شناسهٔ خبر: 22952296 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب کاشی کاری های مساجد شرق گیلان در نمایشگاه عکس رودسر

لاهیجان-ایرنا- نمایشگاه عکسی از کاشی کاری های مساجد شرق گیلان کار کبری علی پور پژوهشگر و مدرس عکاسی در مرکز علمی کاربردی جهاد شهرستان رودسر گشایش یافته است .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، این نمایشگاه شامل 20 عکس در اندازه 40 در 60 سانتیمتر به صورت رنگی با محوریت نقاشی و کاشی کاری درمساجد شرق گیلان از 18 تا 22آذر در مرکز علمی و کاربردی جهاد رودسر در معرض تماشا قرار دارد.
کبری علیپور مدرس و پژوهشگر رشته عکاسی و برپا کننده این نمایشگاه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:بقاع متبرکه در سرزمین گیلان، خصوصا شرق آن، نسبت به دیگر مناطق ایران از فراوانی بیشتری برخوردارند و این بقاع بر سطوح داخلی و خارجی خود دارای نقاشی دیواری و کاشی کاری های جالبی هستند.
وی اظهارداشت: با توجه به اهمیت هنری، تاریخی و مردم شناسی این دیوار نگاره ها، بر آن شدم که نمایشگاه عکسی با موضوع نقاشی و کاشی کاری درمساجد شرق گیلان برگزار کنم.
وی افزود:علاقمندان می توانند از 18 تا 22 آذر از ساعت 9 تا 16 از عکس های به تماشا گذاشته شده در این نمایشگاه در مرکز علمی کاربردی جهاد شهر رودسر دیدن نمایند.
وی تصریح کرد: از جمله این تصاویر می توان به پل صراط و مجلس حساب کشیدن اهل محشر و نقاشی مجلس گودال قتلگاه در نمای خارجی بقعه آقا سیدمحمد یمنی لاهیجان و لیچای لشت نشا نقاشی اثر مشهدی آقاجان نقاش لاهیجانی سال 1344هجری قمری و مجلس حرکت اسرا اهل بیت در نمای داخلی بقعه آقا سیدابراهیم باباجان دره واقع در کجید املش اثر نقاشی مشهدی آقاجان نقاش لاهیجانی در سال 1335هجری قمری اشاره کرد.
همچنین نقاشی مجلس قضاوت شریح قاضی در حضور مختار ثقفی، مجلس گودال قتلگاه در نمای خارجی بقعه آقا سیدمحمد یمنی لاهیجان و بقعه لیچای لشت نشا و نقاشی اثر مشهدی آقاجان نقاش لاهیجانی و قسمتی از مجلس میدان رفتن حضرت سیدالشهدا (ع) و اطرافیان به جنگ با قوای کفار ، نقاشی نمای خارجی بقعه آقا سیدمحمد یمنی لاهیجان و لیچا لشت نشا اثر مشهدی آقاجان نقاش لاهیجانی عکس های این نمایشگاه را تشکیل می دهند.
نقاشی های مجلس به میدان جنگ رفتن ابوالفضل العباس و خیمه گاه امام حسین (ع) و امام زین العابدین (ع) نمای داخلی بقعه آقا سید حسین فشکالی محله لنگرود و نقاشی موزائیک اثر آقایی ، نمایی از میدان جنگ حضرت ابوالفضل العباس وشهدا کربلا نمای داخلی بقاع چهار پادشاهان لاهیجان نقاشی موزائیک اثر غلامحسین لاهیجانی، زندانی شدن حضرت امام زین العابدین (ع) نمای داخلی بقاع چهار پادشاهان لاهیجان نقاشی توسط غلامحسین لاهیجانی 1316هجری قمری و مجلس به میدان رفتن حضرت علی اکبر نمای خارجی بقاع چهار پادشاهان لاهیجان اثر غلامحسین لاهیجانی و نقاشی علم در مسجد اکبریه لاهیجان قاب های نمایش این نمایشگاه به شمار می روند.
کبری علیپور پژوهشگر تاریخ عکاسی ، دارای مدرک کارشناسی ارشد عکاسی و مدرس رشته عکاسی در هنرستان ها و مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی گیلان است و مقالات متعدد در زمینه عکاسی و آموزش آن و چند کتاب در این زمینه را در کارنامه خود دارد.
خبرنگار:نظرپور **انتشار دهنده: گیتی بابایی
6029 /6030

انتهای پیام /*

نظر شما