شناسهٔ خبر: 22952804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پوتین در سفر به سوریه، فرمان خروج نیروهای روسی را صادر کرد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: رئیس‌جمهوری روسیه در سفری غیرمنتظره به سوریه رفت و ضمن دیدار با بشار اسد، دستور داد نیروهای روسی خروج از این کشور را آغاز کنند.
ولادیمیر پوتین دیروز طی سفری از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی «حمیمیم» در لاذقیه شد و در آنجا با بشار اسد همتای سوری خود دیدار کرد .پوتین در این سفر غیرمنتظره، دستور داد نیروهای روسی خروج از سوریه را آغاز کنند.پوتین گفت: بخش بزرگی از نیروهای ما از سوریه خارج خواهند شد، نیروهای روسیه و سوریه توانستند تروریست‌های بین‌المللی با بالاترین توان نظامی را در کمتر از سه سال، شکست دهند. وی با تقدیر از نظامیان روسی در سوریه گفت: شما پیروزمندانه به نزد خانواده‌های خود بازمی‌گردید، اگر تروریست‌ها بار دیگر قد علم کنند، ضرباتی به آنها می زنیم که مانند آن را تا به حال ندیده باشند. رئیس جمهوری روسیه افزود: ما هرگز کسانی را که در نبرد با تروریسم در سوریه کشته شدند، از یاد نمی‌بریم و به‌خاطر تلفات دست از نبرد با تروریسم برنمی‌داریم، زیرا خاطره آنها به ما نیروی اضافی برای ریشه‌کن کردن شرارت می‌دهد. پوتین گفت: دو پایگاه نظامی روسیه به طور دائم در طرطوس و حمیمیم سوریه مستقر خواهند بود. ‌وی افزود: موضوع حل و فصل بحران سوریه را با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مورد رایزنی قرار می‌دهم. پوتین ابراز امیدواری کرد که روند زندگی عادی و روند صلح در سوریه با مشارکت ترکیه و ایران برقرار شود. وی اهمیت آماده سازی برای نشست گفتگوی ملی و شروع روند حل و فصل بحران را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: امیدواریم که در کنار ایران و ترکیه که در ریشه کنی تروریسم سهیم بودند روند زندگی عادی برقرار و روند برقراری صلح در سوریه آغاز شود.‌رئیس جمهور سوریه هم در دیدار با همتای روس خود از مشارکت فعالانه روسیه در جنگ با تروریسم در سوریه تمجید و تشکر کرد. بشار اسد تاکید کرد: ملت سوریه حمایت‌های نظامیان روس را فراموش نخواهد کرد و این پس از همکاری در زمینه مبارزه با تروریستها و آمیخته شدن خون کشته شدگان آنها با خون کشته شدگان ارتش سوریه بود. ‌بشار اسد گفت: خون مشترک سوری-روسی در خاک سوریه قوی تر از تروریسم و مزدوران آن است و این جانفشانی‌های دو ارتش به مثابه مناره ای برای نسل های آتی است. گفتنی است در این سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز پوتین را همراهی می‌کرد.پوتین پس از دیدار با اسد، سوریه را به مقصد مصر ترک کرد.در این حال رئیس‌جمهور فرانسه از پایان نبرد علیه داعش در سوریه طی دو ماه آینده خبر داد. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت که عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه طی دو ماه آینده به پایان می‌رسد. وی در نشستی خبری در کاخ الیزه گفت: عملیات نظامی برای مبارزه با داعش تا اواسط یا اواخر فوریه ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهور فرانسه بر ضرورت رسیدن به حل سیاسی بحران سوریه با نظارت سازمان ملل متحد تاکید کرد. مکرون گفت که به محض پایان درگیری در سوریه، این کشور همراه با شرکای خود اقداماتی را انجام خواهد داد. ‌خبر دیگر اینکه در حالی که هیات دولت سوریه برای ازسرگیری مذاکرات با مخالفان سوری در ژنو وارد این شهر شد اما به نظر می‌رسد مذاکرات ژنو-۸ هم به دلیل کارشکنی‌های هیات مخالفان شکست بخورد. هیات دولت سوریه به ریاست بشار جعفری وارد مقر سازمان ملل شده تا مذاکرات را با استفان دی‌میستورا شروع کند.
تحولات میدانی
ارتش سوریه برای اولین بار طی بیش از سه سال گذشته جبهه ادلب را گشود. نیروهای ارتش سوریه با هدف حمله به مقر اصلی شورشیان در استان ادلب، عملیات نظامی خود در استان حما را با پشتیبانی روسیه تشدید کردند. شورشیان سوری اعلام کردند که ارتش سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه طی ۴۸ ساعت گذشته روستاها و شهرک‌های تحت اشغال مخالفان را در حومه شمال شرقی حما و منطقه جنوبی ادلب هدف قرار داد. نیروهای دولتی سوریه و همپیمانان برای اولین بار در طول بیش از سه سال گذشته مواضع گروه‌های تروریستی را در بخش‌های جنوب شرقی ادلب هدف قرار دادند. همچنین نیروهای جبهه مقاومت اسلامی (لشکر فاطمیون و حزب‌الله) و ارتش سوریه موفق شدند؛ حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت بیابان‌های جنوبی استان دیرالزور را از لوث تروریست‌های تکفیری آزاد کنند. از سویی سازمان عفو بین‌الملل خواستار تعیین سرنوشت بیش از ۷۵ هزار تن از ربوده شدگان و مفقود شدگان در سوریه شد. عفو بین‌الملل از نظام سوریه و نیروهای مخالف مسلح این کشور خواست فورا سرنوشت بیش از ۷۵ هزار تن از ربوده‌شدگان و مفقودشدگان از سال ۲۰۱۱ میلادی را روشن کنند.

نظر شما