شناسهٔ خبر: 22948490 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اختلال سیستم عصبی خودکار مثانه در کمین مبتلایان به دیابت

در دیابتی‌ها کار سیستم عصبی خودکار مثانه دچار اختلال می‌شود، در این حالت فرد با اینکه مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند.

صاحب‌خبر -

اختلال سیستم عصبی خودکار مثانه در کمین مبتلایان به دیابتبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پروفسور اروین کوجانچیچ رئیس دپارتمان ارولوژی دانشگاه شیکاکو با حضور در ایران درباره مشکلات بیماران دیابتی در دفع ادرار گفت: مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شود، اما زمانی که یک فرد دچار دیابت است، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری برای او زودتر رخ می‌دهد.


وی افزود: دیابت موجب آسیب به عصب‌هایی می‌شود که مسئول سلامت و کارکرد سیستم ادراری هستند. به‌ طور کلی زنان در مقایسه با مرد‌ان بیشتر دچار ترشح و یا بی‌اختیاری در ادرار می‌شوند و این به علت ساختار آناتومیک و تغییرات بدن در زمان حاملگی و زایمان است. مرد‌ها بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد حالب می‌شوند.


رئیس دپارتمان ارولوژی دانشگاه شیکاگو تاکید کرد: دیابت یک بیماری شایع متابولیک در دنیا است و بر روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است؛ افراد دچار دیابت هم مشکل عروقی پیدا می‌کنند و هم مثانه آن‌ها دچار مشکلات بسیار می‌شود.
علاوه بر عفونت‌های ادراری، دومین مشکلی که در دیابتی‌ها ایجاد می‌شود، مختل شدن کار سیستم عصبی خودکار مثانه است. این سیستم، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد بااینکه مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه را تخلیه می‌کند.

 اروین کوجانچیچ تاکید کرد: در مثانه دو فاز پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد و این موضوع در افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شود که کاملاً طبیعی است زیرا اعصاب درست پیام را نمی‌رسانند ادرار خوب تخلیه نمی‌شود و فرد فکر می‌کند که کاملاً تخلیه‌ شده است.

 وی یادآور شد: با پیشرفت بیماری، نوروپاتی ایجاد شده و ادرار فرد خوب تخلیه نمی‌شود و متوجه نیست و فکر می‌کند که تخلیه‌شده، ولی درجاتی از ادرار به دلیل حس نادرست و پیام‌های عصب به مغز و مثانه خوب تخلیه نمی‌شود، ولی یک زیرشاخه‌ای در ارولوژی است به نام نورویولوژی که این متخصص‌ها با تشخیص به‌موقع به بیمار کمک می‌کنند که مثانه ای که مشکل تخلیه و حس پر شدن دارد با تست‌های پیشرفته به سمت درمان هدایت شود.

انتهای پیام/

 

مشکلات دستگاه دفع ادرار

نظر شما