شناسهٔ خبر: 22953427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

گوترش: جنگ احمقانه یمن پایان یابد
 ایسنا| دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام اقدامات جدی برای پایان بخشیدن به جنگ «احمقانه» در یمن شد. او همچنین از برخی مواضع ترامپ ازجمله در قبال قدس انتقاد کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ابراز امیدواری کرد که دولت ترامپ بتواند عربستان‌سعودی را برای کمک به حل بحران انسانی در یمن تحت فشار قرار دهد.
وی ادامه داد: «من بر این باورم که این جنگ یک جنگ احمقانه است. من فکر می‌کنم این جنگ برخلاف منافع عربستان سعودی، امارات و مردم یمن است. آنچه ما نیاز داریم یک راه حل سیاسی است.» گوترش در ادامه اعلام کرد: «شرایط در یمن تا حدودی بهتر شده است. امیدوارم که پرزیدنت ترامپ فشار بیشتری وارد کرده باشد. درحال حاضر کمک‌های بشردوستانه بسیاری وارد این کشور می‌شود.» او افزود: «امیدوارم محاصره بندرهای یمن توسط عربستان‌ سعودی که بعد از حمله موشکی به نزدیکی ریاض اعمال شده بود، لغو شود. این جنگ رنج‌های بسیاری بر مردم یمن تحمیل کرده است. به نفع همه است که این جنگ متوقف شود.»
گوترش در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل گفت: «این اقدام می‌تواند به روند صلح فلسطین – اسراییل آسیب برساند.»

در دیدار پوتین با بشار اسد در سوریه
دستور خروج نیروهای روسی از سوریه صادر شد

ایسنا| رئیس‌جمهوری روسیه در سفری از پیش اعلام نشده وارد سوریه شده و با همتای سوری‌اش دیدار کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از آن‌که وارد سوریه شد در پایگاه حمیمیم در لاذقیه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرد. پایگاه حمیمیم محل استقرار نیروهای روسیه در سوریه است. در استقبال از رئیس‌جمهوری روسیه در پایگاه حمیمیم بشار اسد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع و سرگئی سورووکین، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه حضور داشتند. پوتین پس از گفت‌وگو با همتای سوری خود، دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را رسما صادر کرد.
او در جمع نیروهای روسی در پایگاه حمیمیم گفت: «به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده‌ام تا مقدمات خروج بخش عمده نیروهای ما در سوریه را فراهم کند و این نیروها را به پایگاه‌های اصلی‌شان بازگرداند.»
وی افزود: «برای بیش از دو‌سال نیروهای مسلح روسیه به همراه نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریست بین‌المللی جنگیدند. من در یک بررسی به این نتیجه رسیدم و تصمیم گرفتم اکثر نیروهای ارتش روسیه که هم‌اکنون در سوریه مستقر هستند به کشور بازگردند. اگر تروریست‌ها بخواهند صلح در سوریه را بشکنند، روسیه آماده وارد کردن ضربه دیگری به آنهاست.»
وی افزود: «طبق توافقنامه‌های بین‌المللی مرکز حمیمیم برای تحقق آشتی بین سوری‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و دو پایگاه ما در طرطوس و حمیمیم تأسیس شده و به‌طور دایمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نیروهای ما در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حضور خواهند داشت.» پوتین تأکید کرد: «اگر تروریست‌ها بار دیگر در سوریه سر برآورند با ضربات کوبنده روسیه مواجه‌ خواهند شد.» وی به نظامیان روس موفقیت در ماموریت جنگ علیه تروریسم را تبریک گفت و اعلام کرد: «این پیروزی نتیجه تلاش مشترک عملی روسیه و سوریه است.» بشار اسد نیز از همتای روسش در این دیدار تشکر کرد و گفت: «آنچه نظامیان روس انجام دادند را ملت سوریه هرگز فراموش نخواهد کرد. خون شهدای ما با خون شهدای آنها در مقابله با تروریسم آمیخته شده است.»
اسد تصریح کرد: «خون مشترک روسیه و سوریه که خاک کشور را سیراب کرد قوی‌تر از تروریسم و مزدورانش است و یاد و خاطره شهدای دو ارتش قهرمان و فداکاری‌هایشان چراغ راه نسل‌های آینده خواهد بود.»

وقوع انفجار در منهتن نیویورک
ایسنا| اداره پلیس نیویورک وقوع یک انفجار در منطقه منهتن را تأیید کرد اما جزییات و دلایل این انفجار تاکنون مشخص نشده است. پلیس نیویورک گفته است این انفجار در خیابان 42  منهتن نزدیک میدان تایمز، یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های نیویورک روی داده است. پلیس محل را به‌طور کامل تخلیه کرده و شاهدان گفته‌اند که تمامی مسافران از ایستگاه متروی محل انفجار به‌طور کامل تخلیه شده‌اند. نیروهای پلیس و آمبولانس‌ها در سراسر خیابان مستقر هستند. پلیس همچنین از کشف یک یا دو قطعه انفجاری در ایستگاه اتوبوس منهتن خبر داده است.
هم‌چنین اعلام شده یک مظنون در ارتباط با انفجار بازداشت شده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش کرده است به نظر می‌رسد ایستگاه مترو هدف نبوده است اما یک بمب لوله‌ای‌ که توسط یک مظنون حمل می‌شده زودتر از زمان موردنظر وی منفجر و باعث زخمی شدن این فرد شده است.

نظر شما