شناسهٔ خبر: 22949459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رقابت تسلیحاتی یکی از معضلات منطقه غرب آسیاست/موضع ما در برجام جدی است و هیچ مذاکره دیگری نداریم

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه گفت: رقابت تسلیحاتی یکی از معضلاتی است که امروز منطقه غرب آسیا با آن روبروست.

صاحب‌خبر -

رقابت تسلیحاتی یکی از معضلات منطقه غرب آسیاست/این رقابت زمینه بالقوه‌ای برای ایجاد تنش‌ها فراهم می‌کندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در همایش ملی "قدرتهای بزرگ و امنیت منطقه غرب آسیا" که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار کرد: منطقه غرب آسیا در شرایط خطیری قرار دارد و با تهدیدات مختلف و عوامل تنش آفرین مواجه است.

وی با اشاره به یکی از مهمترین مشکلات منطقه گفت: رقابت تسلیحاتی یکی از معضلاتی است که امروز منطقه غرب آسیا با آن روبروست و مطابق برآوردهای صورت گرفته، خاورمیانه بزرگترین بازار تسلیحاتی دنیا است و از سال 2012 تا کنون رشد 10 درصدی را تجربه کرده است.

 عراقچی ادامه داد: عربستان، قطر،‌ امارات متحده عربی و ترکیه بزرگترین خریداران این تسلیحات و ایالات متحده آمریکا بزرگترین فروشنده آن است، همچنین عربستان بودجه‌ای قریب به 64 میلیارد دلار را به این امر اختصاص داده و به عنوان چهارمین کشور در این حوزه است، ایران نیز رتبه نوزدهم را در این بخش دارد.

 معاون  حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: این رقابت تسلیحاتی زمینه بالقوه خطرناکی را برای ایجاد تنش‌ها فراهم می‌کند، رقابت و درگیری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس سبب شده که هر کدام جلب نظر برخی از فروشندگان تسلیحات نظامی از جمله آمریکا بودجه بیشتری را صرف خرید سلاح‌ها کنند و در این میان عربستان تعهد 400میلیاردی برای خرید تسلیحات نظامی به ایالات متحده را داده بود برای اینکه ترامپ اولین سفر خود را به ریاض داشته باشد.

وی اذعان داشت: قطر برخی از جنگنده‌های خود را از فرانسه خریداری کرده بود، پاکستان نیز دارای 100 کلاهک هسته‌ای است؛ این انباشت سلاح‌ها برای منطقه خطرناک است چرا که هرگاه این انباشت صورت می‌گیرد فروشندگان آن به فکر برنامه‌هایی هستند تا سلاح‌ها نابود شده و کشورهای خریدار مجددا اقدام به خرید سلاح کنند.

عراقچی بیان کرد: سلاح‌های غیرمتعارف عمدتا دست رژیم صهیونیستی است و این رژیم 75 تا 400 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و این منبع عمده نگرانی‌هاست چرا که  مصر و رژیم صهیونیستی هنوز به کنوانسیون منع سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته‌اند و ایده خاور میانه در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی که از دهه 70 شروع شده است هنوز به هیچ سرانجامی نرسیده چرا که رژیم صهیونیستی و آمریکا اجازه ندادند چنین منطقه‌آی شکل بگیرد.

وی افزود: تهدید‌های تروریستی منابع ثروت را از منطقه خارج می‌کند و به اختلافات فرقه‌ای و قومی دامن می‌زند، باید در کنار آن به پدیده توسعه‌نیافتگی منطقه اشاره کنم و رژیم‌های سرکوبگر و غیرمردم سالار که مردم خود را سرکوب می‌کنند و دخالت‌های خارجی که موجب شده منطقه غرب آسیا پرتنش و پر از بحران، جنگ، بی‌ثباتی و شکاف‌های سیاسی شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه گفت: در شرایطی که منطقه در وضعیت آشفته، درگیری و نابسامان است، محور مقاومت و تفکر ضدسلطه رو به رشد و تقویت است و محور مقاومت در حزب‌الله لبنان، انصارالله، سوریه، عراق و بحرین رشد کرده و جای پا پیدا کرده است.

عراقچی با اشاره به اینکه از زاویه آمریکا، نفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی در وضعیت فعلی غرب آسیا رو به افزایش است، تصریح کرد: این  امر بزرگترین عامل نگرانی آمریکا بوده و از دید آنها ایران نفوذ و قدرت خود را گسترش داده و روز به روز نیز در حال گسترش است.

وی ادامه داد: تقویت محور مقامت، تقویت اقتدار ایران و حضور مجدد روسیه در منطقه باعث نگرانی آمریکا و رژیم صیهونیستی شده و اسرائیل بعد از سال‌ها با تهدیدات بیرونی روبه‌رو شده است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه  اظهار کرد: برخلاف اینکه برخی تصور می‌کنند بحران‌ها و تنش‌های منطقه باعث آرامش خاطر اسرائیل شده است، باید اذعان داشت که ررژیم صهیونیستی دچار وحشت بیشتری نسبت به تهدید‌های فعلی و تهدید‌های آتی شده است.

وی تصریح کرد: اقدام ترامپ در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صیهونیستی ناشی از آن است که پیام حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را اعلام و بیشتر از پیش تحکیم کند، حمایتی که مدعی هستند در زمان اوباما ضعیف و متزلزل شده است.

عراقچی ادامه داد: اروپا از منظر دیگری به نام امنیت خود به غرب آسیا نگاه می‌کند، زیرا تنش در غرب آسیا در امنیت اروپا نیز اثر مستقیم دارد و هم در افزایش تروریسم در اروپا و هم افزایش مهاجرت را به همراه دارد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: بحران سوریه موجب مهاجرت میلیونی به اروپا شده و به تنش جدی امنیتی اروپایی‌ها تبدیل شده است و نگاه اروپا به منطقه غرب آسیا امنیتی است.

وی گفت: در صورت لزوم ایران آزمایش موشکی و عملیات موشکی انجام می‌دهد که نمونه آن را علیه داعش دیدیم، از منظر آمریکا، ایران دارای ثبات است و انتخابات ۷۳ درصدی برگزار می‌کند، نفت خود را می‌فروش و پول‌هایش را می‌گیرد و توافقاتش صورت می‌گیرد و کشتی‌هایی که قفل شده بودند، قفلشان باز شده است و ایران توانسته از مقبولیت و مشروعیت بین‌المللی برخودار شود.

عراقچی تصریح کرد: از منظر امریکا برنامه هسته‌ای ایران به مسیر خود ادامه می‌دهد و هم غنی‌سازی صورت می‌گیرد و هم راکتور اراک در زمان‌بندی خود به راکتور جدیدتری تبدیل می‌شود و همکاری‌های هسته‌ای با ایران آغاز شده و از همه مهمتر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل تاییده شده است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ادامه داد: ترامپ معتقد است که برجام را باید از بین برد، ولی منطق اروپا این است که برجام جایگزینی ندارد و منطقه غرب آسیا بدون برجام به شدت ناامن‌تر از امروز خواهد بود، حدود یک ماه و نیم پیش اروپایی‌ها بعد امنیتی را به ادبیات خود اضافه کرده‌اند و می‌گویند برجام را حمایت می‌کنند و برجام مولفه مهمی در امنیت اروپاست و در گفتار موگرینی مشاهده می‌کنیم که برجام را عامل امنیت بخش خود می‌دانند.

وی افزود: منافع اقتصادی برجام برای اروپا به مراتب از منافع اقتصادی‌شان با آمریکا کمتر و حتی ناچیز است، دلایل حمایت اروپا از برجام امنیتی، سیاسی و بعد اقتصادی است، چون می‌دانند بدون برجام غرب آسیا ناامن خواهد بود.

عراقچی اظهار کرد: از نظر سیاسی هم برجام برایشان مهم است، زیرا برجام به نام اتحادیه اروپاست و تنها موفقیت سیاست خارجی واحد اروپایی برجام است. آن‌ها در هیچ عرصه‌ای در سیاست خارجی به موفقیت نرسیده‌اند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ادامه داد: حرف ترامپ به اوباما این است که در برابر لغو همه تحریم‌ها و دادن همه پول‌ها برجام چه دستاوردی برای امریکا داشته است، از دید آن‌ها تمام موفقیت برجام به عقب افتادن ساخت بمب هسته‌ای از سوی ایران به مدت ۱۰ سال است البته ما به دنبال بمب هسته‌ای نبوده و نیستیم.

وی با بیان اینکه ما در برجام محدودیت‌هایی را پذیرفتیم که همگی زمان دار است و  تا هشت سال دیگر محدودیت‌هایشان از بین رفته است، تصریح کرد: خودشان می‌دانند موضع ما در برجام جدی است و هیچ مذاکره دیگری نداریم و ارتباطی میان برجام با موضوعات دیگر به ویژه مسائل موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای نمی‌توانند ایجاد بکنند و اگر بخواهند چنین کنند برجام را از دست خواهند داد.

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ با شعار پاره کردن برجام آمد و شعار ننگین‌ترین توافق در تاریخ آمریکا را داد و قول داد به محض رسیدن به قدرت برجام را پاره کند و در اسفند سال ۹۳ درست زمانی که مشخص شده بود احتمالا به توافقی می‌رسیم ۴۷ سناتور نامه‌ای به رهبران ایران نوشتند و به قول خودشان هشدار دادند رئیس‌جمهور بعدی امریکا با چرخش یک قلم برجام را از بین می‌برد.

انتهای پیام/ 

نظر شما