شناسهٔ خبر: 22950182 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

معرفی کتاب؛

زندگی و مبارزات آیت‌الله دستغیب به روایت اسناد و خاطرات

خبرگزاری میزان- کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله دستغیب، به روایت اسناد و خاطرات" توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله دستغیب، به روایت اسناد و خاطرات" توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب از علمای مبارز شیراز در دوران رژیم پهلوی و امام جمعه شیراز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در 20 آذرماه 1360 توسط اعضای گروهک منافقین به شهادت رسید. امام خمینی در واکنش به شهادت امام جمعه شیراز در 20 آذرماه فرمودند: «دست جنایتکار آمریکائیان یک شخص ارزشمند که مربی بزرگ و عالمی عامل، که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه‏های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند.

آیت‌الله دستغیب

آیت‌الله دستغیب علاوه بر مقام علمی و فقهی و تالیف کتاب‌های متعدد، در جریان نهضت اسلامی از شاگردان امام و پیشگامان مبارزه با رژیم پهلوی بود. وی از جمله افرادی بود که کار ساماندهی مبارزه در شیراز را برعهده داشت. لذا مطالعه زندگی‌ و مبارزات این عالم برجسته می‌تواند به تبیین مبارزات مردم شیراز با رژیم پهلوی کمک کند.

کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است با مروری بر زندگانی، دیدگاه‌ها و مبارزات شهید آیت‌الله دستغیب براساس اسناد و تاریخ شفاهی، می‌تواند به عنوان منبعی برای شناخت این عالم مبارز مورد استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گیرد.

کتاب حاضر در دو بخش فراهم آمده و با تاکید بر اسناد به جای مانده از ساواک، خاطرات نزدیکان آیت‌الله دستغیب و انقلابیون شیراز شکل گرفته است.

بخش اول تحت عنوان مدخل‌پژوهی مشتمل بر چهار فصل است. فصل اول به شرح زندگی شهید آیت‌الله دستغیب از تولد تا شهادت پرداخته است. در این فصل درباره خانواده و تحصیلات وی در شیراز و نجف اطلاعاتی ارائه شده و همچنین علت عزیمت وی از شیراز به نجف بررسی شده است. در این رابطه از قول آیت‌الله دستغیب آمده است: در زمان رضاخان مارا چندبار زندانی کردند، بعد فشار آوردند که اصلا باید از روحانیت بیرون بروی و 24 ساعت مهلت دادندکه بنده خلع لباس کنم و مسجدی و منبری نباشم. به ناچار فرار کردم و رفتم نجف و این هم به خواست خدا وسیله خیری شد برای استفاده از محضر بزرگان...

آیت‌الله دستغیب

فصل دوم مبارزات سیاسی وی در نهضت امام خمینی را بررسی می‌کند. در این فصل فعالیت‌های آیت‌الله دستغیب در محرم 42، دستگیری وی پس از قیام 15 خرداد، علاقه شهید دستغیب به امام خمینی، زندان و تبعید وی در سال 1343، مخالفت با جشن هنر شیراز در سال 1357 و ... بررسی شده است. این فصل همچنین به فعالیت‌های آیت‌الله دستغیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پرداخته است. در این فصل همچنین درباره مبارزات آیت‌الله دستغیب با گروهک منافقین که در نهایت عامل شهادت وی بودند نیز نکاتی ارائه شده است. در صفحات پایانی این فصل نیز به مخالفت‌های امام جمعه شیراز با بنی‌صدر اشاره شده است.

در فصل سوم، فعالیت‌های اجتماعی شهید محراب مورد بررسی قرار گرفته و درباره بازسازی مسجد جامع شیراز، احیای مراکز دینی در آن شهر، نوسازی و ساخت مدارس علمیه، تاسیس حوزه علمیه آیت‌الله دستغیب و ... نکاتی ارائه شده است.

فصل چهارم نیز به بررسی فعالیت‌های پژوهشی و آثار قلمی آیت‌الله دستغیب پرداخته است. در این فصل 34 اثر از مهم‌ترین تالیفات شهید محراب معرفی شده است که از آن جمله می‌توان به صلوه الخاشعین، گناهان کبیره، قلب سلیم، خطبه شعبانیه، معاد، نفس مطمئنه و... اشاره کرد.

آیت‌الله دستغیب
بخش دوم کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات" حاوی اسناد مبارزاتی شهید محراب است. در ابتدای این بخش فهرست موضوعی اسناد آمده است و در صفحات بعد، اصل اسناد منتشر شده است. این اسناد از تصدیق طلبگی آیت‌الله دستغیب تا گزارش‌های ساواک از سخنرانی‌های وی در منبر و مبارزات او را دربرمی‌گیرد. در برخی موارد با توجه به ناخوانا بودن اصل سند، به منظور استفاده راحت تر پژوهشگران، متن این اسناد بازنویسی شده است. در پایان این بخش نیز تصاویری از آیت‌الله دستغیب از جوانی تا شهادت گنجانده شده است.

کتاب "زندگی و مبارزات آیت‌الله دستغیب، به روایت اسناد و خاطرات" توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تیراژ 1500 نسخه در پائیز 1392 روانه بازار نشر شد. این کتاب در 236صفحه و با قیمت 7300 تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتاب " زندگی و مبارزات آیت‌الله دستغیب، به روایت اسناد و خاطرات" به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.

انتهای پیام/

نظر شما