گردشگری به این امر اقدام کنند.
اینکه در تعیین این رقم خارج از مناسب یا نامناسب بودنش، به عوارض سفرهای افراد با شرایط ویژه از جمله محققان و دانشجویان و بیماران و ورزشکاران و دیگر اقشار اشاره ای نشده است
یا اینکه ایرانیان مقیم خارج که با گذرنامه ایرانی قصد ورود و خروج دارند پرداخته نشده و تنها سفرهای زیارتی شامل تخفیف برشمرده شده است از جمله مواردیست که پیچیدگی ها را دوچندان می کند.
شایسته است برای تثبیت و اجرایی شدن رقم عوارض خروج از کشور در بودجه سال آینده همه عوارض، عواقب و مصالح مختلف این مساله را درنظر گرفته شود تا به جای تعجیل در تعیین چنین موارد مهم که حتی به گفته خود رئیس میراث فرهنگی مشورت آنان را به عنوان دستگاه متولی در بر نداشته، چنان که از نام این دولت بر می آید، تدبیر دولتمردان به امید مردم بیانجامد.
فراهنگ**3079**1055
گزارش: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما