شناسهٔ خبر: 22953983 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

پوتین دستور خروج بخشی از نیروهای روسی را صادر کرد

زنگ پایان جنگ روسیه در سوریه

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، دوشنبه در سفری غیرمنتظره به سوریه اعلام کرد که بخشی از نیروهای روسی این کشور را ترک می‌کنند.

صاحب‌خبر -

گروه جهان|

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، دوشنبه در سفری غیرمنتظره به سوریه اعلام کرد که بخشی از نیروهای روسی این کشور را ترک می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، پوتین در جریان دیدار با بشار اسد همتای سوری خود- که شخصا برای استقبال از او به پایگاه هوایی لاذقیه در حمیمیم رفته بود- دستور خروج بخشی از نیروهای روسی از این کشور را صادر کرد اما در عین حال گفت که روسیه یک پایگاه هوایی و یک پایگاه دریایی خود را در سوریه به‌دصورت دایمی حفظ خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین گفت:«نیروهای نظامی روسیه به همراه ارتش سوریه در دو سال گذشته یکی از مرگ‌بارترین گروه‌های تروریستی را شکست دادند. داعش امروز تمام شده و من به وزیر دفاع و رییس ستاد دستور داده‌ام تا عقب‌نشینی سربازان روس را به پایگاه‌های دایمی‌شان آغاز کنند. تصمیم گرفته‌ام بخش عمده نیروهای روس که در سوریه مستقر هستند را به خانه برگردانم اما اگر تروریست‌ها بار دیگر پدیدار شوند چنان ضربه‌یی به آنها وارد خواهیم کرد که نمونه آن را از قبل ندیده‌ باشند.» پوتین تاکید کرده که مسکو آماده همکاری با همسایگان سوریه برای مبارزه با تروریسم است. این نخستین ‌بار نیست که پوتین از تمایلش برای خروج نیروهای روسیه از سوریه صحبت کرده است. او پیش‌تر نیز در ماه مارس 2016 دستور خروج بخش زیادی از نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرده بود. پوتین در آن زمان گفته بود که روسیه به تعهدات خود درخصوص تجهیز دولت سوریه به سلاح و مهمات و آموزش نظامیان این کشور پایبند خواهد بود. سی‌ان‌ان نوشته، سفر پوتین به سوریه دو روز پس از آن انجام شد که ارتش عراق با انتشار بیانیه‌یی به طور رسمی پایان مبارزه با داعش را در این کشور اعلام کرد.

  سفر به مصر و ترکیه

رییس‌جمهور روسیه دوشنبه پس از سفر کوتاه به سوریه عازم مصر شد و در قاهره با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود، قراردادی برای شروع احداث نیروگاه هسته‌یی الضبعه و تامین سوخت هسته‌یی این نیروگاه امضا کرد. دولت‌های مصر و روسیه پیش از این بر سر استفاده از حریم هوایی و پایگاه‌های نظامی یکدیگر توافق کرده بودند. پوتین در این سفر درباره وضعیت خاورمیانه ازجمله تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و وضعیت لیبی نیز مذاکره کرده است. این دیدار دومین سفر پوتین در دوران ریاست‌جمهوری السیسی محسوب می‌شود. رییس‌جمهوری روسیه فوریه 2015 نیز به مصر سفر کرده بود.

پوتین دوشنبه عازم ترکیه نیز شد. رویترز دوشنبه با اشاره به دیدار پوتین با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در آنکارا نوشته که مقام‌های دو کشور درباره راه‌حل سیاسی بحران سوریه گفت‌وگو کردند. تشدید ناآرامی‌ها در بیت‌المقدس نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بحث دو طرف بود. پوتین و اردوغان هفته گذشته در تماس تلفنی نسبت به ماجراجویی اخیر ترامپ در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده بود. آخرین دیدار روسای جمهور دو کشور ۲۲نوامبر در سوچی انجام شد که در قالب دیدار سه جانبه پوتین، اردوغان و روحانی فرآیند برقراری صلح در سوریه میان روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران بررسی شد.

  پیروز بحران سوریه

نیکلاس جی‌میرز‌ کارشناس سیاسی نیز در نشنال اینترست می‌نویسد:«فارغ از اینکه در آینده چه اتفاقاتی در سوریه خواهد افتاد کاملا مشخص است، روسیه باور دارد که به اهداف خود در جریان مداخله نظامی در سوریه رسیده است. به عبارت کوتاه‌تر به نظر می‌رسد، روسیه و سوریه در نابودی داعش(به عنوان یک تشکیلات منظم تروریستی) و شکست گروه‌های شورشی مورد حمایت غرب در سوریه به موفقیت‌هایی که می‌خواسته‌اند، رسیده‌اند. این حس پیروزی را در تصاویر خندانی که از دیدار پوتین و بشار اسد منتشر شده کامل می‌شود احساس کرد.»

نشریه تایمز چندی پیش با اشاره به سفر غیرمنتظره بشار اسد به روسیه که بازتاب‎های گسترده خبری داشت، نوشته بود:«پوتین یک اصل کارآمد دارد؛ هرگز نگذار یک جنگ مغشوش به هدر برود. مداخله دو ساله روسیه در سوریه بیش از 2.5میلیون دلار در روز هزینه داشته و همین پاییز امسال مسکو در این جنگ یکی از ژنرال‌های تاثیرگذار خود را که به سربازان بشار اسد مشاوره می‌داد از دست داد اما این جنگ در نهایت پاداشی را برای کرملین به ارمغان آورد. کمپینی که علیه داعش به اجرا درآمد به مسکو اجازه داد چیزی نزدیک به 600 سلاح مجزا را آزمایش کند. حتی بمب‌افکن قدیمی Su-25 که در 1600 سورتی پرواز، بمب‌های هدایت نشده را روی شهرهای تحت کنترل شورشیان سوری انداخته هنوز هم فروش خوبی دارد. رییس‌جمهور روسیه در سوریه پیروز شده و حالا همه آن چیزی که او به آن احتیاج دارد، کسب صلح و اعمال نفوذش بر بقیه نقاط خاورمیانه است.»

وزارت دفاع روسیه۳۰سپتامبر ۲۰۱۵ تایید کرد که هواپیماهای نظامی این کشور حملاتی را در خاک سوریه آغاز کرده‌اند. این حملات چند ساعت پس از آن آغاز شد که پارلمان روسیه درخواست پوتین را برای اعزام نیروی نظامی به خارج تصویب کرد. این مداخله شامل حمله هوایی روسیه علیه داعش و دیگر دشمنان دولت سوریه بود. پیش از این مداخله، نقش روسیه در این جنگ عمدتا شامل تسلیح نیروی زمینی سوریه بود. مسکو در آن زمان اعلام کرد که دخالت نظامی روسیه به درخواست بشار اسد انجام شده است.

 

نظر شما