شناسهٔ خبر: 22962129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

نگرش جامعه نسبت به افراد دارای نیازهای ویژه باید اصلاح شود

بندرعباس - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نگرش جامعه نسبت به افراد دارای نیازهای ویژه باید اصلاح شود و رسانه ها نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از آموزش و پرورش هرمزگان، مجید قدمی در همایش مدارس استثنایی استان هرمزگان که به مناسب هفته معلولان در سالن شهرک گاز بندرعباس برگزار شد ، افزود: نگاه جامعه باید به سمتی برود که واژه معلول موضوعیت نداشته باشد و به این انسانهای شریف به عنوان افراد عادی دارای یکسری نیازهای ویژه نگاه شود.

وی تصریح کرد: مشکل افراد با نیازهای ویژه مشکل فردی و خانوادگی نیست و اگر نقصی هم وجود دارد به جامعه بر می گردد و همه باید در این زمینه احساس مسوولیت کنیم.

این مقام مسوول همچنین با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رویکرد عادی‌سازی است، گفت: همه تلاش ها بر این است که تا حد ممکن این دانش‌آموزان در کنار افراد عادی درس بخوانند چرا که این دانش‌آموزان جزیی از کل جامعه هستند و باید همه ی مهارت ها را نیز مانند سایر افراد جامعه فرا بگیرند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ این دانش آموزان باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه توسط مربیان مجرب و با شرایطی که آموزش و پرورش فراهم کرده است آموزش ببینند.

وی همچنین با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلالات خاص در مراکز تشخیصی‌ شناسایی می شوند تاکید کرد: با توجه به رشد علمی و دستاوردهای پزشکی به راحتی می توان با انجام یکسری آزمایشات تخصصی از جمله در بحث ازدواج های فامیلی از این آمارها کاست و این مهم فقط در سایه آموزش و فرهنگ سازی قابل تحقق است.

قدمی خاطرنشان کرد: سالانه برای ۳۷  هزار دانش آموز دارای نیازهای ویژه ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود که این رقم چهار برابر دانش آموزان عادی و بیانگر هزینه های سنگین و توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان  با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سه طرح آموزشی استثنایی در استان هرمزگان افزود: دومین مرکز بزرگ اوتیسم جنوب کشور در بندرعباس از جمله طرح های در دست اجراست که نقش بسیار مهمی در تسهیل و آموزش دانش آموزان اوتستیک، با بهره گیری از آخرین تجهیزات و استانداردهای آموزشی دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این آیین گفت: ارتقا سطح آگاهی افکار عمومی در خصوص مسائل مربوط به افراد دارای نیازهای ویژه می تواند زمینه پیوستن این افراد به جامعه را در تمامی جنبه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم کند.

دانش هاشمی پور افزود: در طی دو دهه اخیر تلاشهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص با نیازهای ویژه به جامعه صورت گرفته است که نقطه عطف آن اعلام روز جهانی معلولان و توجه جهان به این مهم است تا کیفیت و شرکت همه جانبه این افراد را در زندگی اجتماعی گسترش دهد و ارتقا بخشد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۱۷۵ نفر دانش آموز در ۳۳۱ کلاس مدرسه ی خاص و ۵۷۸ نفر نیز دانش آموز تلفیقی در استان هرمزگان داریم که در مجموع ۲۷۵۳  نفر در حوزه آموزش و پرورش استثنایی مشغول تحصیل هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان یادآورشد: به منظور تشخیص به موقع و شناسایی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه امسال ۲۵ پایگاه سنجش در استان ۴۸ هزار و ۲۷۶ نوآموز را مورد سنجش قراردادند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۲۸ نفر به نوآموزان پیش دبستانی اختصاص داشته است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح مداخله بهنگام نوآموزان دیرآموز پیش دبستانی بیان داشت: در سال ۹۶ این طرح در هفت منطقه آموزش و پرورش اجرا شد و ۲۱۰ نفر را تحت پوشش قرارداد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه به بخش از اقدامات حمایتی آموزش و پرورش هرمزگان از مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: امسال ۸۲ میلیون تومان اعتبار مصوب برای خرید وسایل کمک توان بخشی و توان بخشی جهت استفاده دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در برنامه خدمات حمایتی اختصاص یافته است ، بیش از ۱۷۸ میلیون تومان نیز در بخش تجهیزات مدارس استثنایی و ۱۴۰ میلیون تومان نیز برای ایاب و ذهاب دانش آموزان این مدارس هزینه خواهد شد.

این مقام مسوول کسب مقام سوم انفرادی و سوم درس پژوهی توسط مربیان مدارس استثنایی استان در جشنواره الگوهای برتر تدریس کشوری و کسب ۱۳ مقام اول تا سوم مسابقات فرهنگی، هنری، قرآن و عترت کشوری در تابستان ۹۶ را از جمله افتخارات آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان در تابستان امسال عنوان کرد و افزود: در بخش افتخارات ورزشی نیز مقام اول تیم فوتسال کم توان ذهنی، مقام اول تیم دومیدانی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه با کسب شش مدال طلا، دو نقره و یک برنز کشوری، مقام سوم تیمی تیم گویرانی، مقام اول تنیس روی میز دانش آموزان جسمی حرکتی، مقام اول ماده چهار در صد متر دومیدانی دانش آموزان دختر و سوم انفرادی دانش آموزان ناشنوا در رشته آمادگی جسمانی از  افتخارات آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان در تابستان امسال است.

در این آیین همچنین با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، مدیر کل آموزش و پرورش استان ، فرماندار بندرعباس و مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان از دانش آموزان برگزیده مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری و نفرات برتر کنکور آموزش و پرورش استثنایی استان تجلیل شد.

نظر شما