شناسهٔ خبر: 22952528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کلاهبرداری مرد شیاد از زوار عتبات عالیات

صاحب‌خبر -
با توجه به شگرد کلاهبردار حرفه‌ای که قشر روحانی و امامان جماعت و برخی مداحان معروف در سراسر کشور را هدف قرار داده و به واسطه اطمینانی که شهروندان به قشر روحانی داشتند با هویت پنهانی که برای خود ایجاد نموده بود توانسته مبالغی چشمگیر را کلاهبرداری نماید.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، فرمانده انتظامی استان خراسان‌ رضوی گفت: با تلاش شبانه روزی کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوی کلاهبردار حرفه‌ای که از شهروندان در سراسر کشور به بهانه اعزام به سفر مقدس عتبات عالیات مبالغ هنگفتی را کلاهبرداری کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.
 
وی افزود:با توجه به شگرد کلاهبردار حرفه‌ای که قشر روحانی و امامان جماعت و برخی مداحان معروف در سراسر کشور را هدف قرار داده و به واسطه اطمینانی که شهروندان به قشر روحانی داشتند با هویت پنهانی که برای خود ایجاد نموده بود توانسته مبالغی چشمگیر را کلاهبرداری نماید.


سردار قادر کریمی در تشریح خبر اظهار کرد: با توجه به ارجاع چند فقره شکواییه از سوی تعدادی از شکات مبنی بر کلاهبرداری با شگردی متفاوت رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به اظهارات شاکیان مبنی بر اینکه فرد کلاهبردار ضمن معرفی خود به عنوان مدیر کاروان با "وعده اعزام روحانی کاروان" به همراه اعزام خدمه به صورت رایگان و همسفر روحانی با تخفیف نیمه بها، سوژه‌های خود را از طریق فضای سایبر شناسایی و با برقراری تماس حضوری در اطراف حرم مطهر یا سایر اماکن مقدس دیگر مانند مساجد، حسینیه‌ها و با چرب زبانی و ارائه شماره کارت و گفتن حرف‌هایی نظیر اینکه کاروان در حال تکمیل بوده و فقط یک ظرفیت باقی مانده است، قربانی کلاهبرداری خود را مجاب به واریز مبالغی از صد هزار تا دو میلیون و پانصد هزار تومان نموده بود.

رئیس پلیس استان خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به شگرد کلاهبردار حرفه‌ای که قشر روحانی و امامان جماعت و برخی مداحان معروف در سراسر کشور را هدف قرار داده و به واسطه اطمینانی که شهروندان به قشر روحانی داشتند با هویت پنهانی که برای خود ایجاد نموده بود توانسته مبالغی چشمگیر را کلاهبرداری نماید.

کریمی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پس از رهگیری‌های لازم در فضای سایبری و اقدامات فنی و تخصصی توانستند ردی از متهم در فضای سایبر پیدا و با بررسی‌های بعدی مکان متهم نیز شناسایی شد.

وی تصریح کرد: در عملیات تعقیب و گریز متهم که سعی بر گمراه نمودن پلیس را داشته و هنگام مراجعه مامورین نیز قصد فرار از روی دیوار را داشت با تلاش کارشناسان پلیس فتا دستگیر و به مکان پلیس فتا منتقل شد.

این مقام عالی انتظامی گفت: متهم که مردی32 ساله بود با مشاهده شواهد غیر‌قابل انکار، جرم خود را پذیرفت و بیکاری و کسب منفعت مالی را انگیزه بزه‌کاری خود اعلام و در رابطه با چگونگی طراحی نقشه خود؛ وقت گذرانی در کافه و هم‌صحبتی با فرد شیطان صفتی که این فکر را به ذهن وی آورده را دلیل اصلی انجام این کلاهبرداری دانست.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی تصریح کرد: این متهم که 11 ماه از فعالیت کلاهبردارانه‌اش می‌گذرد، برابر مستنداتی که تا‌کنون از سی نفر از مالباختگان (13 نفر در مشهد و مابقی در شهرهای تهران، قم، اهواز و بروجرد) به دست آمده، جمعا به مبلغ 40 میلیون تومان کلاهبرداری نموده اما با توجه به شگرد به کار گرفته شده و تحقیقات پلیس فتا، تعداد شکات این پرونده و مبلغ کلاهبرداری شده بیش از این ارقام برآورد می‌شود که در این رابطه تحقیقات ادامه دارد.
 
لذا شهروندانی که در مدت یازده ماه اخیر به روش اعزام روحانی و همراه وی در سفر به عتبات عالیات مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، پس از اخذ مرجوعه قضایی و تشکیل پرونده جهت اعاده حق خود به پلیس فتا دایره عملیات ویژه مبارزه با جرایم سایبری مراجعه نمایند.

کریمی به شهروندان توصیه کرد: شهروندان محترم در نحوه انتخاب کاروان دقت نموده و کاروان‌های دارای مجوز رسمی را برای سفر خود انتخاب نمایند و هرگز فریب وعده یا چهره و ظاهر افراد را نخورند و قبل از واریز هرگونه وجهی بررسی‌های لازم در خصوص اصالت ادعای افراد حقیقی و حقوقی را داشته باشند. چراکه پیگیری حقوق از دست رفته بسیار مشکل‌تر از بررسی‌های قبل از وقوع می‌باشد.

گفتنی است سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir آماده پاسخگویی به مشکلات شهروندان در حوزه فضای سایبری بوده و شهروندان می‌توانند از این طریق دیدگاه‌های خود را در زمینه فضای سایبری به پلیس فتا منعکس نمایند.

نظر شما