شناسهٔ خبر: 22953602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

در کنار ملت فلسطین خواهیم ماند

ایسنا: رییس جمهوری اسلامی‌ایران‌، حرکت اهانت‌آمیز رییس‌جمهور آمریکا درباره قدس شریف را طرحی شوم علیه فلسطین و جهان اسلام دانست و از همه مسلمانان و جهان اسلام خواست متحد و یکصدا، علیه این طرح شوم بایستند.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در تماس تلفنی رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی‌فلسطین (حماس) با وی، تصریح کرد: ملت مظلوم فلسطین و امت اسلامی‌بی تردید با وحدت، مقاومت و ایستادگی خود، این طرح آمریکایی – صهیونیستی را با شکست مواجه خواهند کرد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه «جمهوری اسلامی‌ایران این اقدام آمریکا را بشدت محکوم می‌کند»، گفت: این اقدام ناصحیح،   ماهیت آمریکا و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش نزد جهانیان آشکارتر کرد و نشان داد که آنها به هیچ عنوان نمی‌خواهند حقوق ملت فلسطین را به رسمیت بشناسند.
روحانی، مقاومت و ایستادگی در برابر این تصمیم اهانت‌آمیز آمریکا را یکی از آزمون‌های بسیار مهم برای ملت فلسطین و همه مسلمانان برشمرد و گفت: در این شرایط و در گام نخست، همه جریانهای فلسطینی باید با وحدت خود پاسخ قاطعی به رژیم صهیونیستی و آمریکا بدهند و در گام دوم نیز دنیای اسلام باید با صدای واحد و متحد، در برابر این طرح شوم بایستد.
رییس‌جمهور تصریح کرد: دولت‌های اسلامی‌در جلسه روز چهارشنبه سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌در ترکیه، بی‌تردید با صدای رسا اعتراض خود را به گوش جهانیان خواهند رساند.
روحانی با بیان اینکه ایران اسلامی‌همانند گذشته در کنار ملت فلسطین می‌ماند، به گزارش رییس دفتر سیاسی جنبش حماس از انتفاضه جدید علیه رژیم صهیونیستی و شهادت چهار فلسطینی و مجروح شدن بیش از یک هزار و 500  نفر اشاره و گفت: ما  به ملت بزرگ فلسطین به خاطر مقاومت، جهاد، ایستادگی و ایثارشان در برابر دشمن صهیونیستی افتخار می‌کنیم و مطمئنیم انتفاضه جدید مسیر صحیح خود را برای احقاق حقوق ملت فلسطین ادامه می‌دهد.

ایران برای حل مناقشه قره باغ 
تمام تلاش خود را می‌کند

خانه ملت: دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‌روز گذشته در دیدار با واهرام باغداساریان رییس گروه دوستی ارمنستان و ایران و هیأت نمایندگان همراه، اظهار داشت: ایران برای حل مناقشه قره باغ تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و امیدواریم که هرچه زودتر این مسأله با صلح و دوستی خاتمه پیدا کند. رئیس مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: معتقدیم بهترین راه حل برای پایان دادن به مناقشات سیاسی، مذاکره و گفتگو است زیرا در حال حاضر به اندازه کافی در منطقه مناقشه و درگیری وجود دارد و دامن زدن به جنگ افروزی بیشتر به صلاح هیچ کشوری نخواهد بود. وی بر همین اساس تصریح کرد: وقتی ایران با کشوری دست دوستی بدهد تا آخر، آن راه را ادامه خواهد داد و مثل برخی از  کشورها نیست که ناگهان 180 درجه تغییر مسیر می‌دهند، چنانچه در قضیه عراق و سوریه که دچار آفت تروریسم شده بودند این مساله را ثابت کرده و در کنار آنها ایستادیم. دکتر لاریجانی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در زمینه‌های اقتصادی، یادآور شد: با توجه به بازگشایی منطقه تجاری ارمنستان در مرز ایران، شایسته است ظرفیت‌ها و تسهیلاتی که در این منطقه وجود دارد به اطلاع اتاق بازرگانی ایران رسانده شود تا آنها بتوانند سرمایه گذاران در این حوزه را فعال کنند. رئیس قوه مقننه همچنین در خصوص معدن مس ارمنستان، عنوان کرد: این معدن در منطقه ارس آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده و باید برای رفع این مشکل راهکاری پیدا کنید.

مقابله با ایران اولویت‌ اسرائیل و عربستان است

ایلنا: رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به قدرت روزافزون ایران در منطقه، اظهار داشت که مقابله با تهدیدهای ایران در راس اولویت‌های اسرائیل و عربستان سعودی‌ است. به نقل از رای‌الیوم، «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، روز گذشته طی اظهاراتی مدعی شد که اسرائیل با سه تهدید مواجه است: تهدید استفاده از تسلیحات نامتعارف، تهدید ارتش‌های سازمان‌یافته و تهدید جنگ‌های چریکی و تروریسم. آیزنکوت اظهار داشت که شکست نظامی‌گروه تروریستی داعش هرگز به این معنا نیست که این گروه از نقشه تروریستی حذف شده است بلکه داعش به عملیات‌های تروریستی خود تا طولانی‌مدت ادامه خواهد داد. این ژنرال صهیونیست طبق عادت اتهام‌هایی را نیز علیه ایران و سوریه مطرح کرد و مدعی شد که این کشورها از تروریسم در منطقه حمایت کرده و به حزب‌الله لبنان تسلیحات پیشرفته و بسیار مدرن برای جنگ احتمالی با اسرائیل، ارسال می‌کنند.  رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با اذعان به توانایی‌های فوق‌العاده حزب‌الله لبنان و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) برای هدف قرار دادن اهداف این رژیم در عمق اراضی اشغالی، این امر را چالشی بزرگ برای ارتش اشغالگر خواند و گفت که این چالش تا سال‌های طولانی گریبانگیر ارتش خواهد بود. وی همچنین با اشاره به اقدام جنبش «انصارالله» یمن به شلیک موشک بالستیک دوربرد به حومه پایتخت عربستان، خاطرنشان کرد که این وضعیتی است که حزب‌الله و حماس نیز به آن سو پیش می‌روند؛ یعنی هدف قرار دادن تاسیسات استراتژیک و بسیار حساس در داخل دولت عبری. گادی آیزنکوت ابراز عقیده کرده اسرائیل در حال حاضر در آمادگی کامل برای جنگ احتمالی بعدی قرار دارد.  وی با اعلام این‌که ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا تنها به بمباران مواضع داعش پرداخت و تهدید مهم‌تر یعنی ایران، سوریه و حزب‌الله، که قدرت‌های‌شان به طرز فوق‌العاده‌ای رو به‌فزونی‌ است را نادیده گرفت، تأکید کرد که مقابله با تهدیدهای ایران در راس اولویت‌های اسرائیل و عربستان سعودی‌ است.

کنگره آمریکا نه تحریم‌های ایران را برمی‌گرداند و نه متمم تازه‌ای به قانون بازنگری برجام می‌افزاید

فارس: یک اندیشکده استرالیایی با اشاره به بررسی برجام در کنگره آمریکا تأکید کرد که احتمالا کنگره نه تحریم‌های قبلی علیه ایران را باز می‌گرداند و نه متمم جدیدی به قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران اضافه می‌کند. اندیشکده استرالیایی «لوئی» در گزارشی درباره بررسی توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا تأکید کرده که احتمالا کنگره نه تحریم‌های قبلی علیه ایران را باز خواهد گرداند و نه متمم جدیدی به قانون تحریم‌ها خواهد افزود. بنا بر این گزارش، کنگره آمریکا می‌تواند این هفته در فرایند بررسی توافق هسته‌ای ایران، این توافق را بر هم زند اما بعید است که چنین کاری صورت دهد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا کنون علیه این توافق موضع‌گیری کرده است. در سخنرانی 13 اکتبر خود، ترامپ اعلام کرد که برجام یکی از بدترین و یکجانبه ترین توافقات تاریخ آمریکا بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام را به کنگره اعلام کند، بنابراین، بیانیه ماه اکتبر ترامپ درباره اینکه نمی‌تواند این پایبندی را تأیید کند، آن هم با وجود ارزیابی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که بارها پایبندی ایران را تأیید کرده بود، آمریکا را بیش از پیش به خروج از برجام نزدیک کرد. با این وجود، ترامپ به جای اینکه شخصا خروج از برجام را اعلام کند، این مسئله را به کنگره واگذار کرد. تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور آمریکا تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران (INARA) که در می‌ماه سال 2015 میلادی تصویب شده بود، یک ضرورت است. پس از سخنرانی اکتبر ترامپ، کنگره تا 12 دسامبر فرصت دارد تا درباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران (تحریم‌هایی که به واسطه برجام لغو شده بود) تصمیم‌گیری کند. دموکرات‌های کنگره به طور گسترده از این توافق حمایت می‌کنند و در نتیجه قصد ندارند تحریم‌های جدیدی وضع کنند که برجام را از بین ببرد. بنابراین، جمهوریخواهان باید هرگونه تلاشی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را هدایت کنند که انی مسئله بسیار بعید به نظر می‌رسد. که این امر نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد چرا که جمهوریخواهان با توجه به جنجال‌های اخیر در کنگره فرصت چندانی برای بحث درباره برجام نداشته‌اند و فقط تا روز دوازدهم دسامبر یعنی سه شنبه 21 آذرماه فرصت دارند تا نظر نهایی خود را اعلام کنند.

نظر شما