شناسهٔ خبر: 22954768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مطهری:

بعد از 88 فضا تند شد

صاحب‌خبر -


علی مطهری و قاسم میرزایی‌نکو روز گذشته در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی حاضر شده و به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کردند. به گزارش ایسنا، علی مطهری گفت: یکی از سران قوا می‌گفت حصر مجازات نیست. من به ایشان گفتم اگر نیست، جناب‌عالی هم ۱۰ روز در همین شرایط باشید. 
او افزود: کسی نمی‌تواند بگوید حصر مجازات نیست. اینها هر دو هفته یک‌بار بچه‌هایشان را می‌بینند و قبل از این هم روزنامه و تلویزیون نداشتند که بعدا اضافه شد. این موضوع باید حل شود و من معتقدم بی‌جهت منشأ اختلاف شده است؛ البته ما فعلا به این موضوع امیدواریم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره حصر، گفت: اصل مسئله حصر در شرایط اضطراری در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی است. در شرایطی که آشوبی شده، ممکن است برای اینکه فضا را آرام کنند، رهبران آن جریان را مدتی از اطرافیان‌شان دور کنند تا محدودیت ایجاد کنند و آرامش برگردد. او در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری درباره وضعیت دانشجویان ستاره‌دار، گفت: ما با این کار مخالفیم. اینکه دانشجویی درباره مسائل 88 چیزی گفته و زمانی که می‌خواهد در مقطع کارشناسی‌ارشد ثبت‌نام کند، این امکان را پیدا نمی‌کند، درست نیست؛ البته مواردی بوده که به ما مراجعه کرده‌اند، بعضی از آنان مشکل‌شان حل شده؛ ولی درباره بعضی دیگر هم سخت‌گیری می‌کنند.  
او در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری که می‌گفت تا‌به‌حال چه اقدام عملی انجام داده‌اید، گفت: زور ما همین‌قدر می‌رسد. شاید اگر همین حرف‌ها گفته نمی‌شد، همین میزان پیشرفت نیز حاصل نمی‌شد؛ اما در جایی دیگر هم زورمان نمی‌رسد. شاید زور رئیس‌جمهور هم نرسد؛ البته به نظر من رئیس‌جمهور بهتر از اینها می‌تواند عمل کند.  
نمی‌شود برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای استفاده کرد
مطهری در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری که نسبت به وضع موجود انتقاد کرد، گفت: در جاهایی واقعا افراط و تندروی می‌شود و من این را قبول دارم؛ به‌ویژه بعد از سال 88 فضا خیلی تند شد. 
او اضافه کرد: ستار بهشتی کارگری بود که در وبلاگ‌هایش چیزهایی می‌نوشت. او را گرفتند و برخی مأموران با او بدرفتاری کردند تا در نهایت این جوان از دنیا رفت. ما در مجلس موضوع را دنبال کردیم، پلیس فتا می‌گفت وبلاگ این فرد، روزی هشت بازدیدکننده داشته است. اینکه بگوییم با این کار از نظام دفاع کردیم، کار غلطی است. در آن زمان وزیر کشور به صحن علنی مجلس آمد، ما به او گفتیم اقلا عذرخواهی کنید. گاهی مأموران کارهایی می‌کنند که مقامات راضی نیستند، ولی مهم نوع برخورد با این موضوع است. متأسفانه آقای وزیر حاضر به عذرخواهی نبود. این کارها غلط است، ما نمی‌توانیم برای دفاع از نظام این کارها را انجام دهیم. 
آقای موسوی‌خوئینی‌ها گرایشی به افکار مارکسیستی پیدا کرده بود
او در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید برادر شما گفته بود پدر ما را پامنبری‌های آقای موسوی‌خوئینی‌ها کشتند، با بیان اینکه من مسئول صحبت اقوامم نیستم، گفت: در ماه‌های منتهی به انقلاب، آقای موسوی‌خوئینی‌ها تفسیری هم در مسجد نیاوران داشت. شاید برخی اعضای گروه فرقان در آن جلسات حضور پیدا می‌کردند، البته این موضوع را نمی‌دانم، ولی یادم می‌آید پدر ما از این موضوع نگران بود و رهبر انقلاب هم در زمان ریاست‌جمهوری‌شان به من گفت که شهید مطهری از آقای موسوی‌خوئینی‌ها بابت تفسیرها ناراحت بودند، اما اینکه بگوییم کسانی که شهید مطهری را شهید کردند در این جلسات بودند نمی‌توان چنین ادعایی کرد. 
نایب‌رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر با طرح این سؤال که آیا جنبش دانشجویی بعد از انقلاب هم لازم است وجود داشته باشد، گفت: ما همیشه محتاج به جنبش دانشجویی هستیم، زیرا قدرت همیشه نیازمند نقد است. هرجا قدرت متمرکز شود و نظارت و نقد وجود نداشته باشد موجب فساد می‌شود. حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند. 
او یادآور شد: شهید مطهری می‌گوید هر مقام غیرمسئولی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم خودش به خطر می‌افتد و هم جامعه را به خطر می‌اندازد. در این رابطه ایشان تشبیه جالبی می‌کنند؛ می‌گویند در اسلام دستوری داریم که زن و مرد بیگانه در خلوت واقع نشوند و اروپایی‌ها همین دغدغه‌ را برای در خلوت واقع‌شدن قدرت دارند، درحالی‌که اولین خطر، فردی و دومین خطر، اجتماعی است. روش عملی ما در قسمت اول خوب و گاهی در حد افراط است، ولی در مسئله دوم؛ یعنی در خلوت قرارندادن قدرت، عملکرد خوبی نداریم و درواقع ما و اروپايیان در این زمینه معکوس عمل می‌کنیم. همچنین به گزارش «ایسنا»، قاسم میرزایی‌نکو هم در این مراسم با بیان اینکه «در موضوع حصر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است»، گفت: «پیگیری‌های مختلفی انجام شده و رسیدگی‌ها در حال انجام است. شرایط با قبل تغییر کرده. البته قرار گذاشته‌ایم سکوت کنیم تا انشاءالله موضوع حل شود». 

برچسب‌ها:

نظر شما