شناسهٔ خبر: 22948420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وجود پیوند عمیقی میان روحانیت و مردم

گروه معارف: عضو شورای حوزه علمیه مازندران حوزه علمیه مازندران گفت: علیرغم همه توطئه‌های شیاطین امروز میان مردم و علما به جهت بصیرت و هوشیاری هر دو قشر پیوند عمیقی برقرار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از رسا، مراسم بزرگداشت آیت الله سید علی اکبر سجادی نوری(ره) یک شنبه شب از سوی امام جمعه و جامعه روحانیت نوشهر در مسجد جامعه این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در این مراسم به نقش علما در حفظ و گسترش دین در جامعه اشاره کرد و گفت: علما به عنوان میراث داران پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) نقش بسزایی در رشد و تعالی جامعه دینی عهده دار بوده اند.

وی با بیان این که اگر نقش آفرینی علما نبود دشمنان اصل دین را تحریف می کردند و ما امروز جایگاه فعلی اسلام را دارا نبودیم، افزود: به برکت حضور و نقش آفرینی علما، دین و ارزش های حاکم بر حفظ شد و در جامعه گسترش یافت.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پیامبران الهی و همچنین ائمه اطهار(ع) در شرایط بسیار سخت و با تحمل مصائب و مشکلات گسترده ای توانستند پیام الهی را به مردم ابلاغ کنند، تصریح کرد: در عصر غیبت که این وظیفه خطیر بر عهده علما بوده، آنها نیز در نهایت صبر و استقامت توانستند راه پیامبران و ائمه معصومین(ع) را ادامه دهند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که علما نیز در مسیر تبلیغ دین مشکلات بسیاری تحمل کردند، گفت: فقهای دینی همواره در این مسیر پر فرازونشیب با مخالفت های حکام دیکتاتور و ظالم مواجه بودند، اما این مشکلات مانع از انجام هدف غایی آنها نشد.

حجت الاسلام مشایخ از علما به عنوان حافظان حقیقی دین در جامعه یاد کرد و با بیان این که هوشیاری و بصیرت علما همواره موجب خنثی شدن توطئه های دشمنان شده است، خاطرنشان کرد: علما در طول تاریخ همچون سدی محکم جلوی توطئه ها و نقش های دشمنان سد کردند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که اسلام ناب و حقیقی با از خودگذشتگی و جان فشانی های علمای حفظ مانده است، افزود: هوشیاری و بصیرت همواره مهم ترین شاخصه روحانیت اصیل شیعه در طول تاریخ بوده است.

امام جمعه نوشهر با بیان این که علما همواره مقتدرانه در برابر انحراف ها و کژی ها ایستادند و از اصل دین دفاع کردند، گفت: حفظ و گسترش دین در جامعه همیشه مهم ترین دغدغه علمای دین بوده و این شخصیت های اثرگذار خود را مکلف به دفاع از دین دانسته و می دانند.

حجت الاسلام مشایخ با اشاره به این که علما و روحانیت همیشه در نوک پیکان هجمه ها و توطئه های دشمنان قرار داشته اند، افزود: علما برای بقای دین همواره این گونه مسائل را با جان و دل خریدند و اجازه ندادند کوچکترین خدشه ای به اصل دین وارد شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که علما و روحانیت شیعه همیشه در کنار مردم و در راستای رفع مشکلات جامعه گام برداشتند، گفت: مردمی بودن علمای شیعه موجب برقراری پیوند عمیق میان آنها و عموم جامعه شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دست های شیطانی بسیاری تلاش کردند تا میان مردم و علما فاصله بیاندازند، افزود: اما بصیرت و هوشیاری هر دو قشر موجب خنثی شدن توطئه های دشمنان شد و علیرغم همه توطئه ها امروز یک پیوند عمیقی میان روحانیت و مردم برقرار است.

امام جمعه نوشهر با بیان این که درب بیوت علما همواره به روی مردم باز بوده است، گفت: علمای شیعه حتی لحظه ای از مردم فاصله نگرفته پ‌اند و همین مسئله موجب بروز یک علاقه قلبی از سوی مردم نسبت به روحانیت شده است.

حجت الاسلام مشایخ با اشاره به این که استقلال یکی از مهم ترین شاخصه های علمای شیعه در تاریخ بوده است، افزود: علیرغم نقش آفرینی و اثرگذاری علمای دینی در جامعه، اما آنها هیچ گاه در پی کسب منافع شخصی نبوده اند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که علما برای دفاع از حقوق مردم در برابر حکام ادوار مختلف ایستادند، گفت: این قشر اثرگذار جامعه برای احقاق حق مظلومان و محرومان جامعه رنج ها و زحمات بسیاری را تحمل کردند.

امام جمعه نوشهر با اشاره به این که علمای شیعه هیچ گاه زیر بار زیاده خواهی و ظلم مستکبران نرفتند، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که روحانیت اصیل و انقلابی همواره در برابر زیاده خواهان و مستکبران با اقتدار ایستادگی کرده و از منافع ملی و عمومی مقتدرانه دفاع کرد.

حجت الاسلام مشایخ به ساده زیستی، زهد و تقوای علمای شیعه اشاره کرد و با بیان این که علما و بزرگان دینی ما در ساده زیستی نظیر ندارند، تصریح کرد: با مطالعه سیره عملی علمای گذشته به خوبی در خواهیم یافت که آنها در ساده ترین سطح ممکن زندگی می کردند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آیت الله سجادی نوری(ره) به عنوان شخصیتی کم نظیر در جامعه روحانیت یاد کرد و گفت: این عالم وارسته در زهد و تقوا نظیر نداشت.

امام جمعه نوشهر با بیان این که این شخصیت کم نظیر عمر بابرکت خود را در خدمت به اسلام ناب، انقلاب و تبلیغ دین سپری کرد، افزود: در هیچ یک از دوران زندگی این عالم وارسته وابستگی به دنیا دیده نمی شود.

مسؤول حوزه علمیه نوشهر با اشاره به این که شخصیت های ارزشمندی همچنان آیت الله سجادی(ره) بهترین الگو برای جامعه امروز به ویژه طلاب جوان حوزه های علمیه هستند، خاطرنشان کرد: علمای دین همچون آفتاب تابانی هستند که با نور خود جامعه را روشنایی می بخشند.

حجت الاسلام مشایخ با بیان این که امروز مراکز حوزوی ما باید طلابی مهذب، انقلابی و متعهد برای آینده جامعه اسلامی پرورش دهد، تصریح کرد: عالمان دینی در طول تاریخ همواره وجودشان سرشار از عشق به پروردگار، هدایت مردم و همچنین به عمل به علم بود که این مهم امروز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما