شناسهٔ خبر: 22948617 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جایگاه اهل‌بیت(ع) با دیدگاه‌های علمی در تفسیر قابل قیاس نیست

گروه معارف: استاد عالی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: از بررسی‌های عقلی و نقلی می‌توان نتیجه گرفت که قرآن و حدیث هم جایگاه اهل بیت‌(ع) را در تفسیر قرآن بی‌نظیر دانسته و هم این جایگاه را با دیدگاه‌های علمی سایر افراد غیرقبل قیاس بیان می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، از اساتید عالی حوزه علمیه خراسان امروز، 20 آذرماه، در نشست تخصصی جایگاه اهل‌بیت(ع) در تفسیر قرآن که به همت دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد، گفت: از نظر بررسی عقلانی در جریان بعثت پیامبر(ص) و پس از رحلت ایشان هرچه در موضوع فهم و تفسیر قرآن بیشتر تحقیق و بررسی انجام شود، بیشتر به این نکته واقف خواهیم بود که هیچ گروه و جمع علمی در زمینه تفسیر قرآن قابل مقایسه با خاندان عصمت نخواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین از نظر بررسی نقلی و مراجعه به قرآن و بیانات معصومان به شرط آن که به تصدیق سخن ایشان رسیده باشیم، می‌توان نتیجه گرفت که قرآن و حدیث هم جایگاه اهل بیت‌(ع) را در تفسیر قرآن بی‌نظیر دانسته و هم این جایگاه را با دیدگاه‌های علمی سایر افراد غیرقبل قیاس بیان می‌کند.
بررسی و شناخت شخصیت اهل‌بیت(ع) نسبت به سایر افراد
آیت‌الله سیدان افزود: بعضی از مسائل شخصیتی در رابطه با افراد مختلف با یک جمع‌بندی و بررسی از دوران تولد تا پایان عمر انسان‌ها قابل تشخیص است و به یک شناخت نسبت به شخصیت مدنظر منجر می‌شود ولی این نوع از شناخت شخصیت، نسبت به اهل‌بیت(ع) ناقص است.
این استاد حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) موقعیت‌هایی دارند که در طول عمرشان مشخص نیست و خلقتی نوری دارند و معلمان فرشتگان بودند، لذا بعد از تصدیق صداقتشان باید به نقل معتبر و مستند از سوی خودشان مراجعه کرد تا به شناخت دقیق رسید.
وی گفت: اگر کسی از نظر عقلی در آیات قرآن تدبر کند و بخواهد آیات قرآن را بفهمد به شرط آنکه بررسی درستی داشته باشد، به این نتیجه می‌رسد که در بسیاری از آیات قرآن بیانات معصومان پاسخگوی شبهات و مسائل موجود در آیات وحی است و در این راستا افرادی هستند که اعتراف به ندانستن مفاهیم و موضوعات قرآنی بدون مراجعه به کلام ائمه اطهار(ع) کرده‌اند.
آیت‌الله سیدان با اشاره به آیه 49 سوره عنکبوت عنوان کرد: در این آیه قرآن بیان می‌کند که آیات این کتاب روشن است، البته این نکته را هم متذکر می‌شود که این روشنی به وسیله افرادی است که در سینه آن‌ها نور قرار داده‌ایم، لذا از این آیه و آیات نظیر آن می‌توان جایگاه اهل‌بیت در تفسیر قرآن را برداشت کرد.
خطاب خاص احادیث در معرفی اهل‌بیت(ع) و تبیین آیه‌ای از سوره عنکبوت
وی اضافه کرد: در بررسی مدارک مربوط به تفسیر قرآن به این نتیجه می‌رسیم که بیانات اهل‌بیت(ع) مشکلات موجود در آیات را حل کرده‌ است، حدود 20 حدیث وجود دارد که افراد مورد نظر در آیه 49 سوره عنکبوت را اهل‌بیت(ع) معرفی می‌کند و در متن این روایات این بزرگواران را به صورت خاصه مورد خطاب قرار می‌دهد و چنین جایگاه استثنایی را برای آنان ترسیم می‌کند.

جایگاه اهل‌بیت(ع) با دیگاه‌های علمی در تفسیر قابل قیاس نیست
آیت‌الله سیدان ادامه داد: در حدیث ثقلین که بسیار آن را شنیده‌ایم و این حدیث از جمله روایات متواتری است که هرکس اهل حدیث باشد نمی‌تواند آن را نادیده‌ بگیرد، تلازم اهل‌بیت(ع) و قرآن آمده است و تأکید شده که اگر به هردوی این ثقلین یعنی قرآن و عترت متمسک بشوید، گمراه نخواهید شد.
«علی(ع)، افضل من کتاب الله» یعنی علی(ع) بر فهم قرآن افضل است
وی با اشاره به حدیثی از تفسیر برهان به نقل از پیامبر(ص)، گفت: در این حدیث کتاب خدا در کنار نام علی‌بن‌ابی‌طالب آمده و پس از آن عبارت «علی افضل من کتاب الله» آمده است، ولی این به معنی برتری جایگاه امیرمؤمنان نسبت به قرآن نیست بلکه علی(ع) برای فهم ما نسبت به قرآن افضل است چرا که حضرت علی(ع) قرآن را برای انسان‌ها معنا می‌کند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به مسیر فهم قرآن برای افراد غیرمعصوم، ادامه داد: چون ما نیازمند به فهم قرآن هستیم، امیرمؤمنان و اهل‌بیت(ع) جایگاه برتری دارند پس به حکم عقل و نقل جایگاه اهل‌بیت(ع) جایگاهی ویژه و غیرقابل مقایسه است.
وی با اشاره به خطبه 86 نهج‌البلاغه عنوان کرد: امیرمؤمنان در این خطبه خطاب به انسان‌ها می‌فرمایند: چرا به بی‌راهه می‌روید، راه روشن است و این راه روشن استفاده از خاندان پیامبر است، آنان زمام حق، نشانه و لسان حقیقت هستند، این افراد هستند که با چنان شخصیت بالایی چنین تلازم و معیتی با آیات قرآن دارند.
آیت‌الله سیدان گفت: در حدیثی حضرت صادق(ع) آیات قرآن را از جهت فهم و درک انسان‌ها به سه بخش تقسیم می‌کنند، دسته اول آیاتی است که افراد با دانستن زبان عربی توان فهم قرآن را دارند، بخش دوم این تقسیم‌بندی آیاتی است که اشخاصی با داشتن صفای دل، ذهنی روشن و دقت نظر می‌توانند بفهمند.
آیاتی که فقط راسخان در علم می‌فهند
وی ادامه داد: بخش سوم از تقسیم‌بندی امام صادق(ع) از قرآن مربوط به آیاتی است که جز خدا، انبیاء و راسخان در علم که همان اهل‌بیت(ع) هستند کسی نمی‌فهمد، پس این اختصاص در فهم آیات باعث می‌شود تا فقط از راه اهل‌بیت(ع) قابل فهم باشد.
این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت فعالیت و پژوهش در حوزه قرآن و عترت اظهار کرد: کسانی که در این کار وقت می‌گذارند، بدانند که از این اشتغال بالاتر وجود ندارد و گوهر شناخت صحیح و هدایت از هر گوهری ارزشمندتر است، فایده هدایت شدن، سعادت ابدی است پس با اشتیاق در مسیر پژوهش علوم قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) حرکت کنید.

نظر شما