شناسهٔ خبر: 22948359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

ایران برای حل مناقشه قره باغ تمام تلاش خود را می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران برای حل مناقشه قره باغ تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و امیدواریم که هرچه زودتر این مسأله با صلح و دوستی خاتمه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، علی لاریجانی در دیدار با واهرام باغداساریان رییس گروه دوستی ارمنستان و ایران و هیأت نمایندگان همراه، اظهار داشت: ایران برای حل مناقشه قره باغ تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و امیدواریم که هرچه زودتر این مسأله با صلح و دوستی خاتمه پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدیم بهترین راه حل برای پایان دادن به مناقشات سیاسی، مذاکره و گفتگو است زیرا در حال حاضر به اندازه کافی در منطقه مناقشه و درگیری وجود دارد و دامن زدن به جنگ افروزی بیشتر به صلاح هیچ کشوری نخواهد بود.

وی بر همین اساس تصریح کرد: وقتی ایران با کشوری دست دوستی بدهد تا آخر، آن راه را ادامه خواهد داد و مثل برخی از  کشورها نیست که ناگهان ۱۸۰ درجه تغییر مسیر می دهند، چنانچه در قضیه عراق و سوریه که دچار آفت تروریسم شده بودند این مساله را ثابت کرده و در کنار آنها ایستادیم.

لاریجانی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در زمینه های اقتصادی، یادآور شد: با توجه به بازگشایی منطقه تجاری ارمنستان در مرز ایران، شایسته است ظرفیت ها و تسهیلاتی که در این منطقه وجود دارد به اطلاع اتاق بازرگانی ایران رسانده شود تا آنها بتوانند سرمایه گذاران در این حوزه را فعال کنند.

رئیس قوه مقننه همچنین در خصوص معدن مس ارمنستان، عنوان کرد: این معدن در منطقه ارس آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده و باید برای رفع این مشکل راهکاری پیدا کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان از دعوت رئیس مجلس ارمنستان جهت سفر به آن کشور تشکر کرد.

واهرام باغداساریان رئیس گروه دوستی ارمنستان و ایران نیز در این دیدار ایران را جزء همسایگان خیلی خوب ارمنستان دانست و گفت: روابط سیاسی گسترده با شما از اهداف سیاست خارجی کشور ما بوده و تلاش خواهیم کرد تا در حد کمال این سطح روابط را ارتقا بخشیم.

رییس گروه دوستی ارمنستان و ایران ضمن تقدیر از مواضع متوازن ایران در حل مناقشه قره باغ، تصریح کرد: در طول این سال ها جمهوری اسلامی ایران با سیاست متعادل و متوازن خود تلاش کرده تا به صلح و دوستی در منطقه و در حل بحران موجود در قره باغ کمک کند.

وی افزود: مذاکرات خوبی بین ایران و اتحادیه اوراسیا در جریان است و معتقدیم ارمنستان به عنوان عضو اتحادیه اوراسیا می تواند نقش جدی در این میان داشته باشد و به عنوان پلی جهت تجارت کالا میان ایران و اتحادیه اوراسیا و اروپا باشد.

باغداساریان ادامه داد: ما از ایران درخواست داریم تا از قدرت و نفوذ خود استفاده کرده و جلوی رفتار خصومت آمیز آذربایجان را بگیرد و آنها را به رفتاری صلح آمیز و فارغ از خصومت و دشمنی دعوت کند.

رییس گروه دوستی ارمنستان و ایران در ادامه با انتقاد از سطح پایین روابط اقتصادی میان دو کشور، اظهار داشت: سطح روابط سیاسی و پارلمانی ما در حد مناسبی قرار دارد اما متاسفانه حجم مبادلات کالا در سطح پایینی بوده و امیدواریم با تلاش مسئولان دو کشور، حجم مبادلات افزایش یابد.

وی همچنین تصریح کرد: یک منطقه آزاد تجاری به زودی در نزدیکی مرز ایران بازگشایی می شود و ما از تجار و سرمایه گذاران ایرانی دعوت می کنیم در این منطقه حضور پررنگی داشته باشند.

باغداساریان با اشاره به لزوم گسترش صنعت توریسم، خاطرنشان کرد: در زمینه گردشگری در سال های اخیر رشد خیلی خوبی داشته ایم و در رسانه های کشور خود تبلیغ جاذبه های گردشگری ایران را می کنیم لذا مناسب است رسانه های ایران هم این کار را در خصوص جاذبه های گردشگری ارمنستان انجام دهند.

رییس گروه دوستی ارمنستان و ایران در ادامه با اشاره به تحریم های سختی که علیه ایران اعمال شد، بیان داشت: ایران و به خصوص تهران شاهد دگرگونی زیادی شده است و این تغییرات در زمان تحریم ها صورت پذیرفته و همین مسأله بیانگر آن است که اینگونه فشارها نمی تواند مانع رشد و پیشرفت ایران شود.

وی همچنین به برنامه های کلان میان دو کشور اشاره کرد و خواستار عملیاتی شدن این برنامه ها به خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم شد.

رئیس گروه دوستی ارمنستان و ایران در پایان با ابلاغ پیام رئیس مجلس ارمنستان، از دکتر لاریجانی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورد.

نظر شما