شناسهٔ خبر: 22949217 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

محتواهای درسی بازنگری می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: محتواهای درسی باید مورد بازنگری قرار گیرد و کاربردی و ملموس باشد تا دانش‌آموزان با علاقه نسبت به فراگیری آن اهتمام داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، روند همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش را تشریح کرد و اظهار داشت: ویژگی مهم تربیت اسلامی، جامعیت آن است؛ در تربیت اسلامی، انسان با بهره‌گیری از دو بال عقل و نقل، به سوی هدف غایی که خداوند است حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: اسلام به تمام ابعاد و ساحت‌های فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان توجه دارد؛ در مکتب تربیتی اسلام، دنیا مزرعه آخرت است. در دنیایی که به معنای حقیقی آباد باشد، توشه مناسبی برای آخرت به دست می‌آید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای داشتن جامعه مورد نظر اسلام، باید مبانی نظری و راهکارهای عملی تعلیم و تربیت را از قرآن و سنت معصومین علیهم السلام استخراج و اجرا کرد.

* «توأم بودن حق با تکلیف» ویژگی تعلیم و تربیت اسلامی

بطحایی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های تربیت اسلامی، توأم بودن حق با تکلیف است؛ یعنی به فرموده قرآن، خداوند تبارک و تعالی تاج کرامت بر سر انسان نهاده و وی را گرامی داشته و در عین حال، مسئولیت‌هایی دارد که باید به آنها عمل کند. 

وی، تحقق تعلیم و تربیت اسلامی را در گروی ورود حوزه علمیه به این عرصه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه با ذخیره گران‌سنگ میراث اسلامی، بازوی پرتوانی برای یاری رساندن به آموزش و پرورش هستند.

رئیس ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، حضور بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور را فرصت بی‌نظیری برای حوزه‌های علمیه دانست تا در راستای اهداف و سیاست‌های سند تحول بنیادین، در تدوین برنامه‌های تربیتی و فرهنگی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با آموزش و پرورش همکاری کنند. 

* برنامه‌های تربیتی و آموزشی را با هدف کاهش معضلات تعریف کنیم

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه همکاری نزدیک این دو نهاد نقش مهمی در تحقق اهداف تربیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد داشت، گفت: آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی عمومی، سیاست مردمی کردن آموزش و پرورش را دنبال می‌کند و در این مسیر از مشارکت نهادها و دستگاه‌های واجد شرایط به ویژه حوزه‌های علمیه استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: باید با شناسایی معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، برنامه‌های تربیتی و آموزشی را با هدف کاهش این معضلات تعریف و اجرا کنیم. 

بطحایی افزود: آموزش و پرورش همواره با دو چالش اساسی مواجه بوده است؛ نخست سطح بالای انتظار و توقع از این وزارتخانه است در حالی که کنشگران عرصه تعلیم و تربیت و میزان اثرگذاری آنها تغییر یافته است. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که در تعیین مختصات جامعه فردا، اثرگذار بوده حائز اهمیت است، ادامه داد: چالش دوم، مشکلات و محدودیت‌های کشور است که همواره آموزش و پرورش را با فاصله از اهدافش نگه داشته است.

* سند تحول بنیادین راه را بر رفع دغدغه‌ها هموار کرده است 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تنظیم این دو مؤلفه می‌طلبد که ما مسیرها و روش‌های جدید را برای رسیدن به نقطه مطلوب پیدا و استفاده کنیم، عنوان کرد: برنامه‌هایی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد در دو دسته تقسیم بندی می‌شود؛ بخش نخست ناظر بر تحولاتی است که در متن برنامه ‌ا و محتوای آموزشی باید رخ دهد که خوشبختانه سند تحول بنیادین به طور عملیاتی مسیر را روشن کرده و فرصت ارزشمندی است که ما را از مرحله طراحی جدید مستغنی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی در سند ذکر شده است و باید دانش آموزان را به گونه‌ای تربیت کرد که با مناسبات و شرایط بیرون مدرسه مطابقت داشته باشد، اظهار داشت: این مهم می‌تواند مدارس را با نشاط کند و انگیزه‌ها را بالا ببرد.

بطحایی افزود: بخش دوم برنامه‌ها در حوزه تغییر روش و مدیریت در آموزش و پرورش است؛ روشی که تا امروز اداره کرده‌ایم امکان ادامه دادن در آینده را ندارد و باید روش‌های جدید را به‌کار بگیریم؛ امروز 70 درصد نیروی انسانی ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند و میانگین خدمت 23 سال است، لذا پتانسیل عظیمی در اختیار داریم که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما به شدت در وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری متمرکز است، گفت: مقرراتی داریم که ذره‌ای انعطاف ندارند وبه عبارتی درجه پیچیدگی و رسمیت سازمان ما بسیار زیاد است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در امر پژوهش و تربیت دینی دانش‌آموزان از طریق تقویت ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، یکی از برنامه‌های قابل اجرا در وزارت آموزش و پرورش است که دولت نیز نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی تأکید کرد: ارتقای کمی و کیفی مراکز مشاوره برای حضور مؤثر مدارس در فرآیند مصون سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره‌ها و پایه‌های مختلف تحصیلی با همکاری سازمان‌ها، نهادها و حوزه‌های علمیه مدنظر وزارتخانه است.

بطحایی، توسعه مشارکت با معلمان، حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها در تدوین برنامه درسی و بهره‌گیری از ظرفیت بخش غیردولتی در تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی را نیز متذکر شد و اظهار داشت: تقویت تعامل و مشارکت با انجمن‌های علمی و آموزشی، تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای معلمان و نهادهای فرهنگی، اجتماعی خصوصاً حوزه‌های علمیه  مورد توجه جدی است.

وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی و هجمه‌هایی که دشمنان دین و ایمان، مردم را هدف گرفته‌اند بیش از پیش در حال افزایش است، افزود: در این مسیر همکاری با حوزه‌های علمیه و بهره‌گیری از طلاب و فضلای حوزه به عنوان مبلغین دینی و کسانی که احیا کننده دین مردم هستند، نقش پررنگی به خود می‌گیرد.

*محتواهای درسی باید مورد بازنگری قرار گیرد 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی دو محور مهم را پیاده‌سازی خواهیم کرد، افزود: آموزش و پرورش باید به سطحی برسد که علاوه بر متدین کردن دانش‌آموزان، آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند.

وی با اشاره به این مطلب که متناسب با نگاه جدید آموزش و پرورش، محتواهای آموزشی، روش‌های تدریس و نوع ارزشیابی باید تغییر کند، افزود: شیوه‌های آموزش در نگرش جدید باید تغییر کند تا مانند برخی کشورها، ‌فارغ‌التحصیل دوره متوسطه با مدرک دیپلم، شایستگی ورود به بازار کار را داشته باشد.

بطحایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان، تصریح کرد: محتواهای درسی باید مورد بازنگری قرار گیرد و کاربردی و ملموس باشد تا دانش‌آموزان با علاقه نسبت به فراگیری آن اهتمام ورزند.

وی، نقش معلم را در اجرایی کردن سند تحول، نقش کلیدی دانست و تصریح کرد: برای اجرای دقیق سند تحول باید معلمانی توانا داشته باشیم و لازمه این امر، سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه از خدای بزرگ می‌خواهم به بنده و همکارانم توفیق دهد بتوانیم قدم‌های بزرگی را برای اصلاح نظام آموزشی برداریم، تصریح کرد: راه‌اندازی ستاد همکاری‌ها به واسطه تعامل و همکاری مشترک با حوزه‌های علمیه اتقاق مهم با اثرگذاری مثبتی است که طی سال‌های اخیر شکل گرفته است و امیدواریم با این اتفاق مهم، نتایج ارزشمندی را در ادامه این مسیر داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: آنچه مسلّم است و تحولات حاصل شده نشان می‌دهد، به‌حمدالله اقدامات ارزشمندی به همت همه همکارانم در این ستاد به منصه ظهور رسیده است، البته هنوز با هدف اصلی و قله فاصله داریم ولی آنچه وجود دارد حرکت رو به جلوی همکارانم در ستاد همکاری‌هاست.

انتهای پیام /

نظر شما