شناسهٔ خبر: 22953875 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

محتوای کتاب‌های درسی باید بازنگری شود

صاحب‌خبر - وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه‌هایی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد در 2دسته تقسیم‌بندی می‌شود؛ بخش نخست ناظر بر تحولاتی است که در متن برنامه و محتوای آموزشی باید رخ دهد که سند تحول بنیادین به‌طور عملیاتی مسیر را روشن کرده و فرصت ارزشمندی است که ما را از مرحله طراحی جدید مستغنی می‌کند.
به گزارش فارس، محمد بطحایی افزود: بخش دوم برنامه‌ها در حوزه تغییر روش و مدیریت در آموزش‌وپرورش است؛ روشی که تا امروز اداره کرده‌ایم امکان ادامه دادن در آینده را ندارد و باید روش‌های جدید را به‌کار بگیریم؛ امروز 70درصد نیروی انسانی ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند و میانگین خدمت 23سال است، بنابراین ظرفیت عظیمی در اختیار داریم که باید از آن به نحواحسن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما به شدت در وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری متمرکز است، گفت: مقرراتی داریم که ذره‌ای انعطاف ندارند و به‌عبارتی درجه پیچیدگی و رسمیت سازمان ما بسیار زیاد است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ارتقای کمی و کیفی مراکز مشاوره برای حضور موثر مدارس در فرآیند مصون سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره‌ها و پایه‌های مختلف تحصیلی با همکاری سازمان‌ها، نهادها و حوزه‌های علمیه مدنظر وزارتخانه است.
بطحایی، توسعه مشارکت با معلمان، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در تدوین برنامه درسی و بهره‌گیری از ظرفیت بخش غیردولتی در تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی را نیز متذکر شد و اظهار کرد: تقویت تعامل و مشارکت با انجمن‌های علمی و آموزشی، تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای معلمان و نهادهای فرهنگی، اجتماعی به‌ویژه حوزه‌های علمیه مورد توجه جدی است.
وی با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی 2محور مهم را پیاده‌سازی خواهیم کرد، افزود: آموزش‌وپرورش باید به سطحی برسد که علاوه‌بر متدین کردن دانش‌آموزان، آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند.
وی با اشاره به اینکه متناسب با نگاه جدید آموزش‌وپرورش، محتواهای آموزشی، روش‌های تدریس و نوع ارزشیابی باید تغییر کند، افزود: شیوه‌های آموزش در نگرش جدید باید تغییر کند تا مانند برخی کشورها، ‌فارغ‌التحصیل دوره متوسطه با مدرک دیپلم، شایستگی ورود به بازار کار را داشته باشد.
بطحایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان، تصریح کرد: محتواهای درسی باید مورد بازنگری قرار گیرد و کاربردی و ملموس باشد تا دانش‌آموزان با علاقه نسبت به فراگیری آن اهتمام ورزند.
وی، نقش معلم را در اجرایی کردن سند تحول، نقش کلیدی دانست و تصریح کرد: برای اجرای دقیق سند تحول باید معلمانی توانا داشته باشیم و لازمه این امر، سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی است.

برچسب‌ها:

نظر شما