شناسهٔ خبر: 22948579 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خوزستان میزبان اولین دوره جایزه ملی ادبی افشین یداللهی ؛

مدیر کل ارشاد: زبان شعر افشین یداللهی زبان امروز است

اهواز – ایرنا - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: زبان شعری افشین یدالهی زبان جوانان و زبان امروز است و نام او برای همیشه در تاریخ ادبیات ایران خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمد جوروند دوشنبه در نشست مطبوعاتی با موضوع جایزه ملی ادبی افشین یداللهی اظهار کرد: مفاهیمی که افشین یداللهی با آن‌ها سروکار داشت ارزشی بودند مانند ترانه او درباره وطن.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد : استحقاق افشین یداللهی از جایزه ادبی نیز بیشتر است چراکه وی از چهره‌های مطرح ترانه سرایی در کشور بود.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جایزه ادبی افشین یداللهی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: به منظور رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی ترانه سرایان کشور و با هدف تکریم و بزرگداشت جایگاه ارزنده و ارزشی این هنرمند درگذشته و انعکاس فعالیت های ادبی و فرهنگی هنرمندان جوان و پیشکسوت حوزه ترانه سرایی، نخستین جایزه ادبی به نام وی 21 دی سال جاری در خوزستان برگزار می‌شود.
جوروند بیان کرد: در این جایزه یک بخش ترانه و ترانه سرایی شامل ترانه و شعرهای محاوره ای با موضوع آزاد و بخش ویژه شامل ترانه های ملی و میهنی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در بخش نقد و پژوهش ادبی این جایزه نیز، نقدها و مقالاتی که پیرامون ترانه و ترانه سرایی و یا نقد و تحلیل آثار زنده یاد افشین یداللهی صورت گرفته، داوری می‌شود.

***برگزاری هفته فرهنگی و هنری در 10 شهر خوزستان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برگزاری هفته های فرهنگی در 10 شهر خوزستان گفت: با توجه به وجود فضای صنعتی در خوزستان، هشت سال دفاع مقدس، مشکلاتی نظیر ریزگردها و گرمای هوا در این استان ذهنیت غیر واقعی و متفاوتی نسبت به این استان در اذهان شکل گرفته است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: اغلب فکر میکنند خوزستان استانی افسرده و بدون شادی و نشاط است درحالی که اصلا این گونه نیست و ظرفیت های بالایی در حوزه های فرهنگی و هنری دارد.
وی بیان کرد: در همین راستا با نظر استاندار خوزستان مقرر شد تا هفته های فرهنگی و هنری در شهرهای اهواز، شوشتر، ماهشهر، مسجدسلیمان، شوش، بندرامام خمینی(ره)، دزفول، بهبهان،امیدیه و آبادان برگزار شود که در این شهرها برنامه های فرحبخش شامل اجرای نمایش های طنز، اجرای موسیقی زنده، برگزاری نمایشگاه های عکس و فیلم برگزاری کارگاه های آموزشی و تجلیل از نخبگان و رونمایی از آثار هنرمندان از جمله این برنامه ها است.
جوروند تاکید کرد: در پایان هفته فرهنگی برنامه کنسرت موسیقی شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری با عنوان 'ناگفته ها' برگزار می شود.
وی تاکید کرد: یکی از اولویت های ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در هفته های فرهنگی و هنری توجه به فرهنگ و هنر بومی هر منطقه و استفاده از آلات موسیقی هر منطقه دربرنامه هاست.
به گزارش ایرنا نخستین برنامه هفته فرهنگی استان 15 آذر سال جاری در شوشتر با اجرای برنامه های متنوع آغاز شد، دومین هفته فرهنگی نیز 22 آذر در ماهشهر آغاز می شود.
عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز دراین نشست گفت: یداللهی از شاعران مطرح و یکی از افتخارات ایران در حوزه ادبی است که خدمات زیادی را به جامعه ادبی ارایه کرده است.
محمدرضا ایزدی افزود: بسیاری از خوانندگان درجه یک مطرح کشور و بسیاری از سریال ها ترانه های او را اجرا کرده اند و میتوان گفت ترانه های او از خودش معروف تر بوده است برای همین امیدواریم این جایزه مقدمه ای برای معرفی این شاعر و ترانه سرای ارزشمند کشور باشد.
به گزارش ایرنا افشین یداللهی متولد سال 1341 و شاعر و ترانه سرای ایرانی بود که اسفند سال گذشته بر اثر تصادف جان خود را از دست داد.
از وی تاکنون پنج کتاب با عنوان های 'روزشمار یک عشق' (نشر نگاه،1394)، 'امشب کنار غزل‌های من بخواب'(نشر نگاه،1394)، 'مشتری میکده‌ای بسته' (نشر نگاه، 1393)، 'جنون منطقی' (نشر نگاه،1393) و 'حرف‌هایی که باید می‌گفتم و… تو باید می‌شنیدی'(نشر نگاه، 1393) منتشر شده است.
نخستین جایزه ادبی افشین یداللهی 21 دی ماه در اهواز برگزار میشود و مهلت ارسال آثار به این جایزه ادبی تا 25 آذر ماه است.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار : کبری آقازری

انتهای پیام /*

نظر شما