شناسهٔ خبر: 22958557 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تصاویر | نخستین دیدار پوتین از سوریه

R7969/P36447/S8,89,90/CT8 / R7969/P36447/S8,89,90/CT8

رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در پایگاه حمیمیم در خاک سوریه تاکید کرد که در صورت سربلند کردن دوباره تروریستها در سوریه، آنها با شدت بیشتر سرکوب خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، هواپیمای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پیش از ظهر روز دوشنبه، در پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه سوریه به زمین نشست، جایی که وی با "بشار اسد" رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
"سرگئی شایگو" وزیر دفاع، "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه و سرهنگ "سرگئی سوروکلین" فرمانده نیروهای روسی در خاک سوریه نیز در این مذاکره حضور داشتند.  

رئیس جمهوری روسیه سپس طی سخنانی به نظامیان روسی حاضر در این پایگاه به خاطر پیروزی بر تروریستها تبریک گفته و به وزیر دفاع و رئیس ستادکل ارتش دستور داد تا شرایط خروج گروه های نظامی روسیه از خاک سوریه را فراهم کنند.

بشار اسد هم که نظامیان روسی در پاییز سال 2015 به درخواست وی به سوریه اعزام شده بودند، از مقامات و نظامیان روسیه به خاطر کمک آنها در مبارزه با تروریسم در کشورش قدردانی کرد.

این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به سوریه در کل طول دوران ریاست جمهوری وی بود. ضمن اینکه این سفر تنها بعد از انجام آن، از سوی کاخ کرملین اعلام شد که باعث تعجب کشورهای غربی شده بود. جامعه جهانی فقط می دانست که رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه به مصر و ترکیه سفر خواهد کرد.

پوتین در واقع با حضور در سوریه و گفت‌وگو با بشار اسد، بعد از نابودی کامل گروه تروریستی داعش در این کشور، به عملیات نظامی روسیه در خاک سوریه، پایان داد. وی بعد از آن به قاهره و آنکارا نیز عزیمت کرده و در دیدار با روسای جمهوری مصر و ترکیه، روند اوضاع در سوریه و بطور کلی در منطقه خاورمیانه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

رئیس جمهوری روسیه در جریان سخنرانی خود برای نظامیان حاضر در پایگاه حمیمیم، با اشاره به اینکه تصمیم برای بازگرداندن گروه‌های نظامی به روسیه، به پایان یافتن بخش قابل توجه عملیات نظامی در سوریه مربوط می شود، افزود: «طی دو سال و نیم نیروهای نظامی روسیه به همراه ارتش سوریه، با موفقیت گروههای تروریستی بین المللی را نابود کردند و در سایه تلاشهای آنها، اکنون شرایط برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه و بازگشت مردم سوریه به خانه های خود فراهم شده است.»

پوتین از نظامیان روسی به خاطر خدمت به کشور خود و انجام وظیفه در سوریه و دور از خانواده های خود تشکر کرد و یادآور شد که اگر تروریسم باز هم در سوریه سربلند کند، با شدت پیش از پیش، دوباره سرکوب خواهد شد. به گفته وی، نظامیان روسی کمک کردند تا استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و امنیت مردم این کشور حفظ شود.

رئیس جمهوری روسیه در جریان مذاکرات خود با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نیز یادآور شد که در دیدار با بشار اسد، با وی در مورد کنگره گفت‌وگوهای ملی روسیه که قرار است در اوایل سال 2018  برگزار شود، صحبت کرده است. وی تاکید کرد: «در حال حاضر مسئله اصلی، تامین حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه است، همانطور که در نشست سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی، در مورد آن تصمیم گیری شده است و اکنون این تصمیمات باید تحقق یابند.»

به گفته وی، شرکت کنندگان در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه به مهمترین مسائل مطرح برای ملت سوریه خواهند پرداخت، مسائلی مانند آینده نظام سیاسی کشورشان و برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل متحد. این مسائل در دیدار با "بشار اسد" بررسی شد و رئیس جمهوری سوریه نیز موافقت خویش با تمامی آنها اعلام کرده است.»

انتهای پیام/

نظر شما