شناسهٔ خبر: 22950513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محمود صادقی: مشکل بودجه دانشگاه ها با دریافت پول از دانشجویان رفع نمی شود

تهران - ایرنا - نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با دریافت پول از دانشجویان، مشکل بودجه دانشگاه ها رفع نمی شود، افزود: دانشگاه ها باید هزینه های خود را با رویکرد پژوهش محوری کسب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود صادقی عصر دوشنبه در نشست دانشجویی با عنوان «احیا دانشگاه» که با حضور محمد کیانوش راد فعال سیاسی و به مناسبت فرارسیدن 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت برگزار شود، با بیان اینکه عده ای تلاش کردند تا مراسم روز دانشجو از بین برود، تصریح کرد: آنها دانشجو را همانند همان افراد زیر خاکی می خواستند.
وی ادامه داد: آن سه نفر دانشجوی شهید نشان دادند که دانشجو نباید برای مدرک درس بخواند بلکه در مقابل جامعه تکلیف و رسالتی دارد.
صادقی با بیان اینکه فضای آزادی بیان در دانشگاه‌ها فراهم شده، خاطرنشان کرد: از مجموعه 27 دانشجو شامل 12 داوطلب دکترا و 15 داوطلب کارشناسی ارشد امسال اجازه ورود به دانشگاه را نیافتند.
وی افزود: همچنین 151 دانشجوی دکترا و 398 دانشجویی کارشناسی ارشد با اخذ تعهد وارد دانشگاه شدند.
به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تلاش است تا مشکل این افراد حل شود و به دانشگاه بازگردند.
صادقی با بیان اینکه این تعداد تعهد و ممنوع الورودی به دانشگاه ها نشانه خوبی نیست، اظهار کرد: این دانشجویان اغلب از افرادی هستند که در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری فعالیت کردند و برای فعالیت های سیاسی خود برای دولت تدبیر و امید تاوان می دهند.
وی با بیان اینکه دانشجویان از سرمایه‌های دولت هستند، افزود: دولت نباید نسبت به این افراد بی تفاوت باشد زیرا قبول چنین وضعیتی برای هیچکس قابل پذیرش نیست که افراد قبل از فارغ التحصیلی از حق تحصیل محروم شوند.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بر دوش کسانی که حاضرند برای خواسته های سیاسی خود هزینه بدهند، ستاره گذاشته شود، تاکید کرد: این دانشجویان در کنار فراگیری علم بدنبال تربیت و تزکیه نیز هستند.
وی با اشاره به نام این نشست(احیای دانشگاه) خاطرنشان کرد: احیای دانشگاه به معنای احیای دانش اندوزی و تعهد است و دانشجو باید در مقابل وقایع جامعه مسئولیت پذیر باشد.
به گفته صادقی، دانشگاه را باید به رسمیت بشناسیم و به عنوان یک موجود با هویت مستقل به آن بنگریم.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدا همانند یک ستاد بود، خاطرنشان کرد: این شورا در قانون به رسمیت شناخته نمی شود و جایگاه آن مورد سوال است و نمی‌تواند در امور مربوط به قوای دیگر دخالت و در مسیر خود نقش آفرینی کنند.
صادقی با بیان این پرسش که طی چهار دهه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کرده، ادامه داد: آیا این شورا توانسته است که فرهنگ اصیل اسلامی شامل امانت داری، وجدان کاری تعهد و راستگویی را رشد دهد، باید بررسی کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی با چه سیاستی عمل کرده که باعث تنزل سرمایه های اجتماعی شده است.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در مقام سیاستگذاری بتوانند از سفر به کنفرانس های فرهنگی در کشورهای دیگر یا در عزل و نصب روسای دانشگاه ها دخالت کنند.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، تعلل و مداخله در کار دولت منتخب مردم بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.
وی با بیان اینکه باید تحول فکری اتفاق بیافتد و دانشجویان را در توسعه علمی دخیل بدانیم، تاکید کرد: توسعه علمی در فضای بسته اتفاق نمی افتد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال مربوط به پولی سازی دانشگاه ها گفت: این موضوع خلاف قانون است زیرا در اصل 30 قانون اساسی، آموزش رایگان حق همه مردم شمرده شده است و دولت موظف به فراهم کردن ملزومات تا پایان دوره متوسطه و گسترش آموزش عالی رایگان است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ بهانه ای برای دریافت پول، قانونی نیست، اظهار کرد: با دریافت پول از دانشجویان مشکل بودجه دانشگاه ها حل نمی شود.
وی افزود: دانشگاه باید هزینه های خود را با پژوهش محوری به دست بیاورند.

** اصلاح طلبان در کنار مردم ایستاده اند
نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه اصلاح طلبان در مقابل گروه های فشار می ایستند، گفت: هر کجا مردم باشند ما نیز در کنار آنها هستیم.
محمد کیانوش راد، با بیان اینکه جنبش دانشجویی زنده است، افزود: این جنبش بار سنگین مسوولیت بر دوش دارد.
وی با بیان اینکه واقعه 16 آذر یک رخداد بزرگ در جامعه است، اظهار کرد: این واقعه حضور دانشجویان سراسر کشور را در پیشبرد سیاسی تثبیت کرد.
وی با بیان اینکه برای احیای دانشگاه ها باید دانشجو و دانشگاه را بشناسیم، تاکید کرد: دانشگاه دارای ویژگی استقلال، آزادی خواهی، پویایی و سیاستگذاری است و دانشجو نیز با پرسشگری، جستجو گری، طرح نظریات و کشف موضوعات شناخته می شود.
کیانوش راد با بیان اینکه امروزه خواسته و ناخواسته باید بدانیم کشور در دست دانشجویان است و خروجی دانشگاه ها مسووولان آینده را تشکیل می دهد، تصریح کرد: آزادی خواهی شرط انتخاب گری است و انتخاب بر مبنای نحله فکری جریان های گوناگون شکل می گیرد و حق گرایی و حق طلبی است که به آزادی خواهی می رسد.
وی با بیان اینکه دانشجویان سیاسی مرجعیت سیاسی را حفظ کرده اند، اظهار کرد: این افراد با احساس مسئولیت در مقابل جامعه، فداکاری را پیشه راه خود قرار داده اند زیرا می دانند کارهای آنان عواقب دارد اما پای حرف خود ایستادگی می کنند.
کیانوش راد افزود: فداکاری دانشجویان سیاسی در 16 آذر ایران را نجات داد، انقلاب را رقم زد و دوم خرداد را بر انگیخت.
به گفته وی، دانشجویان هر کجا که مسئولان در حال خروج از مسیر هستند در مقابل آنها ایستاده اند.
وی در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان در خصوص مسائل اجتماعی چه اقدامی کرده اند، با بیان اینکه اصلاح طلبان در کنار مردم ایستاده اند، گفت: هر کاری باید در چارچوب قانون انجام شود حتی اگر به ضرر شخصی ما منجر شود.
کیانوش راد با تاکید بر اینکه اگر در دانشگاه ها بحث انجام نشود مشکلات جامعه نیز حل نمی شوند، گفت: اصلاح طلبان بدنبال انقلاب نیستند بلکه خواستار تغییرات برای مردم به صورت تدریجی و در صلح هستند.
به گفته وی، اصلاح طلبان به صورت موازی به توسعه سیاسی و اقتصادی توجه دارند.
فراهنگ ** 7561 ** 1540 * خبرنگار: سارا کریمیان * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما