شناسهٔ خبر: 22948684 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افق روشن پیش روی نخستین گزارشگر آذربایجان غربی در لیگ برتر فوتبال

ارومیه- ایرنا- 'رضا ذاکری'، نخستین گزارشگر مدعو از آذربایجان غربی برای گزارشگری رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور است و با 18 سال سن و پشتکار زیاد افق روشنی را در دنیای توپ گرد پیش رو دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا 'رضا ذاکری' متولد سال 1378 در ارومیه بوده و چندین سال به عنوان گزارشگر با رادیو ورزش و برنامه 'سیری در ورزش' سیمای آذربایجان غربی همکاری کرده و چند سال نیز با رادیو جوان در تهیه گزارش های مختلف اجتماعی فعال بوده است.
وی در سال 1393 از بین 700 داوطلب مشتاق برای شرکت در تست گزارشگری برای رادیو جوان، نفر سوم شد و همکاری اش با این رسانه شنیداری را آغاز کرد.
مجال گفت و گو با این جوان مستعد و مشتاق، فرآیند تصمیم گیری تا موفقیت یک جوان در عرصه ورزش و هنر گزارشگری را پیش روی ما می گذارد.

سوال: چطور گزارشگری فوتبال را شروع کردید؟
جواب: در سال 1392 و پس از کسب موافقت مسئولان تیم فوتبال شهرداری ارومیه، گزارشگری برای لیگ دسته 2 فوتبال کشور را شروع کردم؛ گزارش های ضبط شده خود را در منزل تحلیل کرده و روز به روز روی صدا و نحوه گزارشگری خود کار می کردم تا بهتر شوم. خود را فردی خود ساخته می دانم چون با تحلیل برنامه های ورزشی و تجربه اندوزی در این مسیر قدم برداشته ام. گاهی حتی با دوربین شخصی با ورزشکاران مصاحبه تصویری می کردم تا از تجربه های ارزشمند آنان درباره ورزش فوتبال استفاده کنم.

سوال: چه زمانی نخستین گزارش رسمی شما برای رادیو جوان پخش شد؟
جواب: اولین گزارشم مربوط به دیدار تیم های شهرداری ارومیه و صنعت ساری در لیگ دسته 2 فوتبال کشور در سال 1393 بود؛ تیم ارومیه ای در بازی پلی آف باخت و نتوانست به دسته یک صعود کند!

سوال: ویژگی بارز گزارشگری برای رادیو چیست؟
جواب: در گزارشگری برای رادیو باید با استفاده از کلمات مختلف صحنه بازی را برای مخاطب به صورتی تصویرپردازی کرد تا خواننده بتواند با آن کلمات صحنه را به خوبی در ذهن خود مجسم کند.

سوال: چگونه با رادیو همکاری می کردید؟
جواب: من گزارش کل بازی را به مسئولان رادیو جوان می فرستادم و آنان 20 دقیقه از کل 90 دقیقه را انتخاب و از این رسانه پخش می کردند.

سوال: آیا گزارشگر فوتبال می تواند طرفدار یک تیم باشد و در گزارش خود آن را بیان کند؟
جواب: گزارش برای میلیون ها طرفدار هر 2 تیم تهیه می شود و باید رضایت آنان را جلب کند بنابراین بی طرفی در گزاشگری یک اصل است.

سوال: اشتباه های بزرگی هم در حین گزارشگری داشته اید؟
وی با لبخند گفت: در یک مسابقه کمک داور و داور اصلی را به جای هم معرفی کردم! در بازی دیگری مدافع و دروازه بان را جا به جا گفتم! انتظار به حق مخاطبان از ما این است که گزارشگر این موارد را تشخیص دهد حتی اگر لیست بازیکنان را اشتباهی در اختیار وی قرار داده باشند اما به هر حال این اشتباه ها رخ می دهد.

سوال: چطور شد برای گزارشگری به صدا و سیما دعوت شدید؟
جواب: هم زمان با تهیه گزارش برای رادیو جوان همکاری خود با رادیو ورزش را نیز شروع کردم. چون سابقه گزارشگری برای رادیو ورزش را داشتم، کارشناسان، فیلم گزارش های رادیو ورزش را تحلیل کرده بودند و بر این اساس برای گزارشگری مسابقه های فوتبال لیگ برتر دعوت شدم و قرار است اولین گزارشم در این فصل در مشهد باشد.

سوال: از تجربه های دیگر گزارشگران رادیو و تلویزیون استفاده کرده اید؟
جواب: از تجربه های فرامرز مبارز /گزارشگر سیمای آذربایجان غربی/، مجتبی ساعی گزارشگر تبریزی و محسن صادقیان گزارشگر ارومیه ای رادیو بسیار استفاده کردم.

سوال: گزارشگر خوب فوتبال باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
جواب: گزارشگر باید به عنوان یک پرسشگر خلاق به دنبال اطلاعات مسابقه فوتبال از منابع مختلف باشد. بازیکنان محروم و مصدوم و دارندگان کارت زرد و قرمز را پیدا کند؛ باید از صدای خود مواظبت کرده و از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کند.

سوال: الگوی گزارشگری فوتبال شما کیست؟
جواب: هیچ کس! پیروی از سبک گزارش یک گزارشگر تقلید حساب می شود اما می توان از سخت کوشی، کتاب خوانی و نحوه گردآوری اطلاعات مرتبط با بازی گزارشگران استفاده کرد.

سوال: خاطره جالبی از گزارشگری فوتبال دارید؟
جواب: بازی دوستانه گسترش فولاد تبریز و تراکتورسازی تبریز را که گزارش می کردم؛ در کنار زمین بودم که ناگهان بطری پرتابی یخ هواداران معترض به من برخورد کرد؛ تا 2 دقیقه گیج شدم و تمرکزم را به کل از دست دادم.

سوال: آیا گزارشگری مانع تفریح های شما در اوقات فراغت شده است؟
جواب: بله! بارها در روزهای تعطیل از تفریح و سرگرمی هایم چشم پوشی کرده ام تا موفق بشوم؛ برای پیدا کردن اطلاعات و جزئیات ریز بازیکنان و مربیان ساعت ها وقت گذاشته ام. قبل از گزارش یک بازی یک بار صدایم را تست کرده و آن را با گزارش های ضبط شده ام مقایسه کرده ام و ...

از اینکه سخنانتان را قطع کردم پوزش می خواهم؛ آیا خبر دعوت شما برای گزارشگری فوتبال بازتاب رسانه ای خوبی پیدا کرد؟
جواب: به هیچ وجه! صدا و سیمای آذربایجان غربی فقط به تبریک چند ثانیه ای در یک برنامه ورزشی بسنده کرد. باشگاه شهرداری ارومیه حتی یک تلاش خشک و خالی به من نگفت در حالی که بیش از 2 سال به صورت حرفه ای با این تیم به شهرهای مختلف برای گزارش رفته بودم؛ در گرما و سرما همراه این باشگاه بودم اما یک تبریک خشک و خالی را نیز برازنده موفقیت من ندانستند. برای رسانه های مختلف استانی نیز به ظاهر این موضوع کاملا بی اهمیت بوده است!
7129/3072
** گزارشگر: توحید محمودپور ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

نظر شما