شناسهٔ خبر: 22949086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ثبت هنر کُلش بافی قزوین در فهرست آثار ملی کشور

قزوین-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از ثبت پرونده میراث ناملموس هنر کُلش بافی استـان قزوین در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ،محمدعلی حضرتی روز دوشنبه گفت: این هنر شامل دست بافته‌هایی با ساقه های گندم می باشد که دارای کاربری های مختلف بویژه حمل و نقل و نگهداری انواع مواد غذایی و میوه ها است.
این مسئول همچنین گفت: رشته کلش بافی در بسیاری از روستاها و شهرهای شهرستان تاکستان به علت وجود باغ های فراوان انگور و کاربرد فراوان آن در فصل برداشت در بین زنان این منطقه بسیار پر طرفدار بوده است اما در حال حاضر از بین بافندگان فراوان این رشته، تنها چند بانوی پیشکسوت این هنر را زنده نگه داشته و به تولید آن اشتغال دارند.
حضرتی با اشاره به روند تاریخی این هنر، گفت: با توجه به نتایج حاصل از کاوش‎های باستان‎شناسی، در هزاره هفتم و ششم پیش از میلاد که هنوز چرخ سفالگری ابداع نشده بود، سفالگران از سبدها به عنوان قالب برای شکل‌دهی به ظروف سفالی استفاده می‌کرده‌اند.
وی اظهار کرد: زمانی که گِل سفال هنوز خیس و مرطوب است آنرا با توجه به شکل سبد، حالت ‌داده و قبل از خشک شدن ظرف گلی، سبد را از آن جدا می‌کرده‌اند که اثر طرح سبد بر روی سطح ظرف سفالی باقی می‎‌ماند و یکی از راه‌های بازشناسی شیوه‌های سبدبافی در دوران باستان طرح‌های به‌جا مانده در روی سفال است.
حضرتی گفت: این آثاردر محوطه چهاربنه (سگزآباد) که قدمت آن به 6 تا پنج هزار و 200 سال قبل از میلاد تاریخ ‌گذاری شده شناسایی شده است.
این مسئول،حفاظت از این هنر را ضروری دانست و گفت: با رشد شهرنشینی و پیشرفت فناوری علاوه بر رفاه و توسعه، آسیب‌های بسیاری به حوزه میراث معنوی و ناملموس وارد شده است که کم رنگ شدن آیین‌ها، سنت‌ها و رسوم متنوع و کهن از جمله آنها است.
وی با اشاره به وضعیت کنونی و احیای این هنر اصیل تصریح کرد: در حال حاضر هنر کُلش‌بافی در شهرستان تاکستان (شهر تاکستان، شهر نرجه و روستای دیال آباد) وجود دارد اما رونق و اعتبار گذشته خود را به دلیل صنعتی شدن اقلام حمل و نقل(سبد پلاستیکی و سبد چوبی) از دست داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، خلاقیت، اصالت، ارزش و تولید گروهی را از جمله شاخص‌های این هنر خواند و یادآور شد: برای‌ پیشرفت‌ این‌ رشته هنری، هنرمندان آن نیاز به‌ حمایت‌ دارند.
حضرتی، شناسایی هنرمندان فعال این رشته و تهیه کارت شناسایی برای آنان، ترغیب هنرمندان فعال این هنر به فعالیت و تولید بیشتر و حمایت‌های مادی و معنوی به آنان از جمله فروش محصولاتشان در فروشگاه‌های صنایع دستی و آموزش به علاقه مندان را از راه های حفظ و توسعه این هنر دانست.
مهارت کلش بافی به عنوان یک هنر دستی و سنتی قدیمی و اصیل است که با ساقه‌های گندم در اندازه‌های مختلف با مهارت خاص و خلاقیت بافندگان تهیه می‌شود.
این هنر در استان قزوین بیشتر مربوط به شهرستان تاکستان است.
کلاه و سبد حمل و نقل و نگهداری نان و میوه از مهم ترین محصولات مربوط به هنر کلش بافی به شمار می رود.
7389*3013
خبرنگار نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما